Een probleem als een defecte motor kan namelijk flink in de papieren lopen. Omdat een gereviseerd onderdeel zo goed als nieuw is, gaat het langer mee dan een gewoon tweedehands onderdeel.
Is een gereviseerde motor betrouwbaar? Een gereviseerde motor kan betrouwbaar zijn, maar het hangt af van de kwaliteit van de revisie en de gebruikte onderdelen. Wij bij RH-Revisie gebruiken uitsluiten de originele onderdelen van topkwaliteit.
Simpel gezegd is een motorrevisie het opknappen van alle motordelen zodat je de motor een tweede leven inblaast. Hierbij haal je het hele motorblok uit elkaar, om vervolgens elk onderdeel grondig na te kijken en te reinigen. Dingen die hierbij gedaan kunnen worden zijn bijvoorbeeld polijsten, slijpen en borstelen.
Olie verwisselen na 1000km (of na 15 uur voor motoren met een urenteller) is heel gebruikelijk, maar ook een compleet blok-revisie na 20.000km gewoon omdat het servicemanual dat voorschrijft.
Revisie van jouw motor zorgt ervoor dat jouw motorblok weer zo goed als nieuw is. Alle onderdelen met slijtage worden vervangen zodat de motor er weer vele kilometers tegen aan kan. Je bespaart veel geld door jouw motorblok te reviseren in plaats van te vervangen.
Revisie motor
En totale motorrevisie kost tussen 1 500 en 5 000 euro. Hier betaal je onder meer het uiteenhalen van het motorblok als de herstellingskosten. Vaak is het voordeliger om de motor niet te reviseren, maar meteen te vervangen door een ruilmotor.
Op het reviseren van de motor of andere onderdelen krijg je standaard zes maanden BOVAG Garantie.
Rond de 50.000 km op de teller is het zeker aan te raden om de staat te controleren.
Tijdens de eerste 1000 tot 2000 kilometer is het daarom raadzaam om de gereviseerde motor op een laag pitje te laten draaien. Dit kan door de motor op lage toeren te laten draaien of door de omstandigheden waaronder de motor moet draaien voorlopig minder belastend te maken.
De grens van 200.000 km wordt soms ten onrechte beschouwd als het einde van de levensduur van het voertuig, vooral voor dieselmotoren. In werkelijkheid kan je een goede zaak doen met een tweedehandsauto met 200.000 km, als die goed werd onderhouden.
Versleten delen worden vervangen door nieuwe. Vervolgens wordt alles weer in elkaar gezet en is het onderdeel weer als nieuw. Het kan zo weer jaren mee. De meest voorkomende gereviseerde onderdelen bij een auto zijn: motorblok, startmotor, dynamo, cilinderkop en versnellingsbak.
De prijzen zullen vermoedelijk variëren tussen de €1500,- en €2500,- afhankelijk van motornummer en kilometerstand. Een gereviseerde motor kost ongeveer hetzelfde maar er moeten dan veel meer delen overgezet worden van de oude motor op nieuw.
Je motor zelf reviseren, wat kun je doen? Je kunt natuurlijk onderdelen bij ons kopen en deze zelf vervangen. In principe is het reviseren van een motorblok een klus voor specialisten, omdat het uit elkaar halen en in elkaar zetten alleen al een ingewikkelde klus is die je zeker niet mag onderschatten.
Een indicatie van de kosten voor de inbouw van een ruilmotor is € 4.000 a € 4.500.
Reken qua kosten op ongeveer 2,5 cent per kilometer. Ga ervan uit dat je motor na 5 jaar nog ongeveer 40% waard is van wat je ervoor betaalde. En dat je na 7 tot 10 jaar ook nieuwe motorkleding nodig hebt. Reken uit wat dat per maand is en zet dat bedrag elke maand opzij.
Het goed inrijden van een nieuwe auto doen we om de bewegende onderdelen van de motor op een goede manier op elkaar in te laten werken. Dit zorgt ervoor dat je auto op de lange termijn niet veel te veel olie verbruikt en ook niet inlevert op de prestaties.
Is inrijden écht nodig? Doordat productiemachines veel nauwkeuriger werken en er beter materiaal wordt gebruikt voor de motor, is inrijden tegenwoordig minder belangrijk. De verschillende onderdelen van de motor zijn namelijk vanaf het begin al beter op elkaar afgestemd.
Wanneer moet mijn motorfiets een onderhoudsbeurt hebben? Er wordt aangeraden een kleine onderhoudsbeurt te houden om de 6.000 kilometer of elk jaar, afhankelijk van welke factor het eerst wordt overschreden. Een grote onderhoudsbeurt wordt meestal om de 24.000 kilometer gedaan of om de twee jaar.
Vaak rijdt een motor gemiddeld net iets minder kilometers dan een auto, al zijn er natuurlijk uitzonderingen. Waar een auto al 70.000 tot 150.000 kilometer kan rijden, is dit voor een motor al aan de hoge kant.
Ben je van plan veel te gaan rijden?Dan zal de kilometerstand zwaarder wegen dan het bouwjaar. Als je uitgaat van een levensduur van 250.000 kilometer, dan kun je uitrekenen hoeveel jaar je nog met een auto vooruit kunt. Het kan dus voordelig zijn om te zoeken naar een relatief jonge auto met een hoge kilometerstand.
Wat is een hoge kilometerstand voor een tweedehands auto? Een hoge kilometerstand van over de 200.000 kilometer is hoog. Zeker wanneer het om een tweedehands auto met benzinemotor gaat. Historisch gezien gaat zo'n motor 250.000 kilometer mee.
U vraag of het gescheurde motorblok verhaalt kan worden op de autoverzekering. Dat is niet mogelijk. Het betreft hier een mechanisch defect dat niet is ontstaan naar aanleiding van een ongeval. De verzekering keert dan niet uit.
Het kan lastig zijn om te zien of een auto schade gehad heeft. Er is via het kenteken één status die iets daarvan kan vermelden. Dat is de zogenaamde WOK-status, Wacht op Keuring. Die status kan worden afgegeven door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), een schade-expert of de politie.
Wat kost een grote beurt bij een motor? Het is lastig om nauwkeurige prijs aan te geven voor een grote beurt omdat dit afhankelijk is van het merk en type motor dat je hebt. Houd rekening met een bedrag tussen de € 350 en € 450.