Goed nieuws voor mensen met vliegangst: mocht een van de motoren van een vliegtuig het begeven, dan is dat niet per se gevaarlijk. Vliegtuigen zijn zo gebouwd dat ze prima een tijdje door kunnen vliegen op één motor.
Die regel zorgt ervoor dat zelfs als er één motor uitvalt – zoals hier lijkt te zijn gebeurd – het vliegtuig nog steeds veilig kan aankomen. Het kan vliegen totdat de brandstof op is . In principe zijn deze vliegtuigen gebouwd om net zo goed te vliegen op één motor als op twee.
Gelukkig is dat nergens voor nodig, want een vliegtuig kan prima vliegen met maar één motor. Vliegen met één motor is wel minder zuinig qua brandstof en er kan dus minder ver mee gevlogen worden.
De A330 is gecertificeerd om 240 minuten (vier uur) met slechts één werkende straalmotor te vliegen. De Boeing 777 en de 787 mogen dit 330 minuten (vijf en een half uur) doen .
Als een van de motoren van een vliegtuig uitvalt, dan wordt het evenwicht van krachten en momenten verstoord. De trek- of stuw- kracht van de tegenoverliggende motor veroorzaakt een giermoment (NT) dat het vliegtuig in de richting van de uitgevallen motor laat gieren. Ook begint het vliegtuig vaak te rollen.
Multi-Engine Aircraft: - Commerciële vliegtuigen: Deze zijn ontworpen om motorstoringen efficiënt te verwerken. Als één motor uitvalt, kunnen de overige motoren over het algemeen voldoende vermogen leveren om terug te keren naar een luchthaven of de vlucht voort te zetten .
Een papieren vliegtuigje vliegt al 9 dagen in de lucht. Dit zijn Wilbur en Orville. Twee studenten uit Engeland die tijdens hun technische studie een papieren vliegtuigje maakten. Dat deden ze zo goed dat het vliegtuigje nu al 9 dagen rondvliegt.
Hoewel de aanblik van een brandende motor bij iedere passagier rillingen over de rug kan bezorgen, is de realiteit dat moderne tweemotorige vliegtuigen zo zijn ontworpen dat ze bestand zijn tegen motorstoringen. Ze kunnen bovendien met één motor vliegen, en dat op een bijzonder veilige manier.
Moderne vliegtuigen kunnen zweven, soms over lange afstanden, zelfs zonder motoren. Hoewel het uitvallen van één motor al extreem zeldzaam is, is het nog onwaarschijnlijker dat beide motoren tegelijk uitvallen . Zelfs het verlies van één motor zal niet resulteren in een totaal verlies van voortstuwing.
Zoals bij elk Boeing-vliegtuig, bevat de 787 veel lagen redundantie voor een veilige werking, en het elektrische systeem is daarop geen uitzondering. Boeing heeft bijvoorbeeld aangetoond dat de 787 meer dan 330 minuten kan vliegen op slechts één motor en één van de zes generatoren en veilig kan landen.
Zuurstofmaskers moeten snel en correct worden opgezet om in geval van nood bij bewustzijn en kalm te blijven. Baarden kunnen hierbij een belemmering zijn. Het FAA-rapport stelt dat baarden de effectiviteit van zuurstofmaskers verminderen.
Het kan zelfs met één motor opstijgen , maar dan zou de landingsbaan langer zijn en de lading lichter.
Tiktokker en stewardess Henny Lim heeft een mysterie opgelost: waarom zitten stewardessen altijd op hun handen tijdens het opstijgen of landen. Het is deel van een positie die hen beschermt tegen lichamelijke letsels tijdens een noodlanding.
Vliegen met die vliegtuigen in gevechten of in noodsituaties is erg fysiek. Een B-17 kan bijvoorbeeld vliegen met slechts één buitenboordmotor .
Via Quora voegde hij eraan toe: "Ik weet dat een commerciële lijndienst een eind kan zweven, maar wat als het over de oceaan gaat?" Ja, vliegtuigen kunnen veilig zweven met verlies van alle motoren . Op 40.000 voet kan een passagiersvliegtuig ongeveer 100 zeemijl of 160 kilometer zweven.
De aanschafprijs: Een grote investering
De prijzen variëren dienovereenkomstig. Voor een gloednieuw eenmotorig vliegtuig kun je al snel rekenen op enkele honderdduizenden tot miljoenen euro's, terwijl grotere en luxere vliegtuigen gemakkelijk de tientallen miljoenen kunnen kosten.
Tenzij er een duidelijke indicatie is dat het vliegtuig niet zal vliegen, mag er na V1 geen afwijzing plaatsvinden .
Op deze dag, 15 januari 2009, botste US Airways-vlucht 1549, een Airbus A320-214 die vertrok van LaGuardia Airport naar Charlotte/Douglas International Airport, op een groep Canadese ganzen tijdens het opstijgen. Beide motoren raakten uit en het vliegtuig moest een noodlanding maken in de Hudson River, vlak bij het centrum van Manhattan.
Zonder motorstuwkracht had de 747 een glijverhouding van 15:1 , wat betekent dat het 15 kilometer vooruit kan glijden voor elke kilometer die het daalt. Na het berekenen van de glijverhouding realiseerde de bemanning zich dat ze minder dan 30 minuten hadden om weer aan vermogen te komen voordat ze op de grond zouden neerstorten.
Een tweemotorig vliegtuig kan prima vliegen op slechts één motor . Sterker nog, het kan zelfs de start voortzetten en veilig landen met slechts één motor. Een motor die tijdens de vlucht uitvalt, is meestal geen ernstig probleem en de piloten krijgen een uitgebreide training om met een dergelijke situatie om te gaan.
Op zich kan een passagierstoestel wel even op de kop vliegen. In 1955 maakte Boeing-testpiloot Alvin 'Tex' Johnson bijvoorbeeld een zogenoemde barrel roll met een Dash 80, het prototype van wat later de Boeing 707 zou worden.
Dus in principe kan elk vliegtuig zweven als dat nodig is. En in situaties waarin alle motoren het begeven, moeten piloten verwachten dat het vliegtuig zweeft. Zonder de stuwkracht die die motoren moeten leveren, kan het vliegtuig niet anders dan hoogte verliezen .
“Als je dan een iets langere baard hebt, kan het moeilijker zijn om zo'n masker op te zetten en zal het ook minder strak zitten. Om veiligheidsredenen is je baard dus best niet te lang, al hoef je heus niet zo glad als een babyhuidje te zijn (lacht).”
Een passagiersvliegtuig zal perfect glijden, zelfs als alle motoren het begeven, het zal niet zomaar uit de lucht vallen. Het kan zelfs zo'n 60 mijl vliegen als het zijn motoren verliest op een typische kruishoogte van 36.000 voet.
In de meeste gevallen bevinden de slaapplaatsen van piloten zich boven de first class. Al ontbreekt het de piloten aan niets in de ruimte, het bereiken ervan is alles behalve comfortabel te noemen. De slaapplaatsen van zijn namelijk alleen te bereiken met een ladder of een verborgen trap.