Is elektrisch of hybride rijden goedkoper? Het antwoord zal een glimlach op je gezicht toveren: elektrisch rijden is op lange termijn goedkoper. Dat komt door de lagere kilometerprijs in vergelijking met diesel- of benzineauto's. Verder heb je bij een elektrische auto doorgaans minder kosten aan het onderhoud.
De kosten van het rijden in een elektrische auto zijn afgelopen jaar flink gestegen. Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer. Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Op zich zal dat wel lukken, want alle merken lanceren nu volop hun elektrische modellen. Alleen hangt daar in de regel wel een stevig prijskaartje aan te bengelen. Concreet moet je nu minstens 45 à 50.000 euro neertellen voor een elektrische personenwagen met voldoende rijbereik.
“De batterij, het duurste element van de auto, wordt stilaan goedkoper. Concreet schatten we dat de prijs tegen 2030 twintig keer goedkoper zal zijn tegenover tien jaar geleden”, zegt Van Mierlo. “Vandaag zijn veel elektrische auto's trouwens al goedkoper dan een diesel- of benzinewagen.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Bovenop deze kortingsregelingen, geldt ook een aanschafsubsidie voor particuliere rijders van emissieloze auto's. De bedragen hiervan worden later bekend gemaakt.
De huidige generatie lithium-ion batterijen in elektrische auto's gaat 15 tot 25 jaar mee. Meer kilometers per jaar en dus intensiever laden zijn van invloed op de levensduur.
Levensduur: hoe lang gaat de accu in een elektrisch voertuig mee? Volgens experts gaat het batterijpakket onder normale omstandigheden tussen de 10 en 20 jaar mee, voor dit vervangen dient te worden. De meeste automerken hanteren bij elektrische auto's een garantieperiode van 8 jaar of 160.000 kilometer.
Elektromotoren werken efficiënter en hebben minder bewegende onderdelen dan verbrandingsmotoren. De prijs van elektriciteit per kilometer is lager dan de prijs van benzine of diesel per kilometer. Voor een elektrische auto betaal je tot 2025 geen motorrijtuigbelasting (MRB).
Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor: De gemiddelde kostprijs per 100 km bedraagt ongeveer 3 euro. Fossiele brandstof stijgt sneller in prijs dan elektriciteit. Je kan de batterijen op verschillende plaatsen gratis opladen.
Elektrisch rijden is goedkoper en milieuvriendelijker dan hybride rijden. Bij de aanschaf van een elektrische auto kun je in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP).
Als je jaarlijks 15.000 kilometer rijdt, kom je uit op 2.475 kWh. Volgens de Consumentenbond levert een nieuw zonnepaneel per jaar gemiddeld 300 kW. Dit betekent dat je negen zonnepanelen nodig hebt om één auto voor een jaar van stroom te voorzien.Bij 20.000 kilometer heb je elf zonnepanelen nodig.
De productie van een elektrische auto kost net zo veel grondstoffen en CO2 als een normale auto. Maar voor de accu zijn wel meer grondstoffen benodigd. Die grondstoffen worden helaas soms ook nog eens onder mensonterende omstandigheden gewonnen. Ook komt er bij de productie van een accu meer CO2 vrij.
Het is zeker mogelijk om een elektrische auto privé te leasen. Sterker, het is misschien wel slimmer om een elektrische auto te leasen dan een model met een benzine- of dieselmotor. Een elektrische auto heeft vaak een hogere aanschafprijs vergeleken met een benzine- of dieselmotor.
Volledig elektrische auto's zijn duurzamer, krachtiger, soepeler dan plug-in hybrides. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de hybride variant. In aanschaf is de volledig elektrische auto nog wel duurder. Maar daar staat tegenover dat er meer subsidies en belastingvoordelen zijn voor de elektrische auto.
Kosten vervangen accu
Onder de huidige omstandigheden gaan de meeste batterijen ongeveer 10 tot 20 jaar mee, voordat ze moeten worden vervangen. De gemiddelde prijs voor een accupakket bedraagt tussen de € 3.000 en € 13.000 euro, maar de verwachting is, dat die prijzen de komende tijd zullen dalen.
De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt. Vaak zien we dat je bij nieuwere auto's ook direct meer geld kwijt bent aan een nieuwe accu.
Vooral de elektrische auto's met een grote actieradius behouden hun waarde. Naar verwachting is een EV die vanaf volgend jaar wordt verkocht, na vijf jaar nog bijna de helft van het aankoopbedrag waard. Dat is meer dan de geschatte restwaarde van een benzineauto (ongeveer 40 procent) of dieselwagen (zo'n 30 procent).
Wist je dat je als particulier flink kunt besparen op het kopen of leasen van een elektrische auto? Je kunt namelijk €2.000 subsidie aanvragen voor een tweedehands elektrische auto (occasion) en €2.950 subsidie voor een nieuwe elektrische auto.
Minder onderhoud, minder kosten
Elektrisch rijden is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Een elektrische auto heeft een accu in plaats van een brandstofmotor. Hierdoor zijn er minder bewegende, en dus slijtbare, onderdelen. Dit scheelt een hoop in onderhoud en kosten.
De verwachte levensduur van een laadpaal is ongeveer 5 tot 10 jaar.
Fiscale voordelen voor elektrische wagens
Niet alleen is de aankoop 100% fiscaal aftrekbaar, ook de elektriciteit die je gebruikt voor elektrische wagens, trek je voor 100% af van je belastingen. Tussen 2023 en 2026 bouwt de overheid trouwens de fiscale voordelen voor brandstof- en hybride wagens af.
Als de wegenbelasting verandert dan is dat vrijwel altijd een verhoging van het tarief. Ook in 2023 is dat het geval. Er is een nieuw belastingplan en in dit plan is besloten dat de wegenbelasting in 2023 met 4,75 procent omhoog gaat.
Het aantal elektrische auto's in Nederland stijgt snel. 26 procent van de nieuwe auto's die particulieren afgelopen jaar kochten, reed volledig op stroom, meldt brancheorganisatie RAI Vereniging. In 2021 was dat nog 11 procent.