In 2005 voegde het merk een open versie toe, de Convertible. Afgezien van het wegklapbare canvas dakje zijn deze exemplaren technisch gelijk aan de dichte Mini's. Over het algemeen is deze generatie redelijk betrouwbaar, al is de Cooper S niet heel zuinig en zijn er verhalen bekend van versnellingsbakken die stuk gaan.
Toyota en Mini
Het merk haalt een betrouwbaarheidsscore van 97,0 procent. Zo is bijvoorbeeld de Toyota Land Cruiser een van de betrouwbaarste auto's om oerwouden en woestijnen door te crossen. Maar ook Mini mag volgens het Engelse onderzoek niet onderschat worden.
Natuurlijk is de zitruimte achterin beperkt en de bagageruimte houdt ook niet over, maar dat wéét je voordat je zo'n auto koopt. Als een Mini niet constant verschrikkelijk wordt afgetrapt en verwaarloosd, houdt de techniek zich bijzonder goed, ook bij wat hogere kilometerstanden. Dat is wel weer BMW-kwaliteit!
Mini heeft openheid van zaken gegeven over de techniek van de derde generatie van de New Mini. De auto krijgt drie- en viercilinders tot z'n beschikking. Bij de introductie is de instapmotor een driecilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van 1,5 liter.
Beschikt uw MINI niet over het CBS systeem dan adviseren wij u om iedere 2 jaar of bij iedere 30.000 km onderhoud aan uw auto te laten verrichten. Bij een grote onderhoudsbeurt wordt u auto gecontroleerd op een aantal punten worden motorolie, oliefilter, microfilter, brandstoffilter/bougies en luchtfilter.
NOG ZUINIGERE MOTOREN.
Door deze hypermoderne technologie zijn alle MINI's nog efficiënter in verbruik en voldoen ze aan de EU6 emissiestandaard. Alle nieuwe MINI motoren leveren verbeterde prestaties en zijn tot 27% zuiniger en schoner dan hun al bijzonder efficiënte voorgangers.
Over het algemeen kunnen we zeggen dat bij veel kilometers op jaarbasis de kilometerstand belangrijker is. Bij weinig kilometers op jaarbasis zal het bouwjaar zwaarder wegen. Na 7 jaar 140.000 km is 20.000 km/jaar.
Je moet bij een auto met veel kilometers op de teller net zo goed opletten als bij een auto die minder heeft gelopen. Een dieselmotor is over het algemeen beter bestand tegen hogere kilometerstanden dan een benzinemotor. Kijk zeker naar de onderhoudshistorie en de algemene indruk van de auto.
De 2e generatie benzine motoren (vanaf 2010 in de 'R56' serie Mini's) zijn door BMW in samenwerking met PSA (Peugeot/Citroën) ontwikkelde motoren. Bij het pre-facelift model 'R50' (2006-2010) had je het N12-motorblok (Cooper of VTi) en het N14-motorblok (Cooper S of THP).
Het verbruik van deze personenauto is gemiddeld 7,20 liter per 100 km en hij weegt 1205 kg. De APK is geldig tot 14-02-2023 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 152,92 per kwartaal.
Nissan X-Trail is de minst betrouwbare auto
De minst betrouwbare auto is de Nissan X-Trail met een score van 59,7 procent.
Een goede tweedehandswagen moet goed onderhouden en betrouwbaar zijn. Als u zich echter zorgen maakt over de leeftijd en de kilometerstand, kunt u het beste overwegen een auto van 3 tot 5 jaar oud te kopen. En wat de kilometerstand betreft, is een tweedehandsauto met ten minste 36.000 kilometer ideaal.
De levensduur van een auto is voor een groot deel afhankelijk van het aantal kilometers op de teller en het onderhoud. De kilometerstand heeft een grote impact op de prijs van een auto, maar zegt niet alles. Zo kan een een auto met 200.000 kilometer op de teller beter onderhouden zijn dan een met 100.000 kilometer.
Enkele decennia geleden zouden de meeste auto's van 10 jaar oud niet als verkeersveilig worden beschouwd. Maar vandaag de dag zijn de meeste auto's van 10 jaar oud nog steeds in goede staat en vertonen ze geen tekenen van verzwakking.
Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau J.D. Power kun je het beste gaan voor Lexus, Porsche, Toyota of Volkswagen. Het Britse What Car maakte een top zes van Suzuki, Lexus, Toyota, Kia, Mitsubishi en Subaru. De conclusie is dus duidelijk: met een Japanse auto, met name een Toyota of een Suzuki, zit je vaak wel goed.
Oudjes kunnen nog steeds geld waard zijn!
Oude auto's zijn niet per se minder waard dan jongere modellen, maar ze kosten vrijwel altijd minder. Nog belangrijker dan de leeftijd van een auto zijn de parkeercondities, staat van onderhoud en de kilometerstand. Als een oude auto weinig gereden heeft.
Een hoge kilometerstand betekent niet direct dat de auto versleten is. Vaak zijn auto's die 150.000 kilometer hebben gereden beter onderhouden dan auto's met 50.000 kilometer op de teller. Dit komt omdat er in de loop van de jaren al de nodige onderdelen vervangen zijn.
Het vermelden waard Gevoelsmatig staat een MINI bij de consument niet meteen als economisch te boek. De importeur verdedigt: Kolder, want de One 55 kW noteert een gemiddeld brandstofverbruik van 5,3 l/100 km. Daarmee behoort de One 55 kW tot de zuinigste auto's in z'n klasse.