Bij het Klachtenloket voor Consumentenzaken kunt u gratis terecht voor informatie rondom uw vraag of klacht en krijgt u richtinggevend advies over welke stappen u het best kunt zetten. De aanbieder waarover u klaagt, moet wel zijn aangesloten bij onze organisatie. Dat controleert u hieronder.
De Commissie brengt geen kosten in rekening voor de behandeling van een klacht.
Voor de meeste misdrijven is een aangifte voldoende voor de politie om tot vervolging over te gaan. Bij klachtmisdrijven is dat niet zo. Dan is er ook een formele klacht nodig van het slachtoffer. Dat betekent dat enkel jij als slachtoffer van een klachtmisdrijf bepaalt of er een strafprocedure gestart wordt.
De Nationale ombudsman is er voor iedereen die een probleem heeft met de overheid of een overheidsinstantie. Zoals het UWV, de Belastingdienst, de politie of een gemeente. Sommige overheden hebben een lokale ombudsman. Weet u niet zeker bij wie u terecht kunt?
U dient uw klacht in beginsel schriftelijk in bij het OM. Het is verstandig om in uw brief te vermelden over wie of over welke afdeling u klaagt. Beschrijft u verder precies wat er is gebeurd en wanneer. Voor een goede afhandeling van uw klacht heeft het OM uw naam, adres, telefoonnummer en handtekening nodig.
Het zijn klachten die direct over het product of de dienst gaan. 'Terechte' klachten zijn bijvoorbeeld: te laat geleverd, verkeerde aantallen geleverd.
Absolute klachtdelicten
meineed, belediging (niet zijnde gericht tegen opsporingsambtenaar of openbaar gezag), schending geheimen, schaking, bedreiging met smaad, belaging, afdreiging en bepaalde drukpersmisdrijven.
Een klacht indienen, doe je best zo snel mogelijk na de feiten. De verjaringstermijn begint immers te lopen vanaf de dag dat het misdrijf werd gepleegd. Als je als minderjarige slachtoffer werd van een misdrijf, dan kan je in principe tot 5 jaar nadat je 18 werd, klacht indienen voor dit misdrijf.
De lokale politie stelt een proces-verbaal op en onderzoekt de klacht grondig. Je kan je tijdens het verhoor laten registreren als benadeelde persoon. Je ontvangt een kopie van je verklaring. De politie zal het proces-verbaal naar het parket sturen.
Zet het op papier
Het is handig als u uw klacht op papier zet. Als u zich daar niet prettig bij voelt, kunt u een vriend, verzorger, familielid of een organisatie als Citizens Advice om hulp vragen. Schrijf 'klacht' bovenaan uw brief of e-mail , zodat er geen twijfel kan bestaan.
De diensten van een ombudspersoon of -dienst zijn gratis.
U kunt tot precies tien jaar na het handelen of nalaten van de zorgverlener een klacht indienen. Is datgene waarover u wilt klagen langer dan tien jaar geleden gebeurd, dan is de klacht verjaard.
Wanneer u het slachtoffer bent geworden van een misdrijf, dan kunt u het best klacht indienen bij een politiedienst. Dat kan bij de politiedienst van uw eigen gemeente, maar ook in de gemeente waar het misdrijf gepleegd werd. Een politieambtenaar zal uw klacht noteren in een proces-verbaal.
Nee, het inschakelen van de Nationale ombudsman is gratis. Er worden geen kosten bij u in rekening gebracht.
De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie bedragen doorgaans tussen de 25 en 152,50 euro. Je betaalt op voorhand en indien je (deels) in het gelijk wordt gesteld, krijg je je geld (deels) terug.
Niet opvolgen van de klant, negeren of afdoen van de klacht, of doen alsof het niet de moeite waard is om aan te pakken . Excuses maken, afleiden of de schuld bij de klant, het management of een andere afdeling leggen.
U wilt een tip of klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Dat betekent dat u iets heeft meegemaakt of dat u vermoedt dat een persoon of organisatie zich niet aan de privacywetgeving houdt. Goed dat u hier iets aan wilt doen.
Belediging, smaad en laster zijn klachtdelicten. Belediging, smaad en laster zijn klachtdelicten. Dit betekent dat vervolging alleen mogelijk is wanneer de aangever tevens een klacht indient waarin hij/zij uitdrukkelijk om vervolging vraagt.
Een klacht gaat over hoe onze medewerkers u hebben behandeld.Een bezwaar gaat over een inhoudelijk besluit dat we genomen hebben.
Een klachtmisdrijf is een ander speciaal misdrijf. Laster en eerroof is daar een voorbeeld van. Een klachtmisdrijf kan enkel vervolgd worden wanneer een slachtoffer een klacht neerlegt.
Een geldige klacht betekent dat er geldige gronden zijn voor de klacht. Als de klacht niet bevredigend wordt opgelost, kan dit een klacht voor de Ombudsman worden .
Een klacht is volgens het woordenboek een uiting van ontevredenheid. Je kunt een klacht indienen als je bijvoorbeeld niet tevreden bent over het gedrag van een medewerker of over de kwaliteit van het onderwijs of een onderwijsvoorziening. Je kunt een klacht indienen die over een individuele kwestie gaat die jou raakt.