Tuners geven soms de voorkeur aan een downpipe zonder katalysator. Dit is echter niet langer legaal, aangezien auto's met een bouwjaar vanaf 1992 van een kat voorzien moeten zijn. Tegenwoordig worden downpipes met sportkatalysatoren geleverd.
Wanneer een auto wordt voorzien van een Decat downpipe, zal deze niet door de APK-keuring komen. Dit komt doordat de katalysator visueel afwezig is, wat de keurmeester zal opmerken omdat er geen katalysator aanwezig is.
Een BMW Downpipe kan al tot 25 pk en 25nm extra leveren, enkel door de downpipe te monteren. Met een Stage 2 tune en de juiste upgrade onderdelen is het zelfs al mogelijk om +150PK vermogen te genereren dan het originele fabrieksvermogen.
Als je vraagt of je de uitlaat rechtstreeks van de turbo naar buiten kunt leiden, dan is het antwoord een volmondig nee. Je hebt een katalysator en een uitlaatdemper nodig om legaal op de weg te rijden.
Een RVS downpipe vergroot namelijk de doorlaat, waardoor er meer lucht doorheen gaat en de prestaties zullen verbeteren. Tevens kunnen roetfilters en katalysators weggelaten worden, die het geluid dempen en de luchtdoorlaat verminderen. Een downpipe is een absolute must-have voor sportieve rijders en autoliefhebbers.
Ja.Prestatiegerichte downpipes blijken tegenwoordig het vermogen te verhogen . Een aftermarket downpipe met katalysatoren voegt gemiddeld 10 tot 20 pk toe, en die winst is merkbaar wanneer de turbo opwindt.
Betere doorstroming van uitlaatgassen: Een aftermarket downpipe heeft een grotere diameter en minder restricties, wat resulteert in een soepelere afvoer van de uitlaatgassen. Dit verbetert de turboreactie en verhoogt de efficiëntie van de motor.
Tot vier decibel te hard is de bekeuring € 320 en vanaf een uitlaat die vier decibel te hard is krijg je een boete van € 450. Daarnaast moeten de voertuigen die een WOK-status opgelegd hebben gekregen opnieuw gekeurd worden bij de RDW om weer te mogen rijden.
We hanteren een vaste prijs van € 500,- voor een custom downpipe. Het geheel custom uitlaattraject behoort ook tot de mogelijkheden, vraag hiervoor met kenteken apart een offerte aan via onze site. Met name de koppel toename is aangenaam. Als je auto ook een turbo heeft zal het turbogat kleiner worden.
Ja.Het verwijderen van de einddemper is legaal. Je zal ook geen problemen krijgen met een APK. Het is wel mogelijk dat je een boete ontvangt of een wok melding i.v.m. geluidsoverlast.
De downpipe is vrijwel alleen te vinden op auto's die zijn uitgerust met een turbo. Dit geldt zowel voor benzine- als dieselmotoren. Omdat de uitlaatgassen rechtstreeks uit de turbo komen zijn hier te temperaturen het hoogst. Dit is belangrijk voor de functie.
Geüpgradede uitlaatpijpen zorgen voor een aanzienlijke toename van het vermogen en koppel bij voertuigen met turbocompressor, doordat uitlaatgassen gemakkelijker kunnen stromen als ze de turbo verlaten .
De downpipe met of zonder kat wordt direct op de turbo gemonteerd en is daarmee het eerste gedeelte van je uitlaat. Dit gedeelte van je uitlaat zorgt bij moderne auto's voor luchtafvoer uit de cilinders. Met een downpipe kan hier nóg meer lucht doorheen, waardoor je een harder en dieper geluid krijgt.
In principe is zo'n uitlaat niet verboden, maar een auto mag bijvoorbeeld niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat. In de praktijk wordt hier inderdaad nauwelijks op gecontroleerd, al zijn er bij de Nederlandse politie wel geluidsmeters in gebruik om te kunnen handhaven.
Wat is een decat downpipe? Een decat downpipe is uitgevoerd zonder katalysator/roetfilter. Door de katalysator en of roetfilter weg te laten kunnen de uitlaatgassen sneller worden afgevoerd. Daardoor zal de turbo sneller opspoelen en kan de turbo druk worden verhoogd.
Catted downpipes zijn 100% zinloos . Ga catless. Zorg dat je weet hoe je de emissietest moet doorstaan, want catless of "high flow" catted downpipes ZULLEN ervoor zorgen dat je de emissietest niet doorstaat als je ze er gewoon op plakt en binnenhaalt.
De midden demper dempt het meeste.
-- Vanaf €800,-Inclusief montage. Custom op maat gemaakt. Let op: prijzen kunnen erg variëren afhankelijk van het type voertuig en arbeidsintensiteit.
Een midden- of tussendemper dempt het uitlaatgeluid.Daarnaast helpt deze mee met het koelen van de uitlaatgassen. Afhankelijk van de producent kan dit een kamerdemper of een absorptiedemper zijn. Het geluid dat een auto produceert ontstaat doordat gassen zich in pulsen door de uitlaatlijn verplaatsen.
Is een kleppensysteem legaal? Het hebben van een kleppensysteem is niet verboden.
Het plaatsen van een straight pipe uitlaat is ook niet legaal. Er wordt niet voldaan aan de bouwtechnische opgave van de fabrikant (het aanwezig zijn van uitlaatdempers). Daarnaast voldoen auto's met een straight pipe uitlaat vaak niet meer aan de geluidsnormering.
Boete voor te hard geluid
Uitlaten van motorfietsen zijn standaard voorzien van een dB killer. Het gebruikmaken van zo'n geluid onderdrukkend opzetstuk is wettelijk is verplicht. Wanneer zonder dB-killer rondrijdt kan de politie je beboeten zonder daarvoor een dB-meting uit te voeren.
Is een catback legaal? We kunnen uw catback bouwen met een straat- en/of circuitfocus. De belangrijkste aspecten, als het gaat om legaliteit, zijn het geluidsniveau, de bevestiging en de bouwtechnische vereisten. Het geluidsniveau wordt bepaald door de aanwezigheid van uitlaatdempers.
In tegenstelling tot wat algemeen wordt aangenomen, is het onwaarschijnlijk dat een goed ontworpen en geïnstalleerde downpipe uw turbo beschadigt . In feite kan het de prestaties van de turbolader zelfs ten goede komen door een betere luchtstroom en warmteafvoer te bevorderen.
Een RVS uitlaat schoonmaken is vaak een lastige klus aangezien deze bij ieder gebruik bloedheet wordt. het staal zelf kan hier natuurlijk tegen, maar verkleurd na verloop van tijd wel. Om die prachtige blauwe (hitte) verkleuring te verkrijgen raden we je het aan om je RVS uitlaat van je motor met WD-40 schoon te maken.