Het kabelslot lijkt erg veel op een kettingslot, maar dit slot is gemaakt van een ijzeren kabel. Dit maakt het slot wat flexibeler, lichter en dus handzamer dan een kettingslot. Hierdoor is een kabelslot wel net iets minder sterk dan een kettingslot, maar wel erg veilig in combinatie met een ringslot.
Een slot met ART-keurmerk biedt extra veiligheid en zekerheid, tegen diefstal en met betrekking tot de verzekering. Koop een fietsslot met minimaal het keurmerk ART-2 of ART-3. Deze bieden een heel goede diefstalbescherming en zijn ook qua gewicht, bij gebruik voor de fiets, goed hanteerbaar.
Alleen de stevigste varianten komen in aanmerking voor het ART-certificaat en worden erkend door verzekeraars, en een cijferslot kan lang zo veilig niet worden gemaakt als een cilinder voor een sleutel. Als gezegd is de cijfercombinatie van een fietsslot doorgaans zelf (eenvoudig) in te stellen.
Kies voor een ART-slot met minimaal 2 sterren. Ook een ART-3 slot is prima geschikt voor de beveiliging van uw e-bike. Het type slot maakt niet zo heel veel uit; u kunt bijvoorbeeld kiezen voor een ringslot, een vouwslot of een kettingslot. Een goed basisslot voor de beveiliging van uw e-bike is een ringslot.
ART sloten
Ringsloten behoren over het algemeen tot klasse 2. Dit houdt in dat ze zorgen voor een gemiddelde en adequate beveiliging. Daarnaast is een ART keurmerk vaak een vereiste voor verzekeringsmaatschappijen, anders willen ze niet jouw fiets verzekeren. Let dus goed op tot welke ART klasse jouw slot behoort.
Solid-ringslot van AXA
De productie en verkoop van de 'Poolse sleutel' kan AXA niet tegenhouden. 'Er is geen wet die dat verbiedt. Een koevoet waarmee je kunt inbreken, mag je ook produceren en verkopen. ' Maar je mag de sleutel niet aanprijzen als een middel om een AXA-slot te openen.
Het kettingslot wordt gezien als het meeste veilige fietsslot. Het slot bestaat uit een ketting en een sluiting. Deze sluiting kan zowel een los slot als een vaste sluiting zijn. De schakels van een kettingslot zijn gemaakt van gehard staal.
Verzekeraars als HEMA en Unigarant geven aan dat de fiets of e-bike voor vergoeding bij diefstal op slot moet staan met een ART-goedgekeurd slot van (minimaal) twee sterren. Een ART-2 fietsslot volstaat dus voor zowel de gewone als de elektrische fiets.
Fietssloten van het oer-Nederlandse merk AXA die als 'veilig' worden beschouwd. Dat deze sloten geschikt zijn om uw fiets mee te beschermen tegen diefstal wordt onderschreven door de Stichting ART met een ART-2 certificering.
Het Fortlocks Cijferslot 4-Cijferig is als best getest eruit gekomen! Dit komt omdat het een zeer goede beveiliging heeft. Het is heel erg sterk en gaat niet zomaar kapot. Zo kan het ook buiten staan en zelfs met extreme weersomstandigheden gaat het niet open.
De diefstalbestendigheid was bij deze sloten al getest door Stichting ART. Conclusie: vergeet vouwslot en beugelslot. De beste oplossing is een ringslot in combinatie met een los kettingslot van minimaal 85 centimeter zodat je hem altijd aan de 'vaste wereld' vast kunt maken.
Fietssloten met het ART-keurmerk zijn door de stichting goedgekeurd na uitgebreide tests van SKG-IKOB op de mechanische beveiliging. Het keurmerk zelf geeft met 2, 3, 4 of 5 sterren aan in hoeverre uw fiets is beveiligd tegen diefstal. ART-2 (aangeduid met twee sterren) wordt minimaal aangeraden voor fietsen.
Welke soorten sloten zijn goed voor de verzekering? Een goed fietsslot dan wel scooterslot of motorslot voor de verzekering kan zijn een kettingslot, maar ook een beugelslot, ringslot en/of insteekslot (laatstgenoemden alleen bij de fiets). Het kan zelfs gaan om een vouwslot of remschijfslot.
Hoewel er genoeg voordelen zijn aan een kabelslot (ze zijn licht, makkelijk mee te nemen en erg flexibel) raden wij over het algemeen toch een kettingslot aan. Kabelslot worden namelijk relatief eenvoudig doorgeknipt in tegenstelling tot een goed kettingslot.
Het is aan te raden om naast een ringslot, een tweede (of zelfs derde) slot van goede kwaliteit te gebruiken. U heeft een slot nodig dat niet zomaar los te maken of door te knippen is. In het algemeen geldt dat kettingsloten als de veiligste sloten worden gezien maar ook beugelsloten bieden goede beveiliging.
Kies je voor een doorlopende verzekering, dan betaal je je premie maandelijks of jaarlijks. Uit onderzoek blijkt dat de meeste verzekeringen voor een elektrische fiets op jaarbasis tussen de €60,- en €150,- kosten.
In de Integrale Veiligheidsmonitor wordt geen getal gepubliceerd. Wel geeft de monitor cijfers voor het percentage mensen dat slachtoffer is van fietsdiefstal en het percentage per 100 inwoners dat fietsdiefstal ervaart. Dat laatste is hoger, omdat één persoon meer dan één keer per jaar slachtoffer kan zijn.
In absolute cijfers worden er inmiddels zo'n 22.593 aangiften per jaar gedaan van een gestolen elektrische fiets. En helaas lijkt de criminaliteit alleen maar toe te nemen. De meeste aangiften hebben betrekking op e-bikediefstal op straat.
De meeste fietsen worden gestolen in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht.
Wil je een door de verzekering goedgekeurd fietsslot, koop dan een ART-keurmerkslot met minimaal twee sterren: ART-2. Wil je de beveiliging van je fiets of e-bike uitbreiden, schaf dan een tweede slot aan met bijvoorbeeld minimaal een ART-2- of een ART-3-, ART-4- of zelfs ART-5-keurmerk.
Het ART-keurmerk
Stichting ART test, keurt en certifieert alle sloten die in Nederland op de markt komen. Het gaat hierbij om alle soorten sloten: ringsloten, kettingsloten, beugelsloten, vouwsloten, schijfremsloten, kabelsloten en insteeksloten (alleen voor de fiets).
Zeker ART-vouwsloten bieden een goede diefstalbeveiliging, ook in de ogen van veel verzekeraars. En er zijn zelfs vouwsloten met alarm. Door het uitgevouwen of uitgeklapte slot - dat een soort ring vormt - te bevestigen om fiets, frame én rek, boom, hek of paal, is de tweewieler solide beschermd.
De Fietsersbond zegt hierover: 'Het speciaal voor het kraken van AXA-ringsloten gemaakte gereedschap staat bij de politie bekend als een 'Poolse sleutel'. De eerste 'Poolse sleutels' doken in Zwolle op. Het werkt als volgt: de dieven slaan het gereedschap in het slot en draaien met een hefboom de sleutel om.