Het is de eeuwige kroegdiscussie: wat is sneller, een auto of een motor? De meesten zullen antwoorden: “De motor natuurlijk!Die hoeft immers veel minder kg per pk mee te zeulen”.
Vele kilometers kun je aan één stuk rijden, zonder bestemming of doel. Waar je achter het stuur naar verloop van tijd moe wordt, wil je op de motor gewoon door blijven rijden. Het is vaak heel ontspannen en je voelt de elementen van de natuurlijk. Het maakt motorrijden tot een uitstekende hobby die goed voor je is.
Is motorrijden moeilijk? Nee, want het motorrijden op zichzelf is niet moeilijk als je de motor weet te hanteren. Dat leer je door motorrijles te nemen en te starten met het onderdeel voertuigbeheersing. Met het doen van oefeningen leer je in de praktijk snel motorrijden.
Motorrijden is gevaarlijk als je niet voldoet aan de veiligheidsvereisten. Bijvoorbeeld door de maximale snelheid te overschrijden. Of door geen beschermende motorkleding te dragen. Of door een helm op te hebben die geen goede bescherming meer biedt.
Als vervoermiddel is een motor meestal goedkoper dan een auto. De kosten van een motor zijn over het algemeen veel lager dan die van een auto. Natuurlijk zijn er andere situaties te bedenken, zoals wanneer je 50.000 kilometer met een auto op diesel rijdt.
Motorrijden is goedkoper dan autorijden
De startkosten zijn ook zeker goedkoper, hoewel dat niet het enige aspect is dat goedkoper is. Het onderhoud is ook goedkoper. Motorfietsen gaan (meestal) niet zo vaak kapot als auto's en nieuwe banden kosten lang niet zo veel.
125 cc: laveren door de file
De meeste 125cc-motoren en scooters hebben een beperkt vermogen van maximaal 15 pk. Dat is goed voor een topsnelheid van 100 à 110 km/uur. Geen snelheid om lange ritten op de snelweg mee te maken (een paar kilometer kan wel). Goed inzetbaar in file- en stadsverkeer op de kortere afstand.
38 procent van de verkeersdoden in 2020 was een fietser en 32 procent een inzittende van een personenauto (158 bestuurders en 37 passagiers). Daarnaast overleden 44 motorrijders en 41 voetgangers. Vergeleken met een jaar eerder kwamen er meer fietsers om.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
Motor rijden kost, inclusief afschrijving, tussen de € 1.200 en € 4.000 per jaar.
U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
In Nederland weten we wel iets meer. Daar is 1 op de 5 nieuwe motorrijders een vrouw. Tussen 2014 en 2018 steeg daar het aantal vrouwen die een motorrijbewijs wisten te behalen, van 4.060 tot 5.799. In Zwitserland vertegenwoordigen vrouwen zo'n 15 procent van de motorrijders.
Het halen van je motorrijbewijs kost ongeveer tussen de 1.000 en 1.500 euro, maar dit is erg afhankelijk van het pakket of aantal lessen. Het pakket of het aantal lessen is afhankelijk van het feit hoe snel je het motorrijden oppakt.
In een studie, gefinancierd door Harley-Davidson, is de Amerikaanse UCLA universiteit tot de conclusie gekomen dat motorrijden gezond en stressverlagend is. Dat concludeerde de universiteit door EEG's en nieuwe manieren van meten en monitoren van de hersenactiviteit tijdens het motorrijden.
Een nieuwe motor verbruikt gemiddeld 1 liter per 20 kilometer of minder. Dit is ongeveer € 10,- per maand, afhankelijk van de provincie waarin je woont. Dit hangt af van het soort verzekering dat je kies en de modules die je erbij kiest. Bijvoorbeeld het meeverzekeren van een opzittende en pechhulp.
1. Het weer. Permanente blootstelling aan regen, wind, zon of zelfs sneeuw en hagel is niet ideaal voor je motor. Vooral vocht kan je motor flink beschadigen.
Op veel snelwegen mag je dan gewoon weer 130 kilometer per uur. Een avondje motorrijden na het avondeten is al snel na 19.00 uur en dan heb je bij een stukje snelweg geen problemen. In het weekend echter wel.. Naar een andere provincie rijden om daar een mooie route te gaan rijden zal iets langer gaan duren.
bij motoren worden uit kleine atmosferische blokken enorme vermogens geperst. en dan moeten die blokken nog relatief lang heel blijven ook en dat kan alleen met exclusieve materialen en hoge precisie. ook dat kost geld. dat gecombineerd met lage verkoop aantallen maakt de motoren relatief duur.
“Circuitrijden of racen kan als sport worden beschouwd, afhankelijk van de intensiteit waarmee je rijdt, uiteraard. Actief naast de motor gaat hangen, je elke bocht opnieuw in het zadel hijsen, remmen… Het zorgt er allemaal voor dat sommige spieren wel degelijk stevig aan de slag moeten.
Maar waar is de kans groter dat je overlijdt? In het vliegtuig of in de auto? Volgens Amerikaanse cijfers overlijden per 1 miljard gereisde kilometers 0,04 mensen door de lucht. Uit datzelfde onderzoek bleek dat bij autorijden 4,5 mensen per 1 miljard gereisde kilometers overlijden.
Als je motorbladen leest is daar vaak een rubriek met een naam als Marathonmotor of Duurtest. Hier worden motoren met een hoge tellerstand gekeurd of zelfs helemaal uit elkaar vertrokken en nagemeten. De overgrote meerderheid zit na 50.000km, of zelfs na een paar ton, nog ruim binnen de slijtagenormen.
Mannen veroorzaken meer ongelukken dan vrouwen, blijkt keer op keer uit cijfers van verzekeraars en overheidsinstanties. Zo was volgens een rapport van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid slechts 34 procent van de autobestuurders die in 2013 betrokken was bij een verkeersongeluk een vrouw.
Het bekende bochtentraject 'Wasserscheide' is in de bochten voorzien van motorvriendelijke geleiderails, mocht het eens verkeerd gaan, maar hier geldt tevens een maximum snelheid van 70 km/uur.
Welke snelheid kan een 500cc-motorfiets rijden? Een 500cc-motorfiets kan 102 km/u halen. De gemiddelde tijd voor 500cc-motorfietsen die 0-60 mph bereiken, ligt tussen 4.8 en 5.0 seconden.
Een 600cc is een sterke motorfiets die de maximale snelheid van 130 km/u kan halen (210 kilometer/uur).