Zowel in de eerste als in de tweede klas vind je stiltecoupé's. In dubbeldekkers zijn ze altijd te vinden op de bovenste verdieping, omdat je dan wat verder van het spoor zit en dus iets minder lawaai hoort van de trein die over het spoor rijdt.
De meeste sprinters hebben een eersteklascoupé aan de voor- en achterkant van de trein, maar deze sprinters hebben ook in het midden nog een extra eerste klas. Dat is niet nodig. Volgens NS zitten de tweedeklascoupés in deze sprinters vaak heel vol, maar zijn de eerste eersteklascoupés zo goed als leeg.
De eerste klas heeft een hoger tarief dan de tweede klas en onderscheidt zich door comfortabelere, ruimere zitplaatsen, meer beenruimte en regelmatig extra faciliteiten, zoals aansluitingen voor werken met laptops. In sommige landen houdt het in dat er een meer persoonlijke service is.
Tweede en eerste klas reizen
De prijs voor de eerste klas-reizen stijgt met gemiddeld 3 procent. Dat percentage ligt net als in 2021 iets hoger dan het inflatiecijfer, omdat de NS in 2019 en 2020 de tarieven voor de eerste klas niet verhoogde.
Vrij-abonnementen
Toeslag 2-1 Dag: hele dag in 1e klas reizen, voor € 25. Toeslag 2-1 Daluren: op maandag t/m vrijdag in de daluren (vóór 6.30 uur, tussen 9.00-16.00 uur en na 18.30 uur) in 1e klas reizen, voor € 10. Toeslag 2-1 Weekenddag: in het weekend hele dag in 1e klas reizen, voor € 6.
Zowel in de eerste als in de tweede klas vind je stiltecoupé's. In dubbeldekkers zijn ze altijd te vinden op de bovenste verdieping, omdat je dan wat verder van het spoor zit en dus iets minder lawaai hoort van de trein die over het spoor rijdt.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
De Sprinter rijd wel sneller maar stopt overal. De Intercity is alleen op je bestemming vanwege die niet bij ieder station stopt.
De Hoofdreiscoupé is speciaal door de NS ontwikkeld voor bewoners met dementie in verpleeghuizen. De coupé bestaat uit onderdelen van echte treinen. Wanneer je uit het raam kijkt lijkt het alsof de trein ook echt over het spoor rijdt. Bewoners en familie kunnen samen de coupé bezoeken.
Als 2e klas vol is, mag men dan in de 1e klas gaan zitten? Neen, niet zonder meer. Als uw vervoersbewijs geldig is voor de 2e klas en u neemt plaats in de 1e klas, dan reist u in de eerste klas zonder een geldig vervoersbewijs.
Reizigers die geen vervoersbewijs voor de eerste klas hebben, mogen zich daar nu officieel niet ophouden; ook niet als het druk is. De conducteur kan in zo'n geval een boete van 50 euro bovenop de prijs van een geldig kaartje opleggen.
Wat bij ons de doorlag geeft is dat alle reizigers anders zijn, sommige reizigers kiezen bewust voor eerste klasse omdat het een garantie geeft op een zitplaats, zodat ze rustig kunnen werken. Andere mensen zijn bijvoorbeeld slecht ter been en ook zij weten dat er in de eerste klasse altijd plek is.
Toiletafval gaat via buizen door het hele vliegtuig en wordt vervolgens opgevangen in een tank. Het afval wordt soms wel met 130 kilometer per uur weggesluisd. In de tank zitten chemische stoffen die de plas en poep afbreken. Zo past er meer in een afvaltank en verlicht het de stank.
Toilet op het station
Wil je weten welke toiletvoorzieningen er zijn op een bepaald station? In het reisadvies van de Reisplanner kun je klikken op jouw vertrek- en aankomststation. Vervolgens krijg je de voorzieningen op dit station te zien en zie je of er een toilet is, inclusief de openingstijden.
Maar met wifi in de trein loop je nog meer risico's: Cybercriminelen kunnen een wifi-netwerk opzetten met dezelfde naam als de internetverbinding in de trein. Maak je verbinding met dit malafide netwerk, dan kan de hacker jouw internetdata verzamelen. Het openbare netwerk in de trein wordt nooit versleuteld.
Van klasse wisselen als u op saldo reist met uw OV-chipkaart zonder NS-abonnement. Houd uw OV-chipkaart voor de kaartlezer rechtsonder op de NS-kaartautomaat. Kies op het scherm voor 'Wijzig klasse' en kies voor 'Vandaag 1e klas' of 'Vandaag 2e klas'. Houd uw OV-chipkaart opnieuw voor de kaartlezer.
Kan ik een keuzedag upgraden naar de 1e klas? Ja, dat kan via de kaartautomaat en kost 6 euro. Na het ophalen van de Keuzedag, houd je de OV-chipkaart voor de kaartlezer van de NS-kaartautomaat. Kies vervolgens op het scherm “Wijzig klasse Huidig: 2e”.
Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat. Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Vaak is de trein dagretour met korting verkrijgbaar via onze website. Voor € 17,50 is jouw heen en terugreis geregeld en reis je samen goedkoop met de trein.
Het vervalsen van een vervoerbewijs is valsheid in geschrifte, een misdrijf.
De boete bij zwartrijden in het openbaar vervoer bedraagt € 50, bovenop de kosten van een treinkaartje. Het boetebedrag van € 50 is een besluit van de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Deze boete is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein.