In het Jodendom wordt tijdens Pesach, het Joodse paasfeest, de uittocht uit Egypte herdacht. Joden moesten tijdens deze toch in alle haast vluchten. Zo snel dat ze geen tijd meer hadden om hun brood te laten rijzen. Het platte deeg werd nog wel snel gebakken: de matze werd geboren.
De Joden maakten de matzes eigenlijk uit nood toen ze op weg waren naar het Beloofde land (de uittocht van Egypte). Omdat er geen tijd was om brood te bakken, maakten ze de matzes alleen van water en meel. Ze worden gegeten bij Pesach, een Joodse feestdag waarin de bevrijding van het Joodse volk wordt gevierd.
Er zijn talloze verklaringen achter de symboliek van matzes: Pesach is een herdenking van de uittocht uit Egypte . Het Bijbelse verhaal vertelt dat de Israëlieten Egypte zo overhaast verlieten dat ze niet konden wachten tot hun brooddeeg was gerezen; het brood, gebakken, was matzes.
Aan het einde van de vastentijd, met Pasen dus, werden deze eieren dan ook in grote getale genuttigd. Daarnaast heeft het ei ook een symbolisch karakter. Het ei drukt voor Christenen de hoop op nieuw leven uit. Dit symboliseert ook het nieuwe leven van Jezus na het herrijzen uit zijn dood.
Een matse (Hebreeuws: מצה) is een ongedesemd brood, dat lijkt op een grote cracker. Er zijn ronde en vierkante matses in de handel. Matses worden belegd met bijvoorbeeld kaas of suiker. Van matses of matsemeel kunnen ook matseballetjes (Jiddisch: kneidelach) gemaakt worden, vermengd met bijvoorbeeld water en melk.
Betekenis van matze in het Engels
een soort dun, plat brood, dat speciaal in de Joodse keuken wordt gemaakt en vooral tijdens Pesach wordt gegeten : Tijdens Pesach wordt het zuurdesembrood vervangen door ongezuurde broden, zoals matzes.
12 t/m 20 april. Met Pesach herdenken joden de bevrijding uit Egypte. Na 400 jaar in slavernij bevrijdde God het joodse volk uit Egypte.
Eieren staan voor nieuw leven en wedergeboorte , en men denkt dat deze oude gewoonte onderdeel is geworden van de paasvieringen. In de middeleeuwen was het eten van eieren verboden tijdens de vastentijd (de 40 dagen voor Pasen), dus op paaszondag was het eten van een ei een echte traktatie!
De paashaas deelt zijn eieren van oudsher uit op paaszondag.Dat is ook de dag waarop christenen de herrijzenis van Jezus vieren. De haas wordt al sinds de middeleeuwen gebruikt als religieus symbool in het christendom.
Tijdens de veertig dagen voorafgaand aan Pasen werd er gevast, en paasbrood diende als een smakelijke afsluiting van deze vastenperiode. Gevuld met rozijnen, noten en spijs symboliseerde het overvloed en welvaart na een periode van onthouding.
Op de eerste twee avonden van Pesach (in Israël is het ook de plicht om alleen op de eerste avond) matzes te eten .
De matzot zijn symbolisch voor de drie kasten van Joden: Priesters, Levieten en Israëlieten; die allemaal werden bevrijd uit de Egyptische slavernij . Ze herdenken ook de drie maten fijn meel die Abraham aan Sarah vertelde om te bakken tot matzes toen ze werden bezocht door de drie engelen.
De gangbare verklaring voor de oorsprong van matses is dat de Israëlieten tijdens hun Bijbelse exodus weinig tijd hadden om uit Egypte te vluchten . Hierdoor moesten ze hun brood platdrukken en snel bakken.
Op Goede Vrijdag herdenken we de dag waarop Jezus werd gekruisigd. De dag wordt Goede Vrijdag genoemd omdat Jezus zichzelf heeft opgeofferd om de mensheid te redden, is de gedachte. Gelovigen die deze dag vieren, offeren zelf ook iets op om Jezus te herdenken: zij vasten deze dag, of eten geen vlees.
Er is namelijk een wezenlijk verschil tussen het joodse Pesach en het christelijke Pasen. Pesach herinnert aan de uittocht van het joodse volk uit Egypte, de bevrijding uit de slavernij van de Farao.Met Pasen vieren christenen dat Jezus is opgestaan uit de dood.
Voor de katholieken betekent vasten doorgaans: sober eten, geen vlees op vrijdag en Aswoensdag, geen tussendoortjes, geen alcohol, geen snoep en minder eten dan wat je normaal gebruikt (zie paragraaf 16.1).
Geschriften uit de 17e eeuw in Duitsland beschrijven voor het eerst de "Oschter Haws" (paashaas). Volgens de folklore legde de paashaas kleurrijke eieren in de nesten (manden) van goed opgevoede kinderen . Duitse immigranten brachten deze traditie van de paashaas in de 18e eeuw naar de Verenigde Staten.
Omdat er tijdens de vastenperiode geen eieren gegeten mochten worden, lag er aan het einde van de vastentijd een stapel met eieren om gegeten te worden en dit deden de mensen dan ook graag! Het eten van chocolade is hier ook bijgekomen, vandaar de combinatie: chocolade eieren!
25 maal komt de naam Jezus voor in de Koran. De moslims zien Hem als een groot profeet, die wonderen verrichtte, maar ze beschouwen Hem niet als zoon van God en ze verwerpen dat Hij aan het kruis gestorven is.
In het Christendom was het tijdens de Vasten – tussen Aswoensdag en Pasen – verboden om eieren te eten. Maar met kippen die in het voorjaar opnieuw begonnen te leggen, waren er met Pasen dus véél eieren, té veel. De oudste eieren werden mooi versierd, de andere werden met Pasen opgegeten.
Het ei zelf werd een symbool van de Wederopstanding . Net zoals Jezus uit het graf opstond, symboliseerde het ei nieuw leven dat uit de eierschaal opkwam. In de orthodoxe traditie worden eieren rood geverfd om het bloed te symboliseren dat Jezus aan het kruis vergoot. De traditie van het kleuren van eieren is zelfs in moderne seculiere landen voortgezet.
Traditioneel was het verboden om vlees en alle dierlijke producten te eten, inclusief melk en eieren. Deze weigering van luxere voedingsmiddelen was bedoeld als een symbolische onthouding om Jezus' 40-daagse vasten te vertegenwoordigen .
In het Jodendom wordt Jezus niet erkend als Messias . Daarom vieren de meeste Joden geen Pasen, inclusief zowel Orthodoxe Joden als Seculiere Joden.
In de katholieke kerken is dit, evenals Aswoensdag, een strikte vastendag, dat betekent geen vlees. In Nederland werd op deze dag vroeger vooral gedroogde en gezouten kabeljauw gegeten. Nu wordt deze vis door overbevissing schaars. In Polen is men gewoon karper met mierikswortel te eten.
Op de eerste twee avonden van Pesach komen Joodse families bij elkaar, en schuiven aan tafel voor de sedermaaltijd. Het Exodus verhaal wordt voorgelezen, zoals beschreven in de Haggadah.