De oorzaken liggen vooral bij de vijf B's: brandstof, bpm, bijtelling, wegenBelasting en boetes. De afgelopen jaren is autorijden fors duurder geworden.
Waarom zijn auto's bij ons zo duur? Neeteson: 'De belangrijkste factor is puur fiscaal. Als enige land in de EU kennen wij bpm (belasting personenauto's en motorrijwielen). De hoogte van de bpm voor nieuwe auto's is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto.
Er zijn verschillende factoren die de hoogte van deze belasting bepalen. De brandstofsoort, de uitstoot, het gewicht en de provincie waar je woont zijn allemaal van invloed op je mrb-aanslag. Je kunt eenvoudig de hoeveelheid wegenbelasting berekenen die je betaalt en waarom.
Waarom heeft Nederland BPM? In Nederland worden nieuwe auto's altijd verkocht voor een bedrag waar BPM (en btw) in is verwerkt. Het enige land ook, want in de andere landen kennen ze deze belasting niet. Daarom moet over auto's die in het buitenland zijn gekocht, een 'rest-BPM' worden betaald.
Bij lange afstanden kunt u normaal op benzine rijden en daarbij zijn de kosten € 0,14 per kilometer. Indien u niet thuis wilt laden maar bij een openbare laadpaal zijn de kosten gemiddeld € 0,09 per kilometer. Bij snel-laden zijn de kosten gemiddeld € 0,12 per kilometer.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.
Energiekosten. Met een elektrische auto rijd je 100 kilometer op 20,7 kilowattuur (kWh). Ter vergelijking: je hebt 6,7 liter benzine nodig om 100 kilometer te rijden.
Wie is er vrijgesteld van BPM? Er zijn een aantal manieren om geen BPM te hoeven betalen. Je kunt natuurlijk een auto importeren waar geen BPM op zit, zoals op dit moment de auto's met elektrische aandrijving. Ook kun je kiezen voor een oldtimer die is vrijgesteld van BPM of een bedrijfswagen op grijs kenteken.
Wel bpm-aangifte doen, geen bpm betalen
Uw motorrijtuig is 25 jaar of ouder. Uw bestelauto is ouder dan 5 jaar op de datum van eerste inschrijving in Nederland. Er is volledige leeftijdskorting. Of dit geldt voor uw motorrijtuig, berekent u bij Afschrijving met forfaitaire tabel.
Australië blijkt het voordeligste land te zijn om een auto te bezitten, gevolgd door de Verenigde Staten, Canada, Denemarken en Zweden. In sommige landen zijn auto's weliswaar veel goedkoper dan in Europa, maar de lagere lonen maken autobezit er minder voor de hand liggend.
Wil je goedkoop autorijden, kies dan voor een kleine, lichte en zuinige auto. Zo wordt er onder andere gekeken naar het gewicht van je wagen voor de wegenbelasting. Als je dus in een auto met een laag gewicht en een kleine cilinderinhoud van de motor rijdt, dan verbruik je ook minder brandstof.
In Oostenrijk, Griekenland, Hongarije, Ierland, Polen en het Verenigd Koninkrijk is het verschil het grootst: daar betalen EV-rijders helemaal geen wegenbelasting.
We kunnen vast verklappen: de goedkoopste personenauto van Nederland is de Dacia Sandero, die voor nog geen 17 mille in de prijslijsten staat. Maar de Sandero is niet de enige nieuwe auto die in zijn voordeligste vorm minder dan 20.000 euro kost.
Het kopen van een auto is in Amerika een stuk goedkoper dan in Nederland. Dit heeft te maken met de belasting die je in Nederland moet betalen bij de aankoop van een auto. Ook de wisselkoers helpt bij de prijzen van de Amerikaanse auto's.
Zo was de Nederlander in 2022 gemiddeld nog 22.108 euro kwijt voor een tweedehands auto, in 2023 is dat bedrag gestegen naar 23.956 euro. Dat kwam vooral door de naweeën van corona, waardoor veel fabrieken stil kwamen te liggen. Daarna volgde het wereldwijde tekort aan chips, wat de autosector nog steeds parten speelt.
1. Toyota Yaris Hybrid/Mazda 2 Hybrid. De Toyota Yaris Hybrid is volgens de fabrikant in staat tot een verbruik van 1 op 26,3 en mag zich daarmee de zuinigste auto zonder laadkabel noemen. Hij moet die positie wel delen, want exact hetzelfde model is bij Mazda leverbaar als Mazda 2 Hybrid.
BPM (Belasting op Personenauto's en Motorrijwielen)
De BPM is niet direct aftrekbaar, je verrekent dit met de jaarlijkse afschrijving (wel aftrekbaar). Voor een aantal bestelauto's (grijs kenteken) is een vrijstelling voor het betalen van BPM.
Voorstel: vast deel bpm wordt ongeveer € 200 hoger
Het kabinet wil vanaf 1 januari 2025 het vaste deel van de bpm verhogen met ongeveer € 200. Afhankelijk van de inflatie tussen nu en 2025 past het kabinet dit bedrag nog aan. Het vaste deel van de bpm is in 2023 € 400. Het variabele deel van de bpm verandert niet.
De afkorting "bpm" staat voor de belasting van personenauto's en motorrijwielen. In tegenstelling tot de wegenbelasting of motorrijtuigenbelasting is de bpm een directe belasting.
Als de forfaitaire afschrijvingstabel gevolgd wordt is een auto BPM vrij na 17 jaar en 6 maanden. Officieel volgens de wet is een auto na 25 jaar BPM vrij. Na 9 jaar en 6 maanden is de resterende BPM nog 92% van de bruto BPM.
Voor volledig elektrische voertuigen betaalt u geen bpm. Dit blijft in elk geval zo tot en met 2024.
Ik woon in Nederland en rij met een auto of motor met een buitenlands kenteken. U moet bpm betalen als u in Nederland woont en hier de openbare weg gebruikt met een auto met een buitenlands kenteken of een motor met een buitenlands kenteken.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Elektriciteit is over het algemeen goedkoper dan een volle tank, je betaalt tot en met 2024 geen wegenbelasting en ook aan onderhoud ben je minder kwijt. Onder aan de streep liggen de gemiddelde autokosten voor een elektrische auto vaak niet hoger dan voor een vergelijkbare benzineauto.