De 1.8 TFSI en met name de 2.0 TFSI-benzinemotoren van bouwjaren 2008, 2009, 2010, 2011 en 2012* zijn berucht. Deze motoren zijn af-fabriek met onderbemeten olieschraapveren uitgerust, waardoor je een enorm hoog olieverbruik kan krijgen boven de 80.000 km.
Te knap misschien wel, want TSI motor problemen zijn meer regel dan uitzondering, vooral bij blokken van voor 2014. De TSI motoren van na dat jaar staan bekend als redelijk betrouwbaar en bij de blokken van na 2016 zijn eigenlijk geen structurele problemen meer bekend.
Sommige T(F)SI-motoren van het V.A.G.-concern staan bekend om het verbruiken van relatief veel olie. Een aantal motoren waarbij dit onder andere vaker voorkomt zijn de 1.8 en 2.0 TFSI motoren van 2008 t/m 2012, maar naast deze motoren kan het ook bij andere modellen voorkomen.
TFSI is een Engelse afkorting voor 'Turbo Fuel Stratified Injection'. Een motor met TFSI-techniek heeft een direct ingespoten injectie en beschikt tevens over een turbo. De 'T' in de naam staat voor 'turbo'. Een motor met FSI-techniek beschikt over een direct ingespoten inspuiting (link FSI) ontwikkeld door Bosch.
Wat is het verschil tussen TSI en TFSI? De termen TSI en TFSI betekenen hetzelfde, alleen gebruikt Volkswagen de term TSI en Audi de term TFSI.
Maar ook bij de andere motoren met een grotere inhoud doen zich TSI-motorproblemen voor. Zo hebben de 1.2, 1.4, 1.8 en 2.0 liter motoren vooral last van problemen met de distributieketting. Een distributieketting zal na verloop van tijd altijd iets langer worden.
het varieert van 1 tot 3 liter olie per 1000 km... en zelfs 4 liter per 1.000 km hebben we al gehoord! Consumentenprogramma Radar wijdde er zelfs een aflevering aan. Hoewel minder vaak dan bij de 1.8 TFSI en 2.0 TFSI, komt een verhoogd olieverbruik helaas ook bij andere motoren van Volkswagen-Audi voor.
Audi zet tweecijferige getallen in om de vermogensklasse van zijn modellen aan te gaan duiden. Het getal komt voor de aanduiding van het type van motor te staan. Zo gebruikt Audi het getal 30 om motoren met vermogens tussen de 110 pk en 130 pk aan te duiden.
Betrouwbaarheid. Net als alle andere modellen van Audi staat de A3 bekend als betrouwbaar. De massa/ledig gewicht van de A3 bedraagt, afhankelijk van de uitvoering en motorisering, rond de 1100 kilogram.
Van autodealers verneem ik dat zo'n motor makkelijk de 400.000 km moet kunnen halen bij normaal gebruik. Ook zouden auto's met dergelijke motoren na dienst doen in West-Europa nog jaren doorrijden in Oost-Europese landen tot zo'n 400.000 tot 600.000 km.
Toyota (incus Lexus/Daihatsu en Subaru) en Honda staan al jaren strak bovenaan in de betrouwbaarheid onderzoeken. 2e hands kun je zeker het beste voor een Jap gaan. Toyota (incus Lexus/Daihatsu en Subaru) en Honda staan al jaren strak bovenaan in de betrouwbaarheid onderzoeken.
Fuel Stratified Injection (FSI) betekent brandstof gelaagde injectie; de brandstof wordt in 'lagen' in de verbrandingskamer gebracht waardoor een bepaalde verbranding ontstaat. Twincharched (TSI) betekent dubbel geladen wat wil zeggen dat de brandstof op druk wordt gebracht met een compressor én een turbo.
Hoog olieverbruik bij 1.4 TSI motoren
Dat hoge olieverbruik wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de slechte kwaliteit olieschraapveren die de VAG-groep heeft gebruikt in zijn TSI motoren.
Het overmatige olieverbruik komt voor bij Audi TFSI-motoren vanaf 2008 die (meestal) meer dan 100.000 kilometer hebben gelopen. Het probleem is ook aanwezig bij de 1.4 TSI, 1.8 TSI en 2.0 TSI motoren van VW, Skoda en Seat.
De nieuwere generatie EA-211 heeft een distributieriem, en kent daardoor minder problemen. deze 1.2 TSI motor is te herkennen aan de motorcode die begint met CJZ.
TFSI betekent benzine en TDI betekent diesel, zoveel is duidelijk. Voorheen heette de plug-in hybride versie van de Audi A3 Sportback de 'e-tron'. De nieuwste plug-in hybride heet voluit 'A3 Sportback 40 TFSI e'.
De RS6 wordt geproduceerd door quattro GmbH, die ook verantwoordelijk is voor de Audi R8 en de andere RS-modellen van Audi. De benaming "RS" staat voor "Renn Sport", Audi's hoogste modellenlijn die nog boven de "S" ("Sport") modellen is gepositioneerd.
Turbo Stratified Injection. Maximale kracht en een minimaal verbruik, dat typeert onze TSI-benzinemotoren. Want de motorinhoud mag dan kleiner zijn, door directe inspuiting is de motor een stuk krachtiger.
Helar SP LL-03 5W-30.
De Audi A5 staat bekend als een betrouwbare auto. De afwerking en de gebruikte materialen in het interieur zijn van een hoog niveau. Tevens scoort het model hoog wat betreft botsveiligheid; in de Euro NCAP crashtest kreeg het model vijf sterren van de maximaal haalbare score van vijf.
Synthetische olie. Viscositeit klasse SAE 5W-30.
Een gedownsizede lichte drie cilinder is dus prima geschikt bij niet al te intensief gebruik, en mag u daar zoals van elke benzine motor een minimale levensduur van verwachten van minstens 250.000 km.
De Volkswagen Golf 1.5 TSI Evo en het milieu
Die motor is goed voor 130 pk en beschikt over een zogenaamde 'zeil-functie', zoals we die van elektrische auto's kennen.
Benzine met een octaangetal van 95 is de geschikte brandstof voor deze auto. Dat geeft de fabrikant zelf aan. In het instructieboekje staat verder: " De wagen kan met benzine worden getankt, die een hoger octaangetal heeft dan de motor nodig heeft.