Ministerieplicht, onpartijdig, geheimhouding Een notaris mag in principe niemand weigeren. De notaris is niet alleen bevoegd, maar over het algemeen ook verplicht zijn diensten aan het publiek te verlenen. Dit heet ministerieplicht. Ook iemand met een crimineel verleden heeft recht op een notaris.
Een notaris is nodig als je zaken officieel moet of wil vastleggen. Bij het opstellen van een notariële akte houdt de notaris rekening met alle betrokken partijen. De notaris doet dit vanuit een onafhankelijke blik. In sommige gevallen is het verplicht om zaken in een notariële akte vast te leggen.
Ja.U bent wettelijk verplicht om uw aankoop door de notaris te laten regelen. Logisch, want de notaris is een onafhankelijke partij die oog heeft de belangen van elke betrokkene (koper, verkoper, bank). Hij zorgt er dan ook voor dat de deal eerlijk verloopt volgens de wettelijke regels.
Het is niet verplicht om een notaris in te schakelen, maar soms is dat wel nodig. Staat er bijvoorbeeld geld op een geblokkeerde bankrekening van de overledene? Dan heb je als erfgenaam in sommige gevallen een verklaring van erfrecht nodig om aan te tonen dat je recht hebt op het banktegoed van de overledene.
Je kunt geen woning kopen of verkopen zonder notaris.
Koper kiest meestal notaris
Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen. U kunt dan namelijk, voor de overdracht, al veel dingen regelen.
Vaak met makelaar en altijd met een notaris. De notaris doet de overdracht bij de verkoop van een huis en daar zijn kosten aan verbonden. De kosten zijn meestal tussen de €250 en €600, en daarnaast €145 om de akte te registreren bij het kadaster.
Is een notaris verplicht? Het is verstandig om hulp te vragen aan een notaris bij het regelen van een erfenis. Dit is niet verplicht.
Ofwel bij een notaris, wat gemiddeld tussen de 300 en 500 euro kost. Ofwel gratis bij het Kantoor Rechtszekerheid bevoegd voor de woonplaats van de overledene, op voorwaarde dat de nalatenschap aan bepaalde wettelijke voorwaarden voldoet.
De uiteindelijke rekening voor het afwikkelen van de erfenis kan een paar honderd euro zijn als er een duidelijk testament is of wanneer alle erfgenamen het snel eens worden. Maar het kan ook duizenden euro's of zelfs nog meer kosten. Doorgaans worden de notariskosten betaald uit de erfenis.
Als de koper van je woning als consument koopt, dan geldt het schriftelijkheidsvereiste. De koop moet op papier, in een koopovereenkomst, worden vastgelegd en dit contract moet door koper en verkoper worden ondertekend. Pas dan is de koop geldig. Een mondelinge koop is dus niet geldig.
Passeren is het formele moment waarop de notaris de akte geldig verklaart. Hij tekent samen met de betrokken partijen de akte en zorgt aansluitend voor registratie en bewaring. Het passeren vindt plaats tijdens een passeerafspraak waarin iedereen samenkomt op het kantoor van de notaris.
De notaris luistert
U kunt bij elke notaris terecht om uw verhaal te doen. Hij zal u gratis advies verlenen (over bouwrecht, gezinsrecht of ondernemingsrecht, testamentsbepalingen ...). Hij zal u maar kosten (voor opzoekingen en registratie) aanrekenen wanneer u bij zijn kantoor een dossier opent.
De opmaak en voorbereiding van je akte en de administratieve verwerking van de verkoop van je huis, moeten ook betaald worden. Dat honorarium wordt niet door de notaris zelf vastgelegd. De overheid bepaald de honoraria van de notaris. Elke notaris is dus even duur.
De notaris is onafhankelijk en onpartijdig. De notaris behartigt de belangen van alle betrokkenen. Ook van betrokkenen met wie de notaris geen rechtstreeks contact heeft. Alles wat u aan de notaris vertelt is geheim.
Wanneer je naar een notaris gaat na overlijden bepaal je zelf.Er is hiervoor geen regel die bepaalt hoe snel je die moet inschakelen. Het is verstandig om dit zo snel mogelijk te doen. Zeker in het begin, tijdens de rouwperiode, kan de notaris je veel financiële en juridische zaken uit handen nemen.
De notaris maakt de aangifte op voor de erfbelasting en de schenkbelasting. Op basis hiervan bepaalt de belastingdienst of en hoeveel de erfgenamen aan belasting moeten betalen. Soms is een erfenis groter en dan kan de notaris op verzoek precies vaststellen wat ieders rechten zijn.
Als er geen testament is, bepaalt de wet wie de erfgenamen zijn. Dat gebeurt in deze volgorde: echtgenoot of geregistreerd partner en de kinderen. ouders, broers en zussen.
Hebt u geen testament laten opstellen? Dan bepaalt het erfrecht wie uw erfgenamen zijn en hoeveel zij erven. De regels van het erfrecht staan in het Burgerlijk Wetboek. Het gaat om kinderen die eigen kinderen waren door geboorte of erkenning of geadopteerde kinderen.
Notarissen dienen een objectief standpunt in te nemen en zorgen louter voor een juridisch evenwicht tusssen beide partijen. Verkopen via een notaris is dus perfect mogelijk, maar heeft niet tot gevolg dat u sneller verkoopt of aan de best mogelijke prijs zal verkopen.
Wat u over houdt is het verkoopbedrag minus de hoogte van de hypotheek of lening die u open heeft staan. Dit wordt ook wel de overwaarde genoemd. En de overwaarde kunt u verzilveren als de woning gepasseerd is bij de notaris.
Hou je veel geld over na de verkoop van je huis, dan mag je zelf weten wat je met dit geld doet. Je kunt de overwaarde gewoon op je spaarrekening zetten, maar je krijgt wel weer te maken met de vermogensbelasting. Koop je een nieuw huis, dan word je geacht de overwaarde in je nieuwe hypotheek te steken.
Zonder makelaar je huis zelf verkopen, dat kan. Maar om de notaris kun je niet heen. De notaris heb je nodig om officiële, wettelijke documenten op te stellen. Die documenten maken de overdracht van de woning rechtsgeldig.