In schoolrapporten wordt de beoordeling '6−' in het bijzonder gebruikt om aan te geven dat er getwijfeld wordt tussen wel of niet voldoende.
Voldoende wil zeggen: 5,5 of hoger.
Op veel basisscholen is echter een rapportage in letters of woorden gebruikelijk, zoals o (onvoldoende), m (matig), v (voldoende), rv (ruim voldoende) en g (goed).
Een 5,5 is een voldoende. In het onderwijs hanteren we al sinds jaar en dag deze grens tussen onvoldoende en voldoende, in vaktermen: de cesuur. Is dat gewoon een kwestie van afspraak of zit er een logica achter dit getal? Het voelt vreemd om een rekentoets te krijgen waarbij een 4,5 al voldoende is.
Hoe hoger de cijfers, hoe hoger het maandsalaris
Niet alleen scoor je eerder een baan, hoe hoger de cijfers op de eindlijst, hoe hoger het maandsalaris anderhalf jaar na het afstuderen. Bijker deed een arbeidsmarktonderzoek onder vierduizend jonge economen en bedrijfskundigen.
High School leeftijd 14 -18 jaar (grades 9 -12).
In Nederland ga je na de middelbare school naar een universiteit, hogeschool of je gaat een MBO opleiding volgen. In Amerika gaan jongeren na de high school naar een 'college'. Eigenlijk kun je een College in Amerika dus vergelijken met een Nederlandse hogeschool of universiteit.
Leerkrachten of directieleden mogen iets dat in je schooltas of broekzak zit op te vragen als ze vinden dat je de les stoort. Maar ze mogen er zelf niet in kijken. Ze hebben ook niet het recht om jou te fouilleren. Dit geldt ook bij het doorzoeken van jouw locker of op schoolexcursies.
Als je bijvoorbeeld een 6,8 en een 6,3 hebt gehaald, dan is dit gemiddeld 6,55. Dit is hoger dan een 6,5 en wordt naar boven afgerond. Je eindcijfer is dan een 7. Ook als je gemiddelde precies een 6,5 zou zijn, wordt dit naar boven afgerond en heb je een 7.
Hoge cijfers: het betekent dat je een goede student ben, maar dat betekent niet dat je automatisch de beste persoon bent voor die baan, aldus Valkenburg. Recruiter Floor Nobels: ,,Het enige waar het iets over zegt, is bijvoorbeeld of iemand alfa of bèta is.
De Universiteit Utrecht kent cijfers toe op een 10-puntsschaal: 1 is het laagste cijfer en 10 het hoogste cijfer. Een 5 (of lager) geldt als onvoldoende, een 6 (of hoger) geldt als voldoende. Je moet een voldoende halen voor alle cursussen in je programma moet af te studeren.
Het gemiddelde van al je cijfers op het centraal examen is een 5,5 of hoger (voldoende). Je voldoet aan de kernvakkenregel. Dit houdt in dat je maximaal één 5 als eindcijfer mag staan voor de kernvakken Nederlands, Engels of Wiskunde. Het gemiddelde van al je eindcijfers is een 6 of hoger (voldoende).
Je slaagt voor het eindexamen vwo wanneer je gemiddeld een voldoende haalt voor alle vakken van het centraal examen. Ook mag je maximaal één 5 als eindcijfer halen voor één van de kernvakken. Daarnaast mag je voor hooguit 2 vakken een onvoldoende als eindcijfer hebben.
Eindexamenleerlingen mogen het eindcijfer van 1 vak wegstrepen. Dat mag geen kernvak zijn, zoals Nederlands, Engels of wiskunde. Het eindcijfer van het weggestreepte vak telt dus niet mee bij het bepalen van de uitslag, maar blijft wel zichtbaar op de cijferlijst.
A= De 25% hoogst scorende leerlingen (afgezet tegen het landelijk gemiddelde). B= De 25% leerlingen die net boven tot ruim boven het landelijk gemiddelde scoren. C= De 25% leerlingen die net onder tot ruim onder het landelijk gemiddelde scoren.
Cijfers zijn niet alleen maar slecht. Met een cijfer maak je de balans op van het leren; kennis is op deze manier meetbaar. Niet alleen voor leerlingen, maar ook voor jou als docent. Je kunt er namelijk uit opmaken of je lessen en instructies duidelijk zijn.