Youngtimers kosten vanzelfsprekend meer aan onderhoud dan nieuwe auto's. Deze kosten zijn echter voor 100% aftrekbaar van de winst en hebben geen invloed op het percentage aan bijtelling. Wel kan onderhoud leiden tot een stijging van de dagwaarde en op deze manier tot een iets hogere bijtelling leiden.
Die dagwaarde ligt meestal een stuk lager dan de cataloguswaarde. Het rijden met een youngtimer is dus vaak voordeliger dan het rijden in een nieuwe auto. In ieder geval qua bijtelling. De dagwaarde neemt ieder jaar af, waardoor ook je bijtelling ieder jaar minder wordt.
Wie met een auto van de zaak meer dan 500 kilometer privé per jaar rijdt, betaalt bijtelling. Met een youngtimer (of oldtimer) betaal je 35% bijtelling over de dagwaarde van de auto. De bijtelling van nieuwere auto's is vaak 22% over de cataloguswaarde, ofwel de nieuwprijs van de auto (incl. bpm en btw).
Auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd.
VOORDELEN YOUNGTIMER VOOR PARTICULIER
Koop zo'n youngtimer natuurlijk wel goed gedocumenteerd en bij een vertrouwd adres. In verband met de leeftijd van de youngtimer hoef je ook niet te kiezen voor de meest uitgebreide autoverzekering. Een WA-verzekering of een beperkt casco voldoet doorgaans.
Voor de wegenbelasting maakt het geen verschil of je een youngtimer of een nieuwere auto op de zaak hebt staan. De wegenbelasting is afhankelijk van het gewicht van de auto, het type, het verbruik en ook de provincie waar je staat ingeschreven.
Hoe lang blijft de youngtimer regeling nog? Op dit moment geldt de youngtimer regeling nog voor het jaar 2025. Ondernemers hebben nog steeds de mogelijkheid om gebruikmaken van deze regeling voor auto's van 15 jaar of ouder.
Een youngtimer verzekering is goedkoper dan de reguliere autoverzekering. Of een auto als youngtimer wordt gezien, verschilt per verzekeraar en hangt af van leeftijd, merk en gebruik. Voor een berekening van de premies hebben we de postcode van de hoofdbestuurder nodig.
In 2024 vallen auto's onder de youngtimer regeling die een bouwjaar hebben tussen 1999 en 2009.
Hoogte bijtelling van youngtimer
De bijtelling voor een youngtimer is 35% over de dagwaarde (WEV) van de auto.
Maakt u gebruik van de overgangsregeling? Dan mag het motorrijtuig in januari, februari en december niet op de openbare weg worden gebruikt of geparkeerd. In die maanden mag u alleen op de dag van de keuring met het motorrijtuig naar het keuringsstation rijden voor een APK-keuring. Dit moet u kunnen aantonen.
Zakelijke gereden youngtimers worden gerekend tot het ondernemingsvermogen. De kosten zoals bijvoorbeeld voor onderhoud, brandstof, parkeren en eventuele reparatie die bij dit type auto's natuurlijk aanzienlijk hoger zijn, kunt u dus zakelijk in aftrek nemen.
Ondernemers die dus een auto rijden van minimaal 15 jaar oud, kunnen gebruik maken van de youngtimer-regeling.Dat betekent dat je de auto 'op je zaak zet' en je bijtelling 35% over de dagwaarde is. Dat is weliswaar een hoger percentage dan de gebruikelijke 22% bijtelling voor auto's van de zaak.
De youngtimer-regeling houdt in dat er bij auto's tussen de 15 en 25 jaar oud een bijtelling van 35% over de fiscale waarde betaald wordt, in plaats van een bijtelling van 22% over de cataloguswaarde. Deze regeling is erg aantrekkelijk voor ondernemers en MKB'ers.
Als je een youngtimer rijdt, kom je in aanmerking voor een zeer aantrekkelijke bijtellingsregeling. Vandaar dat youngtimers zeer geliefd zijn bij ondernemers. Voor een youngtimer betaal je weliswaar een hoger bijtellingstarief dan voor 'normale' zakelijke auto's, namelijk 35%.
Voor youngtimers van 15 jaar en ouder kan er meestal niet meer worden uitgegaan van de cataloguswaarde, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat uw klassieker oud en dus waardeloos is. Met name voor zeldzame exemplaren is het tegendeel waar en kan de waarde door de jaren heen juist stijgen.
Een youngtimer – ouder dan 15 jaar – heeft een dagwaarde van € 5.000,-. Je moet 35% bijtelling rekenen en dat komt uit op: € 5.000,- * 35% = € 1.750,- bijtelling per jaar / € 145,83 per maand.
Voorwaarden vrijstelling mrb
U krijgt de vrijstelling voor oldtimers als:uw motorrijtuig ouder is dan 40 jaar. De datum van de eerste toelating bepaalt de leeftijd van het voertuig. Dit is de datum van inschrijving in het kentekenregister.
Sommige verzekeraars behandelen een 10 jaar oude auto al als youngtimer, 'jonge oldtimer' of 'hobbytimer'. Maar meestal moet de leeftijd tussen de 15 en 25 jaar liggen. Kijk bij de verzekeraar naar de voorwaarden waaraan je auto moet voldoen om deze als youngtimer te verzekeren.
Komt uw youngtimer in aanmerking voor de overgangsregeling? Het antwoord is ja, mits u de auto niet zakelijk gebruikt. Zodra uw youngtimer de leeftijd van 40 jaar bereikt, krijgt deze officieel het oldtimerpredicaat en hoeft u helemaal geen wegenbelasting te betalen. Na 50 jaar vervalt bovendien ook de APK plicht.
Populaire youngtimers onder privé rijders zijn merken als Opel, Volkswagen en Peugeot. De beste youngtimer is dan ook een Opel Astra of Corsa, een Volkswagen Golf of Polo of de bekende Peugeot 206. De beste youngtimer voor een ondernemer is vaak een Volvo youngtimer of een BMW of Mercedes.
Zakelijk gelden voor de youngtimer dezelfde regels als voor elke andere auto van de zaak: de btw mag alleen worden teruggevraagd over de zakelijke kilometers. Er moet dus een btw-correctie worden gemaakt over de privé kilometers. Gebruik een sluitende kilometerregistratie om de btw naar rato terug te vragen.