Antwoord. Buitenschilderwerk dat in slechte staat verkeert is een gebrek aan de woning. U moet dit de verhuurder schriftelijk melden en van hem verlangen dat hij dit binnen een redelijke termijn herstelt. Een vijfjaarlijkse schilderbeurt is op zich geen plicht voor de verhuurder.
Conclusie? Herstellingen tijdens de huurperiode en schilderwerken bij einde huur zijn ten laste van de verhuurder bij normale slijtage (bv. door ouderdom). Schilderen bij verlaten huurwoning is ten laste van de huurder als er sprake is van schade zoals krassen, vlekken, moeilijk overschilderbare kleuren.
Een verhuurder van een woning heeft eigenlijk drie hoofdverplichtingen die dagelijks moeten worden uitgevoerd. De verhuurder moet een woning ter beschikking stellen, woning onderhouden en rustig woongenot verschaffen. Daar staat tegenover dat de verhuurder wel op tijd zijn geld moet ontvangen.
Groot onderhoud is voor rekening van de verhuurder. Voorbeelden zijn buitenschilderwerk en een nieuwe cv-ketel. Als huurder bent u verantwoordelijk voor het dagelijks onderhoud. Denk aan een nieuwe wc-bril of een leertje in de kraan.
Grote reparaties komen over het algemeen voor rekening van uw verhuurder. Klein en dagelijks onderhoud dient u, als huurder, zelf uit te voeren en te bekostigen.
Sinds 1 juli 2022 mag uw verhuurder de huur verhogen met: maximaal 2,3%, als de (kale) huur € 300 of meer per maand is. maximaal € 25, als de (kale) huur lager is dan € 300 per maand. Dat is hoger dan 2,3 %.
Veelgestelde vragen. Wanneer heb ik recht op een nieuwe keuken? Een keuken komt in aanmerking voor vervanging wanneer deze 20 jaar of ouder is.
In het geval van schade geldt hier de regel: normale huurslijtage is niet ten laste van de huurder, de andere schade wel. Een verouderd scharnier ten gevolge van normale slijtage en ouderdom zal bijvoorbeeld ten laste zijn van de verhuurder.
U kunt aan uw huurder de kosten doorrekenen van de door hem gebruikte nutsvoorzieningen, als u die kosten zelf voorschiet. De onroerende voorheffing die u voor uw woning of appartement betaalt, kunt u daarentegen niet ten laste van de huurder leggen.
Er is geen wettelijk recht op een (minimum)vergoeding bij een renovatie in bewoonde staat, als compensatie voor met name de overlast. Het ligt wel voor de hand dat huurders die krijgen. De verhuurder moet immers ook tijdens een renovatie het 'ongestoorde woongenot' blijven garanderen.
De stukadoor is altijd verantwoordelijk voor het dunpleister– of stucwerk (de onderlaag). Pas vanaf het moment dat de schilder de afwerkingslaag gaat aanbrengen neemt deze de verantwoordelijkheid eigenlijk over, zie het citaat hieronder uit de TBA reglementen.
Een verhuurder is niet verplicht om energiebesparende voorzieningen aan uw woning aan te brengen. Bijvoorbeeld isolatie en dubbelglas. Niet alle woningen in Nederland hoeven namelijk isolatie en dubbelglas te hebben. Het ontbreken van isolatie of dubbelglas is dus geen onderhoudsgebrek aan de woning.
Wanneer de schade het gevolg is van een constructieve verandering, een fout of een nalatigheid, moet de huurder wel de schade herstellen of vergoeden. Een wijnvlek op de parket, gaten in de muur, glasschade of waterschade door een lek die niet gemeld werd, valt wel onder huurschade.
Huurlasten zijn kosten die je als huurder moet betalen, naast de huur zelf van je woning. Je betaalt ons maandelijks een voorschot, dat in één bedrag met je huur wordt aangerekend. Je betaalt daarnaast soms ook nog het verbruik van jouw water of gas aan ons wanneer we enkel collectieve tellers hebben in je gebouw.
De huurder staat zelf in voor het onderhoud en het reinigen van de woning. Er zijn ook enkele herstellingen die hij zelf moet uitvoeren en betalen: Kleine herstellingen. Het gaat om zaken zoals het gras maaien en gebroken glas, verloren sleutels of kapotte stopcontacten en schakelaars vervangen.
Ja, je kan een huurovereenkomst voor het leven sluiten. Het gaat hier om het leven van de huurder. Een huurovereenkomst die vasthangt aan het leven van de verhuurder mag niet.
De verantwoordelijkheid voor het ontstoppen van de riolering is als volgt verdeeld: Verstopping in binnenriool: huurder/huiseigenaar is verantwoordelijk. Verstopping in hoofdriool: verhuurder is verantwoordelijk. Verstopping in gemeenteriool: gemeente is verantwoordelijk.
Meestal moet u de huurwoning net zo opleveren als het eruit zag aan het begin van uw huurcontract. Dit staat omschreven in de opnamestaat. Is er geen opnamestaat of ander bewijs, dan mag u de woning achterlaten zoals hij nu is.
De huurder is verplicht om de zogenaamde huurdersherstellingen uitvoeren. Het gaat hier om minder grote, vaak voorkomende herstellingen die ontstaan door het gebruik van de woning, zoals het herstellen van een lekkende kraan of een losgekomen tegel.
Voor vervangen sanitair geldt een vervangingstermijn van 30 jaar. Is uw badkamer/toilet ouder dan 30 jaar dan komt u in aanmerking hiervoor.
En voor huurverhogingen na woningverbetering geldt het maximum van 2,4% niet. Dat geldt voor de jaarlijkse huurverhoging. Maar de huurverhoging is niet onbeperkt. De huurverhoging moet sinds 1 mei 2021 in redelijke verhouding staan tot de kosten die de verhuurder heeft gemaakt voor de nieuwe, toegevoegde voorzieningen.
Als de gevels, keukens en het houtwerk in slechte staat zijn, kan er sprake zijn van gebreken. Die dient de verhuurder na melding door de huurder(s) dan te herstellen. Alleen betekent dat nog niet dat de verhuurder daarvoor moet overgaan tot (groot-)onderhoud en/of renovatie.