Je lekke band vervangenEen reservewiel is dus niet verplicht. Maar stel je voor dat je onderweg toch een lekke band krijgt. Het is dan handig als je zelf je band kunt vervangen. Daar heb je een krik en wielsleutel voor nodig.
Een lichtere auto, verbruikt minder brandstof en de wegenbelasting en verzekeringspremie kunnen lager uitvallen. Of je blind kunt vertrouwen op alleen een reparatieset is nog maar de vraag. Wij raden daarom aan altijd een reserveband in het voertuig te hebben, samen met een krik en wielsleutel.
In Nederland, België, Frankrijk en Duitsland is een reserveband niet meer verplicht. Omdat de kwaliteit van autobanden namelijk veel beter is dan vroeger en omdat je met een reparatiekit vaak zelf kleine lekkages kunt oplossen.
Reparatiekits worden het meest gebruikt als vervanging van het reservewiel. Het is een pakketje dat weinig plek inneemt. Met zo'n kit kun je je lekke band – met een klein lek – zelf herstellen door er een vloeistof in te spuiten via het ventiel. Grote lekken of schade aan de velgen kun je er niet mee herstellen.
Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Tijdens de periodieke keuring ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport, is een nood- of reservewiel met een afwijkende maataanduiding niet toegestaan.
Krik het voertuig op
Elke auto heeft een bepaald krikpunt; controleer je gebruikershandleiding om het te vinden.
Hoe lang mag je rijden met een verlopen APK? Als je 2 maanden na het verstrijken van je APK-datum je auto nog steeds niet hebt laten keuren, krijg je automatisch een boete van de RDW. Gelukkig is dit makkelijk te voorkomen. Zet na elke APK afspraak even een reminder in je agenda voor de volgende verplichte keuring.
De Wegenwacht komt maandelijks vele duizenden pechgevallen met lekke banden tegen. Daarom heeft de Wegenwacht sinds een jaar het Wegenwacht Reservewiel, een universeel reserviel dat past op bijna elke auto.
Dit wiel is bedoeld als thuiskomer. Het kan na montage gebruikt worden om met maximaal 80 km/u naar een veilige plek te rijden. Belangrijk om te vermelden is dat een reservewiel groter of kleiner kan zijn dan de inchmaat die je op dat moment onder de auto hebt.
Ben je onderweg en krijg je te maken met pech aan je scootmobiel zoals een lekke band, een storing of iets anders, dan kun je de ANWB Alarmcentrale bellen voor pechhulp. De Wegenwacht helpt jou vakkundig weer op weg. Zo ga je er altijd zorgeloos op uit.
DE OVERHEID EN THUISKOMERS. Een reservewiel of thuiskomer bij je hebben is niet verplicht. Als u echter een reservewiel gebruikt, moet dit voor gebruik op de weg zijn toegestaan. Dat betekent dat de profieldiepte minimaal 1,6 mm moet zijn.
Zo werkt het Wegenwacht Reservewiel
Alleen op grote terreinauto's en (sport)wagens met een extreme band/wielmaat past het Gele Wiel niet.
Is een EHBO doos verplicht in de auto, bijvoorbeeld? Het – naar onze mening – teleurstellende antwoord is nee. Een EHBO doos is niet verplicht in de auto.
Gevarendriehoek, veiligheidshesjes, reserve lampen, rijbewijs, kentekenbewijs, groene kaart, Europees schadeformulier en het APK-keuringsrapport.
Veelgestelde vragen bij wat er verplicht in de auto moet
In Nederland is er niks verplicht om in de auto te hebben. Wel ben je verplicht een gevarendriehoek te gebruiken wanneer je alarmlichten niet werken. Het is dan ook verstandig om altijd een gevarendriehoek bij je te hebben.
De volgende 4 zaken zijn verplicht aanwezig in uw voertuig: gevarendriehoek. brandblusapparaat. fluovestje.
Over het thuiskomertje
De maximale snelheid is 80 kilometer per uur. Maar probeer je veel harder te rijden met deze reserveband, dan krijg je daar doorgaans snel genoeg spijt van. De wegligging is namelijk beroerd, de reacties in het stuur zijn trager en echt lekker rijden is het ook al niet met een thuiskomer.
Een thuiskomer is alleen bedoeld voor noodgevallen en niet voor gewoon gebruik op de weg. De ET komt overeen met de ET van gewone wielen. Alleen de velgdikte is de helft, dus 4“.
Wanneer u een lekke band heeft kunt u deze zelf omwisselen maar u kunt u ook de Wegenwacht inschakelen. De Wegenwacht zal samen met u kijken wat de beste oplossing is. Hij kan de band ter plekke repareren of het reservewiel plaatsen. Wanneer hij de band repareert is dit altijd een noodreparatie.
Wanneer ze leeggelopen zijn, mag er maximaal 80 km/u mee worden gereden, maximaal 80 km ver, wat hopelijk genoeg is om tot bij de garage te raken.
De Wegenwacht® van ANWB is de eerste en grootste pechhulp dienstverlener bij pechgevallen sinds 1946.
U vraagt zich af hoe de Wegenwacht een band repareert waar een spijker in zit. De Wegenwacht zal de band wisselen met de reserveband of hij zal een prop in de band schieten. Hij zal beoordelen wat de best manier is op dat moment.
Aangezien de APK wettelijk verplicht is, is rijden zonder APK een overtreding van de wet. Als u in die situatie schade oploopt aan uw auto, is deze niet verzekerd.
Wanneer de APK van jouw voertuig is verlopen krijg je eerst een waarschuwingsbrief van de RDW, deze krijg je ongeveer één maand na de vervaldatum. Twee maanden na de vervaldatum krijg je een boete van het CJIB. De kosten van deze boete zijn 169 euro.
De boete is € 130,- voor alle voertuigen, zowel trekkende als getrokken voertuigen. Als zware voertuigen binnen 3 jaar opnieuw zonder geldig keuringsbewijs worden aangetroffen volgt een dagvaarding met een eis van € 550,-. De RDW controleert het keuringsregister regelmatig.