Let er bij kettingen op dat ze soms een specifieke draairichting hebben. Dit staat vaak vermeld op de verpakking. Met een missing link kan je de ketting gemakkelijk vastmaken. Let daarbij op het pijltje van de draairichting van de ketting.
Het is een misverstand dat de draairichting van de ketting van belang is. Het is een 'links/rechts' kwestie. De 'binnen' plaatjes zonder tekst hebben een andere constructie dan de 'buiten' plaatjes (met tekst). De looprichting maakt niets uit, zolang de tekst op de (buiten)plaatjes zichtbaar is.
Dan geldt de vuistregel: groot-groot + 2 schakels. Breng beide uiteinden van de ketting naar elkaar toe. Trek de ketting strak zodat de derailleur bijna gestrekt naar voren wijst. Je kunt ook tellen hoeveel schakels je oude fietsketting heeft om erachter te komen hoelang je nieuwe ketting moet zijn.
De 3000-kilometer-regel
Om deze versnelde slijtage van cassette en kettingbladen te voorkomen, is een algemene vuistregel om de ketting van je fiets elke 3000 km te vervangen.
Bij een naaf versnelling of remnaaf fiets heb je een ''normale'' ketting nodig. Een standaard fietsketting past op eigenlijk alle fietsen. Je kunt dus iedere ketting aanschaffen. De enige uitzondering kan bij bijvoorbeeld een ligfiets of elektrische fiets zijn.
Afhankelijk van de staat van onderhoud, weersomstandigheden en de omgeving waarin je fietst slijt je ketting. Dit bepaalt ook het moment waarop het tijd is voor een nieuwe. De vuistregel die je kan hanteren is dat het verstandig is om je ketting ergens tussen de 3000km en 5000km te vervangen.
Let op kettinglengte, je moet zorgen dat je sowieso 'groot-groot' kunt schakelen. De achterderailleur moet dan nog niet helemaal gespannen staan. Anders kan het bij verkeerd schakelen leiden tot een gebroken ketting, of erger, een verbogen achterderailleur.
Een ketting vervangen is voor de gemiddelde fietsenmaker maximaal 10 minuten werk. Ze spannen direct de ketting ook op en smeren hem met een goed smeermiddel. Aangezien een ketting tussen de 3 en de 10 euro kost zouden de kosten absoluut niet boven de 30 euro uit mogen komen.
Je kunt ook regelmatig checken of je kettingbladen aan vervanging toe zijn. Dit zie je bijvoorbeeld als je fietsketting erg losjes op je kettingblad ligt, als de tandjes van je kettingblad versleten zijn of als het schakelen niet meer soepel gaat.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Hoe smeer je de ketting van je fiets? Druppel of spuit de olie gelijkmatig bovenop de zijplaatjes van de ketting, liefst links en rechts, terwijl je de ketting achteruit draait. Smeer zuinig. Niet zoveel dat je met een lap de overtollige olie weer moet wegvegen.
Wanneer je een naaf versnelling of remnaaf fiets hebt, kies dan is een “normale” fietsketting de beste fietsketting. Deze past namelijk op – zo goed als – alle fietsen en kun je eigenlijk iedere ketting gebruiken, behalve bij een ligfiets of elektrische fiets.
Een kettingpons helpt je om het pennetje in de ketting geheel of gedeeltelijk uit- of in te draaien om de ketting van het juiste aantal schakels of een nieuwe schakel te voorzien. De kettingpons is uitgerust met een drukstift, deze heeft een iets kleinere diameter dan de pen in de ketting.
Leg de ketting op het binnenste blad aan de voorkant en leg hem op het kleinste kransje bij je cassette. Trek de twee uiteinden naar elkaar en pas de lengte zo af dat er ongeveer 2 vingers passen tussen de ketting en het armpje van de derailleur.
45 cm = een standaard lengte voor een dames ketting. 50 cm = een langere dames ketting. Deze lengte wordt ook vaak aangehouden als standaard heren maat. 60 cm = een ketting die net op de buste valt.
Een Campa of TA Specialites groot voorblad gaat ca. 12.000 km mee.
Daar is geen algemeen geldende maatgevende hoeveelheid tijd of kilometers voor. De een zegt een jaar, de ander zegt 10.000km. Beide kan waar zijn, maar veel is afhankelijk van o.a. de kwaliteit van je materiaal. Staal slijt langzamer dan aluminium en is ook nog goedkoper (en zwaarder).
Dit ongeacht het wielformaat en ongeacht de invloed van het gewicht van de berijd(st)er van de fiets en hoogte van de bandenspanning. Maar MTB-fietsen hebben vaak voorbladen van 22, 24 en 26 tanden, terwijl tijdritfietsen voorbladen kennen van 54 en 56 tanden.
Een Fietsenmaker factureert ongeveer € 35 per uur ex BTW.
Ondanks dat een slag in je fietswiel niet direct gevaarlijk is, is het wel aan te raden om het slag in het wiel van je fiets te repareren. Zelfs de kleinste afwijking kan onder de verkeerde omstandigheden tot gevaarlijke situaties leiden, ook al zal dit meestal niet het geval zijn.
Een hoogteslag kun je op dezelfde manier uit je wiel halen als een zijslag. Dit doe je door de spaken waar de hoogteslag zit iets strakker te draaien. Aan de andere kant van het wiel draai je de spaken weer wat losser. Hiermee breng je de spanning weer in evenwicht en haal je de hoogteslag eenvoudig uit je wiel.
Laten we vooraan beginnen: wat betekent 10 speed eigenlijk? Dit is het aantal kettingbladen op je cassette. Wanneer je cassette uit 10 kettingbladen bestaat, dan is het een 10-speed. Bestaat het uit 11 bladen, dan is het een 11-speed, enzovoorts.
De truc is om 1 zo'n krul langzaam te verplaatsen naar zo'n andere krul, die twee heffen elkaar op. Het is wel handig om dit te doen terwijl het wiel er nog uit is.