Niet alleen is elektriciteit goedkoper dan benzine of diesel, ook betaal je voor een elektrische auto de komende jaren geen wegenbelasting. In de volksmond hebben we het vaak over wegenbelasting of houderschapsbelasting, maar de officiële term is motorrijtuigenbelasting (MRB).
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Hoeveel wegenbelasting betaal je voor een elektrische auto na 2024? Na 2024 worden de belastingvoordelen voor elektrische auto's afgebouwd. In 2025 krijgen volledig elektrische auto's nog wel 75 procent korting op de wegenbelasting en hybride auto's 25 procent. Vanaf 2026 gelden ook deze kortingen niet meer.
De motorrijtuigenbelasting voor een elektrische auto is in 2024 nog gratis. In 2025 ga je wél betalen maar krijg je korting. In 2026 vervalt alle korting op de motorrijtuigenbelasting voor je elektrische auto. Wat zou je gaan betalen?
Maar niet getreurd: de bijtelling op elektrische auto's is nog een aantal jaar lager dan die op brandstofauto's. Zo stijgt de bijtelling via 16% in 2022-2024 en 17% in 2025 naar het reguliere 22% in 2026.
De verzekering van een elektrische auto is gemiddeld 16 procent duurder dan die van een benzineauto. Dat meldt Geld.nl op basis van een vergelijkend onderzoek. Daaruit kwam een gemiddeld verschil van 12,50 euro per maand naar voren. Op jaarbasis komt dat neer op zo'n 150 euro.
Eigenaren van een plug-in hybride personenauto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting.
Tot en met 2024 kunnen elektrische rijders in Nederland nog genieten van het zoete voordeel van wegenbelastingvrij rijden. Dankzij de voortdurende inspanningen van de overheid om elektrisch rijden te stimuleren, was dit een van de vele fiscale voordelen die elektrische voertuigen aantrekkelijker maakte.
Vooral de elektrische auto's met een grote actieradius behouden hun waarde. Naar verwachting is een EV die vanaf volgend jaar wordt verkocht, na vijf jaar nog bijna de helft van het aankoopbedrag waard. Dat is meer dan de geschatte restwaarde van een benzineauto (ongeveer 40 procent) of dieselwagen (zo'n 30 procent).
Gemiddeld betaal je tussen de € 0,30 en € 0,80 per kWh bij een openbare laadpaal. Heb je een gemiddelde elektrische auto met een 60 kWh batterij? Dan betaal je ongeveer € 30 voor een volle batterij (€ 0,50 X 60 kWh). Hiermee rijd je ongeveer 300 kilometer, het kost je dus ongeveer 10 cent per kilometer.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
In 2022 kondigde staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat de mogelijkheden te bekijken om per 2025 alle zakelijke auto's verplicht elektrisch te maken. Het doel was dat Nederland overgaat op elektrisch rijden om onder meer de CO2-uitstoot te verlagen.
In Duitsland heet de belasting de Kraftfahrzeugsteuer (KraftSt) en is sinds 2009 afhankelijk van het brandstoftype en euronorm per motorinhoud. Een voertuig van de euro 4-klasse met een 2 liter dieselmotor betaalt € 190 per jaar, plus € 2 per gram CO2 uitstoot boven de 120 gram per kilometer.
In 2024 krijg je nog steeds 50 procent korting op de motorrijtuigenbelasting. In 2025 vervalt die korting op de motorrijtuigenbelasting.
Er geldt in principe geen limiet, maar als het er veel worden, kan er bij autoriteiten een belletje gaan rinkelen en worden onderzocht of hier geen sprake is van malafide handel of identiteitsfraude. Slachtoffers van identiteitsfraude merken soms dat criminelen tientallen auto's op hun naam hebben geregistreerd.”
Elektrische auto's zijn erg populair, en daarom ook waardevast.
Elektrisch in gebruik goedkoper dan brandstof
Een elektrische auto is vaak duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik. Een elektrische auto heeft minder bewegende onderdelen en rijdt efficiënter. Daarom zijn de kosten voor onderhoud en het rijden op stroom lager dan bij een benzine- of dieselauto.
Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer. Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer. Dat meldt de ANWB in een nieuw onderzoek.
De regio waar u woont, het type en gewicht van de auto, soort brandstof en de mate van milieuvervuiling door uw auto, spelen een rol in de bepaling van hoogte van de wegenbelasting. De gemiddelde kosten voor de wegenbelasting per maand liggen tussen de € 20,- en € 60,-.
Een verschil tussen een hybride en een plug-in hybride is dat de laatstgenoemde zuiniger is. De batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden en daarbij kun je hem ook opladen via het stopcontact. Hierdoor kun je langer elektrisch rijden, wat een stuk voordeliger is dan op brandstof rijden.
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 700 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.
De vrijstelling van wegenbelasting geldt alleen voor volledig elektrische auto's, dus auto's met een directe uitstoot van 0 gram. Voor plugin hybrides geldt een verlaagd belastingtarief. Op de website van de Belastingdienst kun je berekenen om hoeveel het gaat.
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Benieuwd wat zo'n Tesla autoverzekering kost, om het te vergelijken met wat je gewend bent voor bijvoorbeeld andere auto's? Je moet minimaal rekening houden met zo'n €1.200 aan premie per jaar, voor een WA Allrisk autoverzekering, bij een cataloguswaarde tot €100.000.