Nee, in de regel zijn de onderwijsactiviteiten van een middelbare school niet economisch van aard, waardoor de school niet wordt aangemerkt als een onderneming.
Een school is een instelling waarin onderwijs op een bepaald niveau gegeven wordt. Vanwege de leerplichtwet gaan de meeste kinderen naar een school, hoewel ook andere vormen van onderwijs mogelijk zijn om aan de leerplicht te voldoen.
De schoolorganisatie gaat uit van een leerstofjaarklassensysteem. Dat wil zeggen dat in elk leerjaar een bij de leerling passend, afgesproken leerstofpakket aangeboden en geleerd moet worden door de leerlingen.
School is geen bedrijf, maar een waardegemeenschap. 'Het onderwijs vormt de grondslag van de continuïteit van de samenleving. De school draagt bij aan het algemeen belang en heeft daarmee grote invloed op onze (democratische) samenleving.
toezicht, School en Wet 2004, nr. 9. 19 Onderwijsraad, 2004. formele positie, neergelegd in de WMS en andere medezeggenschapsregelingen, intact blijft, ook als gekozen wordt voor de rechtsvorm van de maatschappelijke onderneming.
De school is dus van de vereniging (of stichting) waarvan ze uitgaat. Ouders die lid zijn van de vereniging hebben zeggenschap en/of medezeggenschap via de medezeggenschapsraad. Ouders die geen lid zijn, hebben medezeggenschap.
Uitgangspunt van de onderwijswetgeving (WPO/WEC en WVO) is dat het eigendom van het schoolgebouw ligt bij het schoolbestuur. In de praktijk wordt vaak gesproken over het juridisch en economisch eigendom.
Onder de sector Overheid vallen de sub-sectoren decentrale overheden, onderwijs en onderzoek, rijksoverheid, sociale werkvoorziening en werk en Inkomen.
Sector onderwijs
In de onderwijssector onderscheiden wij wetenschap (te weten universiteiten en onderzoeksinstituten), beroepsonderwijs (MBO en HBO) en lager onderwijs (basisscholen en middelbare scholen). De tijd is voorbij dat deze branche niet vergeleken kon worden met commerciële organisaties.
'In de wet is vastgelegd dat scholen geen winst mogen maken', zegt hij. 'Maar ze mogen natuurlijk wel van commerciële partijen producten of diensten betrekken. Als je het zo weet te organiseren dat al die scholen hun spullen bij één partij afnemen, dan heb je een winstgevend concept. '
Non-profitorganisaties zijn verenigingen en stichtingen die een maatschappelijk goed nastreven, bijvoorbeeld een vakbond, politieke partij, maatschappelijk werk, school, ziekenhuis.
In de economie wordt een organisatie gedefinieerd als het geheel van productiefactoren, procedures en mensen die samenwerken om bepaalde doelstellingen te bereiken.
Een organisatie is een samenwerkingsverband tussen mensen die met bepaalde middelen een bepaald doel bereiken. Het verschil tussen een bedrijf en een onderneming is, dat een onderneming tot de profit organisatie behoort en dus winst moet realiseren.
Alle onderwijsinstellingen zijn wettelijk verplicht om voor 27 maart 2022 hun 'belanghebbende' registreren in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel. Deze zogeheten UBO-registratie regel je via een formulier op de website van de KvK.
Wat is een bedrijfsschool? De bedrijfsschool neemt het leerbedrijf de praktijkscholing uit handen. De bedrijfsschool is verantwoordelijk voor instructie, begeleiding, examinering en andere verplichtingen met betrekking tot beroepspraktijkvorming van de student/medewerker.
Basisonderwijs en speciaal basisonderwijs vallen onder de Wet op het primair onderwijs (WPO). Het speciaal onderwijs valt onder de Wet op de expertisecentra (WEC).
Onder de publieke sector verstaan we in dit rapport voorzieningen uit de curatieve zorg, zorg en ondersteuning, onderwijs, veiligheid en justitie, sociale zekerheid, en enkele overige voorzieningen (musea, landelijke publieke omroep, sportaccommodaties, de Belastingdienst en kinderopvang).
Medewerkers openbaar onderwijs niet langer ambtenaar
De rechtspositie van alle ambtenaren veranderde op 1 januari 2020. Toen ging de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) in. Daarmee vallen medewerkers in het openbaar onderwijs niet langer onder het ambtenarenrecht.
Het onderwijs valt onder het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Aan de andere kant horen organisaties waarvan we op het eerste oog denken dat ze daar wel toe behoren, niet tot de overheid. Besturen van bijzondere scholen zijn bijvoorbeeld geen overheidsorganen. Binnen de overheid maken we onderscheid tussen lichamen die wel en niet rechtstreeks worden gekozen.
Hieronder vallen bijna alle overheidsorganisaties: ministeries, waterschappen, provincies, gemeentes, het UWV, de Sociale Verzekeringsbank (SVB) en de politie. Ook particuliere instellingen met een overheidstaak, zoals de Stichting Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), vinden wij een overheidsorganisatie.
De Inspectie van het onderwijs (Onderwijsinspectie) houdt toezicht op de kwaliteit van scholen.
Iedereen mag in Nederland een particuliere school oprichten. Gaat het om een school in het basisonderwijs of voortgezet onderwijs, voor leerlingen die leerplichtig of kwalificatieplichtig zijn? Dan moeten Burgemeester en Wethouders van de gemeente waar de school staat, de school erkennen.
Rector. In Nederland wordt de voorzitter van het dagelijks bestuur van een school of scholengemeenschap voor voortgezet onderwijs rector of rectrix/rectrice genoemd. Hij of zij vervult doorgaans administratieve en bestuurlijke taken, en geeft soms ook les.