Wat niet direct hoeft te betekenen dat deze angst ook geheel terecht is. Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Een vliegtuigcrash is de nachtmerrie van veel reizigers, en gelukkig komt het niet vaak voor. Statistisch gezien heb je een kans van 1 op 3,2 miljoen dat het vliegtuig waarin jij zit neerstort of een ander ongeluk krijgt.
Uiteindelijk stort de Airbus vanaf 10 kilometer hoogte binnen 3 minuten en 30 seconden neer in de Atlantische Oceaan. Het toestel met alle 216 reizigers en 12 bemanningsleden zinkt en eindigt op een diepte van 4.000 meter op de oceaanbodem.
Hoewel zelfs zware turbulentie op zich een vliegtuig niet kan doen neerstorten, kan ze bestaande noodsituaties zeker versterken.
Op 23 mei 2021 werd Ryanair-vlucht 4978 van Athene naar Vilnius gedwongen om te landen op de luchthaven van het Wit-Russische Minsk omwille van een valse bommelding. Na deze landing werd een van de passagiers, Wit-Russisch oppositielid Roman Protasevitsj gearresteerd, waarna het vliegtuig kon doorvliegen.
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.
Het zwaarste vliegtuigongeluk in Nederland had plaats in 1992.... Het ernstigste ongeluk waarbij een Nederlands toestel betrokken was, had plaats op het vliegveld van Tenerife op de Canarische Eilanden. Daar botste in 1977 een Boeing 747 van de KLM op een ander toestel.
In 2018 was de uitstoot van de Nederlandse luchtvaart ongeveer 0,7 ton CO2 per persoon. Dit is bijna dubbel zoveel als het Europees gemiddelde van 0,3 ton CO2 per persoon. In Nederland zijn we dus grootverbruikers als het gaat om CO2-uitstoot met vliegtuigen.
Wanneer in een vliegtuig een raam breekt, een deur opent of een gat ontstaat, daalt de luchtdruk in het vliegtuig aanzienlijk.Er zal dan ook minder zuurstof op te nemen zijn, wat verklaart waarom er zuurstofmaskers naar beneden komen op zulke momenten.
Er is toch geen enkele reden waarom dat vliegtuig zomaar zou zinken, zolang het intact is met lucht in de cabine, de staart nog met lucht een beetje onder water geeft veel draagvermogen, en de vleugels nog vol kerosine zijn ook al lichter dan water.
Drie op de tien dodelijke vliegtuigongelukken gebeuren doordat het toestel in een onverwachte situatie terechtkomt, waarbij de piloot 'de macht over het stuur' verliest. In de vliegwereld heet dat een loss-of-control-in-flight. Meestal gebeurt dat bij een overtreksituatie, ook wel stall genoemd.
De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig. Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.
Elke dag passeren er zo'n 1.370 vliegtuigen onze start- en landingsbanen.
Burgerluchtvaart is goed voor iets meer dan de helft van het totale aantal vluchten. Als je ook de privévliegtuigen, het vrachtvervoer, helikopters en overheidsvluchten in rekening brengt, vinden er wereldwijd gemiddeld zo'n 230.000 vluchten per dag plaats.
Hoewel beide fasen van een vlucht hun eigen unieke uitdagingen en risico's hebben, wijzen statistieken erop dat landen als gevaarlijker wordt beschouwd dan opstijgen. Dit neemt niet weg dat de luchtvaartindustrie als geheel tot de veiligste vervoerswijzen behoort.
Door een samenloop van omstandigheden botsen twee vliegtuigen in 1977 op de luchthaven van Tenerife op elkaar.Een paar tellen later worden de toestellen verzwolgen door een vlammenzee. De grootste vliegramp ooit is een feit. Na de botsing vlogen beide vliegtuigen in brand.
Daarmee is de kleine luchtvaart een factor 10 onveiliger dan de grote luchtvaart, waar vier op de tien miljoen vluchten in een fataal ongeval eindigen. Belangrijkste redenen: de tekortschietende vliegvaardigheid en risicoperceptie van de piloten.
Achterin het toestel
Veel mensen zitten het liefst voorin het vliegtuig, omdat ze dan het eerst uit kunnen stappen, maar dat is toch niet zo verstandig. De veiligste plek is namelijk achterin het toestel. Mensen die achterin zitten, hebben een kans van 68% om een vliegtuigongeluk te overleven. Vooraan is dat 62%.
Uit een onderzoek dat SWOV in opdracht van Koninklijke Nederlandse Vervoer heeft uitgevoerd blijkt dat het reizen per bus twee keer zo veilig is als reizen per personenauto. De trein en het vliegtuig zijn de veiligste vervoerswijzen.
KLM was in 2021 Europa's veiligste luchtvaartmaatschappij. Dat stellen experts van het Jet Airliner Crash Data Evaluation Centre (JACDEC).
De airline biedt betaalbare, veilige en stipte reismogelijkheden aan. De Turkse luchtvaartmaatschappij vindt het namelijk belangrijk dat luchtvaart voor iedereen toegankelijk is. Daarom werkt Pegasus Airlines samen met betrouwbare partners zoals Triptime, zodat wij onze lage prijzen voor jou kunnen blijven garanderen.
Het is een zeer betrouwbare maatschappij met aanvliegbestemmingen over de hele wereld. De maatschappij heeft 3 hoofdluchthavens, München, Frankfurt en Düsseldorf. Lufthansa beschikt over een moderne vloot vliegtuigen, waaronder de splinternieuwe airbus A380.