Het is definitief voorbij, railcatering in de trein. Sinds maart is de railcatering al gestopt vanwege de coronacrisis. Nu heeft NS besloten definitief te stoppen met de verkoop van koffie, thee en versnaperingen in de trein.
NS stopt na ruim veertien jaar met railcatering. Sinds de coronacrisis werd er al geen eten en drinken in de treinen meer verkocht, maar nu is definitief besloten dat de cateringdienst niet meer terugkomt. De afschaffing van railcatering heeft te maken met de toename in het aantal stationsvoorzieningen.
In de NS treinen mag je alles eten en drinken zolang het andere reizigers niet stoort.
In de bussen en treinen van Arriva gelden deze regels ook. Vervoerder Keolis vraagt reizigers ook om niet te eten en te drinken in de bussen en treinen. Niet alleen omdat het mondkapje dan af moet, maar ook omdat de verpakkingen van eten en drinken mogelijk bronnen van besmetting zijn.
OV-chipkaart naar België? Je kunt niet met een ov-chipkaart naar België reizen, je kunt namelijk nergens uitchecken. Dat betekent dat je dus een geldig kaartje of e-ticket nodig hebt. Je kunt wel met je ov-chipkaart reizen tot het laatste overstapstation in Nederland als je met de ov-chipkaart reist.
Kan ik ook met Thalys reizen als ik binnen Nederland blijf? Ja, het is mogelijk om een Thalys ticket inclusief zitplaatsreservering te boeken via NSInternational.com voor een van de volgende trajecten binnen Nederland: Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal (in beide richtingen)
Je hebt al een ticket vanaf € 49 naar Disneyland® Paris en vanaf € 77 naar de overige bestemmingen. Voor deze prijs reis je vanaf elk station in Nederland met IC Brussel naar Brussel Midi en daar stap je eenvoudig over op de TGV. OUIGO (Externe link) - Ouigo biedt tickets voor de TGV tegen voordelige tarieven.
Reizigers van 65 jaar of ouder reizen voordelig met de trein. Een heen- en terugreis voor slechts € 7,20*!
Ben je ouder dan 65 jaar en reis je met de trein, dan kan je gebruik maken van het Seniorenbiljet. Met dit voorkeurtarief betaal je 7,20 euro in 2de klas en 15,30 euro in 1ste klas voor een heen- en terugreis op dezelfde dag (prijzen geldig vanaf 01-02-2020).
SNCF exploiteert de 4 belangrijkste spoorwegdiensten in Frankrijk: TGV is de hogesnelheidstrein, die de grote steden van Frankrijk, zoals Lyon, Bordeaux en Marseille met elkaar verbindt. Met TGV kun je naar meer dan 230 bestemmingen in Frankrijk en Europa reizen.
OUIGO is een voordelige hogesnelheidstreindienst, die onder het merk SNCF in Frankrijk opereert. OUIGO is een populaire keuze voor treinreizen, omdat het passagiers lange afstandsreizen binnen het Franse spoorwegnetwerk biedt, tegen enkele van de meest concurrerende prijzen.
De Metro van Parijs of Métropolitain (Frans: Métro de Paris) is het belangrijkste middel van openbaar vervoer in Parijs. De eerste lijn werd op 19 juli 1900 geopend. Ruim een eeuw later zijn er zestien lijnen die een netwerk vormen met een lengte van 226,9 kilometer en 308 stations.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Maaltijd of snack (afhankelijk van het tijdstip) aan de zitplaats inbegrepen.
Naar Parijs met Thalys
De laagste prijs vanaf Amsterdam naar Parijs is € 35 . Als de tickets van € 35 op zijn op een bepaalde dag en tijd, dan stijgt de prijs naar € 55 tot € 135. U betaalt extra als u flexibel wilt zijn.
In Nederland is de Nationale Spoorwegen (NS) een paar jaar geleden begonnen met het aanbieden van gratis wifi aan zijn treinreizigers. De voorziening is in bijna alle Intercity's beschikbaar en te herkennen aan het wifi-logo aan de buitenland van het treinstel.
U kunt ook de gratis NS International app downloaden voor Android of iOS. Voer uw treinreis in en de app houdt u op de hoogte over de reis, mogelijke vertragingen of spoorwijzigingen. Vervalt uw aansluiting? Dan wordt voor bepaalde treinen een aangepast reisadvies gegeven.
De wet zegt niets specifiek over of u mag eten en drinken achter het stuur. Artikel 5 van Wegenverkeerswet zegt: "Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd."
Nee, eten en drinken is niet toegestaan in de bus en trein. Ook alcohol drinken is verboden.
Of u alcohol mag drinken op straat verschilt per gemeente. Uw gemeente bepaalt op welke plekken u alcohol mag drinken. Op sommige openbare plekken is het verboden om alcohol te drinken. Een gemeente neemt dit op in haar Algemene Plaatselijke Verordening.