Door steeds hogere olieprijzen stijgt het bedrag dat je aan de pomp moet betalen met de dag. Kunnen we wellicht goedkoper gaan rijden op bijvoorbeeld LPG? Ook de prijs van LPG (Liquified Petroleum Gas) stijgt. Toch is het mengsel van propaan en butaan nog altijd een stuk goedkoper dan benzine of diesel.
Hieruit blijkt dat in 2020 door gestage groei wereldwijd meer dan 1,4 miljoen lpg-auto's op jaarbasis zullen worden verkocht. Uit het rapport blijkt dat lpg een mooie toekomst tegemoet gaat mits de overheid de relatief schone brandstof niet al te zeer belast.
Accijns op benzine, diesel en LPG
In Nederland wordt accijns geheven op alcohol, frisdrank, tabak en brandstof. De accijns is verrekend in de aankoopprijs. De overheid stelt ieder jaar de hoogte van de accijns vast. Accijns is een vast bedrag per liter benzine en diesel en per kilogram lpg.
Bovendien is autogas (LPG) een veel goedkopere brandstof; het verschil met benzine is ongeveer een euro per liter, doordat er een lagere accijns wordt geheven over autogas (LPG). Fabel | Het inbouwen van een LPG-installatie duurt niet lang en gebeurt meestal binnen een paar dagen.
“Autofabrikanten focussen naar aanleiding van de Europese CO2-regels meer en meer op de ontwikkeling van elektrische voertuigen en leveren steeds minder auto's af-fabriek met LPG. Steeds minder aanbod betekent dus ook steeds minder interesse van de consument.”
De motor slijt meer op LPG dan op benzine of diesel? Nee, de motor slijt niet sneller door het rijden op LPG. Het verbrandingsproces van LPG is schoner dan dat van benzine of diesel.
Lpg is meer belastend voor de motor dan diesel en benzine. Dat komt omdat lpg in gasvorm de motor wordt ingebracht. Diesel en benzine worden in vloeibare vorm in de motor gebracht waardoor deze brandstoffen de motor smeren en koelen. De brandstof lpg doet dit niet waardoor de motor die op lpg rijd heter zal worden.
De accijns op brandstof is geen percentage maar een vast bedrag per eenheid. De productiekosten van LPG zijn per liter overigens hoger dan die van benzine. De lagere accijns wordt gecompenseerd met een hogere motorrijtuigenbelasting voor auto's op LPG.
U kunt de gewichtstoename van uw personenauto berekenen door de inhoud van de gastank te vermenigvuldigen met 0,8. Dus voor een auto met een gastank van 60 liter bedraagt de gewichtstoename voor de motorrijtuigenbelasting 48 kilo.
Daarbij is 0,37 euro per kWh een gangbaar tarief, wat neerkomt op 5,70 euro per 100 kilometer aan brandstofkosten. Snelladen is vaak nog duurder. Kortom, als we puur naar de brandstofkosten kijken, is rijden op lpg goedkoper dan rijden op stroom dat uit een openbaar laadpunt komt.
G3 in LPG-G3 staat voor de derde generatie autogas inbouw installaties die voldoen aan bepaalde wettelijke eisen. Het verschil met de gewone LPG zit dus niet in het autogas, maar uitsluitend in de uitstoot van de LPG-installatie.
Zoals gezegd is het verbruik van LPG 15% hoger ligt dan bij benzine. De actieradius dus ook 15% kleiner bij dezelfde hoeveelheid brandstof. Belangrijk daarbij is dat een gastank maar voor 80% gevuld wordt.
Een Volvo 850 of V70 heeft inderdaad een betrouwbare en duurzame LPG status. Deels heeft dat te maken met het redelijk forse motortype maar ook vaak de wijze waarop de auto bereden wordt. In veel gevallen worden deze type Volvo's met LPG rustig of gezapig bereden.
Bij een moderne dieselmotor met common rail wordt de brandstof via een hoge druk rechtstreeks in de verbrandingskamer geïnjecteerd. Met het Dual Fast systeem kan elke dieselmotor met 12 Volt common rail injectie worden omgebouwd naar LPG. De computer van het Dual Fast systeem zeer nauw samen met de dieselmotor.
Een gastank heeft als vervelende eigenschap dat als de temperatuur toeneemt, op een gegeven moment de gastank gaat afblazen. En dan krijg je een prachtige steekvlam van brandend LPG. Uitsluitend in garages waar een afdoende blussysteem aanwezig is (bijvoorbeeld met blusgas), zijn auto's met LPG toegestaan.
Met nog geen euro per liter heeft deze brandstof een aantrekkelijke prijs aan de pomp. De prijs is door de lagere accijnzen aantrekkelijker dan die van benzine en kost in januari 2022 ongeveer €0,90 (in België €0,77). Je betaalt wel meer wegenbelasting in vergelijking met een benzine-auto.
LPG-tankinhoud en geschatte afstand: De LPG-tank heeft een inhoud van 40 liter. Bij een gemiddeld verbruik van 16.1 km per liter komt het bereik uit op ongeveer 645 km per volle tank. Als de LPG-tank leeg is, neemt de reservetank op benzine (eveneens zuinig) het weer over.
Wat kost LPG in België? De actuele prijs van LPG in België is € 0,77.
Omschakelen naar een gastank kan de moeite lonen, want gas is veel goedkoper dan benzine. Met aardgas besparen automobilisten ongeveer de helft; LPG is daarentegen ongeveer 35 procent duurder dan aardgas.
Voor nagenoeg elke auto met benzine motor en Hybride techniek kunnen we een LPG installatie leveren. Het is tegenwoordig een moderne manier van brandstof besparing.
Een lpg tank mag op het moment van inbouw niet ouder dan 10 jaar zijn.
Welke brandstof is het voordeligst? Als we puur kijken naar de prijs van de brandstof per liter is LPG veruit het goedkoopste. Per liter kost LPG zo'n 0,67 eurocent. Diesel kost zo'n 1,37 per liter en voor Benzine betaal je 1,65 euro per liter.
In september 2021 is het aantal LPG-auto's in Nederland gedaald tot minder dan 100.000, zo blijkt uit de cijfers van BOVAG en RDC. Aan het begin van deze eeuw reden er nog zo'n 350.000 personenauto's op LPG rond, goed voor een aandeel van bijna 5,5 procent in het totale wagenpark.