- Over wie gaat het verhaal? - Wie is/zijn de hoofdfiguur (-en)? - Waar en wanneer speelt het verhaal zich af? - Wat gebeurt er? - Waar wordt het spannend? - Hoe loopt het af? - Welke figuur vond je het best?
De Boektoets: vraag- en antwoordmodel
Je kan bijvoorbeeld vragen stellen over het perspectief, het thema, de ontwikkeling van de hoofdpersonages, het verloop van het verhaal, de verklaring van de titel, moraal van het verhaal, of de bedoeling van de auteur.
Bespreek de literaire aspecten van het boek, maar ook de leeservaring van elke deelnemer. Probeer als gespreksleider elk ingebracht discussiepunt ter sprake te brengen tijdens het gesprek. Bepaal van tevoren of je het gesprek laat lopen volgens een vast patroon, of dat je het laat gaan zoals het is.
Gesprekken over boeken zijn gericht op het plezier in lezen te versterken. Dit betekent dat niet alleen de inhoud van het verhaal centraal staat, maar ook wat het verhaal betekent voor kinderen. Er worden geen kennisvragen gesteld. De kinderen kunnen niets 'fout' antwoorden.
Een goed boek zet me aan het denken, bevat een bepaalde vorm van waarheid die gebaseerd is op de observaties van de schrijver, heeft personages die me bij blijven ook als het boek uit is, is geschreven in een stijl die het verhaal verrijkt en niet van het verhaal afleidt, en heeft een plot die me dwingt door te lezen ...
Een thema kun je zien als het hoofdonderwerp van het boek. Denk bijvoorbeeld aan liefde, dementie, moed, vrijheid, etcetera. Een motief is iets in het verhaal wat meerdere keren terugkomt. Dit kan een voorwerp zijn, maar ook een handeling of een gevoel.
Je gebruikt een beoordelingswoord om je mening te uiten. Voorbeelden van beoordelingswoorden: mooi, grappig, saai, spannend, eng, realistisch, ouderwets, modern, langdradig, voorspelbaar, verrassend, kinderachtig, ingewikkeld.
De genres waarin de literatuur wordt opgedeeld zijn zeer talrijk. Men onderscheidt in de praktijk hoofdgenres (lyriek, epiek, dramatiek), subgenres (roman, novelle, verhaal, sonnet, kwatrijn e.d.) en historisch bepaalde genres (dageraadslied, ridderroman, klassiek blijspel e.d.).
Het boek is een veelgebruikte manier om informatie vast te leggen in de vorm van tekst en afbeeldingen op gebundeld papier en om deze informatie weer te geven, op te slaan en te verspreiden. Het is een document van vaak niet al te kleine omvang.
Een verhaal heeft een vaste opbouw. Er zijn altijd vier elementen: een hoofdpersoon met een probleem, een zoektocht met een worsteling, een wending met een aha-moment en het inzicht of het resultaat. En vervolgens kan het verhaal ook doorverteld worden.
Waar moet een roman aan voldoen? Een roman moet aan een aantal aspecten voldoen om de lezer mee te zuigen in het verhaal. Hierbij kunt u denken aan een point of no return, bijpersonages, emotie en spanning. Wanneer een lezer begint aan een roman, moet vrij snel duidelijk zijn wat het probleem is van het hoofdpersonage.
Je doelgroep bepaalt de titel en de uitstraling van je boek. Zo herkennen je lezers zich direct in wat jouw boek hun biedt. Een duidelijke doelgroep maakt de marketing voor je boek een stuk doeltreffender en effectiever. Je kunt je doelgroep direct aanspreken.
De originaliteit van een schrijver komt tot uiting in zijn stijl. Met een frisse stijl kun je onderwerpen die al vaak zijn opgeschreven, toch zo vertellen dat ze als nieuw overkomen. Om deze reden lezen we al eeuwenlang boeken over dezelfde thema's als liefde, geboorte, dood en vergankelijkheid.
Het luisteren naar boeken motiveert en stimuleert: lezen kan leuk zijn merken ook kinderen en jongeren met dyslexie! Bij intensief of studerend lezen valt het resultaat van de luisteraars tegen. Zij onthouden, zeker op de langere termijn, beduidend minder dan de lezers.
Dat jongeren zo weinig boeken lezen, komt doordat er geen prenten of filmpjes in staan, maar ook doordat het zo traag gaat. 'Je leest lettertjes en je hebt geen beeld van het verhaal. Het duurt ook uren voor je een boek uit hebt terwijl een film twee uur duurt. '
Lezen draagt bij aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en de taalontwikkeling van je kind.Bovendien bevordert lezen de concentratie en creativiteit van je kind. Alleen maar voordelen dus.