Neem een doekje met wat remmenreiniger en je onderdelen zijn binnen een paar tellen weer volledig vetvrij. Remmenreiniger is zeer effectief bij het schoonmaken van je remschijven. Maak je remschijven altijd schoon wanneer je je blokken gaan vervangen.
Belangrijk! Gebruik een speciaal, tegen hoge temperaturen bestand smeermiddel. De remklauw schoonmaken. Verwijder vuil met behulp van remmenreiniger en een staalborstel.
Velgremmen schoonmaken
Veeg de remblokken schoon met een doek met remreiniger. Als de remblokjes erg vuil zijn, kun je de remreiniger direct op de blokjes spuiten. Maak vervolgens de velgrand schoon. Hiervoor is het handig om wat remreiniger op een droge, schone doek te spuiten.
WD-40 Specialist ®Remmenreiniger. Dit product is ontworpen om snel stof, vuil, olie en remvloeistof van remmen en koppelingssystemen te verwijderen. Het droogt in enkele minuten en helpt de levensduur van remschijven en remblokken te verlengen.
Remreiniger is een zeer krachtige reiniger en ontvetter waarmee u vuil, vet, olie, smeer en remvloeistof kunt verwijderen van auto-onderdelen. Zoals de naam al doet vermoeden is remreiniger met name bedoeld voor het reinigen van uw remonderdelen.
Met een remreiniger kun je diverse onderdelen van je voertuig perfect en supersnel reinigen en ontvetten. Een remmenreiniger gaat bovendien slijtage en oververhitting van je remmen tegen en bevordert ook nog eens de remprestaties. Verder voorkomt remmenreiniger dat remblokken gaan piepen.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
Doorrijden met piepende remmen is zeer gevaarlijk en daarom raden we je ook aan om in dat geval naar de garage te gaan. Het is zeker noodzaak om bij een krassend geluid de auto direct naar een garagehouder te gaan. De werking van de remmen is niet meer te garanderen en een ongeluk ligt op de loer.
Spuit Brake Cleaner niet rechtstreeks op je remschijf maar in een schone doek en neem daarmee de remschijf af! Zo geef je straatvuil en vettigheid geen kans om in te werken op je remblokken. Daarmee voorkom je piepende schijfremmen, behoud je optimale remkracht en gaan je remblokken langer mee.
Regelmatig controleren, schoonmaken en vervangen van de remmen voorkomt problemen en bovendien onnodige kosten. Remblokken die tot op het ijzer versleten zijn, beschadigen de remschijf waar ze tegenaan gedrukt worden.
Remklauwen vervangen en kosten
Over het algemeen gaan remklauwen erg lang mee. In veel gevallen wordt er zelfs gezegd dat remklauwen levenslang mee gaan, maar vaak is dit niet het geval. Dat komt voor een groot gedeelte door weersomstandigheden.
Een felgekleurde remklauw kan een visuele afleiding zijn en de wielen er goedkoop uit laten zien. Verf de remklauw alleen in bijvoorbeeld rood als het een performance remklauw is met tegenoverliggende zuigers.
Wanneer de remblokken te versleten raken gaat er een rood of oranje op het dashboard branden. Dat is het echt tijd om de remblokken te vervangen. Zo'n slijtage indicator kan per merk en type auto verschillen.
Ook wel of niet sportief rijden, gebruikmaken van de rem of meer laten uitrollen, het type brandstof en het gewicht van de auto spelen een rol. Over het algemeen geldt dat remblokken tussen de 30.000 en 50.000 kilometer meegaan, maar dat je ze regelmatig en zeker om de 15.000 kilometer moet controleren.
Het op olie en mineralen gebaseerde vet bevat geen metalen en is niet geleidend. Daardoor kan het probleemloos worden toegepast op voertuigen met moderne abs-systemen. Het gebruik van kopervet is een van de meest gemaakte fouten bij het monteren van remschijven en remblokken.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Gemiddeld zit een remblokkenset voor de voor- óf achterzijde tussen de 15 en 55 euro. Weer helemaal afhankelijk van hetgeen wat en voor wat voor een auto de set gekocht wordt. Laat je de remblokken vervangen houdt dan rekening met kosten tussen de 75 en 150 euro gemiddeld gezien.
Na vervanging worden remblokken en -schijven op de weg getest. Het inrijden gebeurt over een afstand van circa 300 km. Hierbij dient te worden gecontroleerd of er geen vibraties of geluiden van de remmen komen, zowel tijdens het rijden als ook tijdens het remmen.
Contactspray is wel geschikt voor bijvoorbeeld printplaten en bougies. Hier kan de spray ervoor zorgen dat vuildeeltjes worden verwijderd. Deze spray helpt ook om condensatie te verdrijven en kan een efficiënter elektrisch contact creëren. Het is dan ook ideaal voor bougies en elektrische aansluitingen in auto's.
Verwijdert snel overtollige remvloeistof, vuil, vet en olieresten van remmen en koppelingsdelen en laat geen residu achter. Voorkomt piepende remmen.
Carburateur reiniger verwijdert gom en vernis in het brandstofsysteem van je motor, zorgt ervoor dat de sproeier en vlotter schoongemaakt worden en laat een klein oliefilmpje achter. De vlotter dicht daardoor goed af.
De mogelijkheid om de remklauwen niet te lakken in de standaard kleuren, maar te laten spuiten in een gewenste kleur is mogelijk tegen een vanafprijs van € 425,- excl.
Remklauwen kunnen in elke gewenste kleur gespoten worden met originele of eigen logo's onder de blanke lak.