In Duitsland ligt de BTW bovendien 2% lager dan in Nederland en België. Dit scheelt al gauw €100 op de luxere elektrische fietsen. Fietsen hoort ontzettend bij Nederland, daarom kom je niet gauw op het idee dat een e-bike in Duitsland goedkoper is. Toch is het zo!
Gemiddeld kost een elektrische fiets in Duitsland 1.224 euro, berekende het Duitse bureau voor de statistiek. Wie dan de Duitse en de Nederlandse cijfers naast elkaar legt, ziet dat Duitsers nog lang niet zo enthousiaste fietsers zijn als hun buurland in het westen.
De Qwic Premium Q MN8 Belt is in de categorie Stadsfietsen winnaar geworden bij de Duitse ElektroRad e-bike test 2021. Aan de test deden in totaal 86 e-bikes mee in diverse categorieën. Met een beoordeling van 9.3 is de Qwic Premium Q MN8 Belt de hoogst beoordeelde e-bike in de categorie Stadsfietsen.
Een gewone elektrische fiets biedt trapondersteuning tot 25 km per uur. Bij de speed-pedelec ligt de grens op 45 km per uur en daarom moet de fiets verzekerd zijn en de berijder een helm dragen. Omdat die hogere snelheid extra eisen stelt aan een fiets, zijn speed-pedelecs behoorlijk aan de prijs.
De Bruto Winst Marge op de inkoop/verkoop van 1 E-bike is in procenten € 431,40 / € 500,- = 86.28% .
Omdat het fietsen zo ontzettend bij Nederland hoort, kom je niet gauw op het idee dat een fiets in Duitsland wel eens goedkoper zou kunnen zijn. Toch is het zo. Soms is dat een kwestie van simpelweg een lagere Duitse prijs voor een identiek product, zoals bij de ebikes van Flyer, maar dat is een uitzondering.
Gemiddeld gaat een e-bike tussen de 8 en 12 jaar mee. Gelukkig heb je zelf voor een deel in de hand hoe lang jouw e-bike meegaat. Vrijwel alle onderdelen halen bij goed onderhoud namelijk de levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering hierop is de accu.
Duitsland. Duitsland staat misschien nog bekend als een land waar iedereen een helm op moet, dat is niet zo. Helmen zijn alleen verplicht voor racefietsers en mountainbikers én mensen op een snelle speed-pedelec. Wel adviseert de Duitse overheid iedereen, maar vooral kinderen een helm op te zetten.
Ja. Rij je op een speed pedelec, een e-bike die 45 km / uur kan rijden, dan moet je in Duitsland een fietshelm dragen. Dit mag ook een speciale speed pedelec helm zijn.
Het meest verkochte model is de Batavus Stream.
Beste elektrische fiets met middenmotor
Het meest verkocht tegenwoordig zijn e-bikes met middenmotor. Daarom is het niet gek dat er maar liefst 24 modellen getest zijn in deze categorie. De testwinnaar is de Flyer Upstreet 5.0 met 5 sterren en een 8.6.
De sportieve E-bike van het Jaar 2022 is de Kalkhoff Entice 5. b Advance+ (€ 4099). Eervolle vermeldingen zijn er voor de Stella Tierra Pro MDB FI (€ 4599) en de Specialized Turbo Vado 4.0 (€ 4000).
Pegasus Ravenna EVO 5 Belt
De fiets werd beoordeeld op het display (cijfer: 8,0), de ondersteuning (cijfer: 8,3), de kwaliteit fiets en onderdelen (cijfers: 7,3) en het rijgedrag (cijfer: 7,9). Hiermee komt het eindcijfer uit op een 8,0.
Duitsland heeft geen knooppuntennetwerken of een landelijk netwerk van fietsknooppunten, maar er zijn wel ruim 150 fietsroutes uitgezet en goed bewegwijzerd. Verder is Duitsland natuurlijk lekker dichtbij Nederland.
In Duitsland is het niet verplicht om een fietshelm te dragen op de fiets.
Waar kun je goed fietsen? Er zijn tal van mooie fietsgebieden in Duitsland waar je heerlijk kunt trappen en relaxen. Denk bijvoorbeeld aan de Eifel, ga fietsen in het Zwarte Woud, het Sauerland, Thüringerwald, het Beierse Woud, het Spreewald, de Moezel of de Lüneburger Heide.
Sinds 31 mei 2011 is het gebruik van een fietshelm voor kinderen tot 12 jaar verplicht in Oostenrijk. Het dragen van een fietshelm is dan wel niet verplicht voor volwassenen, het is in ieder geval sterk aan te raden.
Voor volwassenen is de fietshelm verplicht in Finland en Spanje, maar alleen buiten de bebouwde kom. In Zwitserland is een fietshelm plicht boven snelheden van 20 km / uur. Wel is in veel landen de fietshelm verplicht voor kinderen.
Beperkte actieradius: De capaciteit van de accu kan te krap zijn. Zeker als de accu na verloop van tijd slechter wordt. Fietsen zonder elektrische ondersteuning gaat op sommige e-bikes heel wat zwaarder dan bij een gewone fiets. Onderhoud en reparaties zijn naar verhouding duur.
De nieuwste Lithium Ion Polymeer accu's kunnen wel 1000x opgeladen worden. Da's mooi dachten we, gewoon even vermenigvuldigen met 60km per volle accu geeft een totale levensduur van 60.000 kilometer. Daar doet de gemiddelde fietser wel 20 jaar over. Dan is zo'n elektrische fiets zo duur nog niet.
Met een tweedehands elektrische fiets kun je honderden euro's besparen. Maar let goed op de kwaliteit van de accu en pas op met e-bikes die ouder zijn dan 7 of 8 jaar.