Sommige auto's hebben echter een distributieriem, deze onderdelen hebben allebei dezelfde functie. Het drijft namelijk de. Een distributieketting SUZUKI WAGON R+ Hatchback (EM) | 1998.02-2000.05 gaat over het algemeen een heel autoleven mee. Het komt wel eens voor dat de ketting toch kapotgaat.
Het is eigenlijk een soort fietsketting. De distributieketting SUZUKI VITARA (LY) | 2015.02-heden gaat langer mee en hoeft minder vaak vervangen te worden. De distributieketting (en -riem) is een verbinding tussen de krukas en nokkenas. Het drijft de krukas aan, wat vervolgens de nokkenas aandrijft.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. U kunt ook onderaan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker. In deze lijst staan alle auto's met een distributieketting.
De eerste generatie 1.2 TSI had een distributieketting. Deze motor is herkenbaar aan motorcode CBZC. De nieuwe 1.2 TSI heeft een distributieriem en heeft motorcode CJZC.
Wanneer moet ik mijn distributieketting vervangen? Gemiddeld genomen moet een distributieketting na zo'n 100.000 tot 150.000 kilometer vervangen worden. Vanaf dat moment rekt de ketting op, waardoor die losser komt te zitten. Hierdoor kan de ketting zijn functie niet meer goed uitvoeren.
Bij normaal gebruik en regulier onderhoud mag van de distributieketting een gemiddelde levensduur van 200.000 km worden verwacht. Wanneer de ketting storingen of bijgeluiden veroorzaakt is het noodzakelijk om deze te vervangen.
Over het algemeen moet een distributieriem elke 5 tot 10 jaar worden vervangen of bij een maximaal aantal kilometers tussen de 60.000 tot 150.000 km. Dat klinkt als grote marges maar daar is een goede reden voor, verschillende motoren hebben namelijk een andere impact op de distributieriem.
Zoals ik het begrijp, wordt de riem van de 1.0 TSI nu geclassificeerd als een 'levenslang bruikbaar' onderdeel, waarvan wordt aangenomen dat hij 15 jaar of 180.000 mijl meegaat, afhankelijk van wat het eerst komt, met inspecties op gezette tijden.
De meeste problemen doen zich volgens Autobild voor bij de VW Touran die is gebouwd tussen 2006 en 2007. De uitvoeringen met 1,4 L-TSI-motor (motorcode BMY) vertonen problemen bij kilometerstanden tussen de 40.000 en 70.000.
Een Golf 7 benzineauto kiezen voor stadsgebruik
Kies je voor de benzinemotoren, dan kun je kiezen uit: De 1.2/1.0 TSI 85pk motor: Zeer geschikt voor stadsverkeer. De 1.2TSI105/110pk motor: Krachtiger dan de vorige versie en gewaardeerd om zijn zuinigheid. De 1.0 TSI 115 pk motor: krachtiger en minder zuinig.
Levensduur: Een fietsketting heeft een beperktere levensduur dan een fietsriem, omdat de ketting en tandwielen slijtage oplopen en vervangen moeten worden. Een fietsriem kan langer meegaan, omdat deze minder vuil aantrekt waardoor er minder schurend effect is dat de tandwielen en riem uitslijten.
Welke automerken hebben een distributieketting? Van de volgende automerken is bekend dat ze een distributieketting hebben in plaats van een distributieriem. Alle BMW-modellen, veel auto's van Volkswagen, de Fiat Punto en ook de Opel Corsa en de Ford Ka hebben vaak een distributieketting.
De riemsituatie
Stellantis zegt dat het in december een aantal terugroepacties bij de RDW heeft aangemeld voor de Peugeot 208, 2008, 308, 3008, 5008, maar ook voor de Citroën C3, C4, C4 Picasso, Berlingo, C3 Aircross, DS 3, DS 4, Opel Crossland en Opel Grandland.
Alle Suzuki's in het onderzoek krijgen een zeer hoge score: zo behaalt de Ignis een 8,6, de Swift een 8,3, de S-Cross een 8,8 en de Vitara zelfs een 8,9. Hiermee behoort de Vitara tot de betrouwbaarste auto's van het onderzoek van dit jaar.
De makkelijkste manier om erachter te komen of uw motor een riem- of kettingsysteem heeft is door een kijkje te nemen naar de motor. Als er kunststof kappen op zitten, heeft de motor een distributieriem. Distributieriemen draaien namelijk droog en hebben geen aanvullende bescherming nodig.
VW T Roc A11 1.5 TSI: distributieriem of ketting? De VW T Roc A11 1.5 TSI heeft een distributieriem.
Deze generatie 1.0 liter in 63, 81 of 85 kW versies heeft een distributieriem. Volkswagen geeft voor deze riem geen vaste interval op. De slijtage en toestand moet na 60.000 km of 3 jaar worden gecontroleerd, daarna om de 60.000 km of 2 jaar. Indien nodig bevonden, wordt de riem (in overleg met de klant) vervangen.
De 2.0T TSI was een redelijk betrouwbare motor , maar hij heeft wel een lijst met veelvoorkomende problemen. Dit artikel beschrijft de veelvoorkomende problemen met VW-motoren en hoe u deze kunt detecteren. Deze motor gebruikt directe injectie om de brandstof in de cilinders van de motor te spuiten. De brandstofinjectoren zijn het onderdeel dat de brandstof spuit.
Vanaf 2011 (1.4 TSI) en 2015 (1.2 TSI) heeft de fabrikant deze motoren geüpdatet door montage van een riem die geen problemen geeft. De 2,0-liter TSI EA113-benzinemotor (200 tot 210 pk, van 2004 tot 2015) geeft problemen met de spanners van Golfs GTI.
De 1.0 TSi van VW kent weinig problemen, en staat bekend als goede motor. Als gevolg van de directe inspuiting is de motor wel gevoelig voor vervuiling. De Polo van de laatste generatie is sinds eind 2017 op de markt, en is een goede keus in deze klasse. Er zijn tot nu toe geen dure structuele problemen bekend.
Potentieel voor hogere onderhoudskosten : TSI-motoren hebben complexere onderdelen zoals turboladers, die mogelijk gespecialiseerd onderhoud of reparaties vereisen. Afhankelijkheid van hoogwaardige brandstof: Voor optimale prestaties en levensduur vereisen TSI-motoren doorgaans brandstof met een hoog octaangehalte, wat iets duurder is.
Het is prima . Het dichtst bij een klacht dat ik kan komen is dat de versnellingen kort zijn, maar ik zou het niet als ondermaats omschrijven. Het heeft bijna hetzelfde pk als een MK1 Mondeo die ik had (1,8 l) en is echt zuinig.
Als je distributieriem tijdens het rijden kapot gaat blijf dan kalm en onderneem de volgende stappen: Verminder onmiddellijk je snelheid en ga voorzichtig naar de kant van de weg. Zet de motor onmiddellijk uit om verdere schade te voorkomen. Bel een sleepdienst om je voertuig naar een garage te laten brengen.
Vervanging van de distributieriem wordt over het algemeen aanbevolen om de 60.000 tot meer dan 100.000 mijl , afhankelijk van de fabrikant van het voertuig. Controleer de onderhoudsschema's van ChiltonLibrary of de handleiding van de eigenaar om het aanbevolen service-interval te bepalen.
De meeste brandstofauto's hebben er een: een distributieriem. Ga je een tweedehands auto kopen, dan krijg je vaak het advies om goed op het onderhoud van de riem te letten.