Is mijn oldtimer volgens de oldtimer regeling belastingvrij? Is uw auto ouder dan 40 jaar, gekeurd en ingeschreven als oldtimer, dan is hij volledig belastingvrij. Om de leeftijd van de auto te bepalen wordt gekeken naar de eerste ingebruikname van het voertuig.
Na 40 jaar vervalt de wegenbelasting plicht dus. Vroeger was dit na 25 jaar al, maar dat hebben ze in 2014 wettelijk veranderd. Tegenwoordig vallen auto's van 25 jaar of ouder in de overgangsregeling, dit houdt in dat ze nog wel wegenbelasting betalen, maar met flinke korting.
U hoeft geen mrb voor uw oldtimer te betalen als: uw oldtimer ouder is dan 40 jaar. Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs.
een vrachtauto of autobus die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen en die niet bedrijfsmatig wordt gebruikt. een personenauto, bestelauto of motor die ten minste 40 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. motorrijtuigen van de politie. motorrijtuigen van de brandweer.
Van alle landen om ons heen hanteert Nederland momenteel de hoogste leeftijd die een auto moet hebben om zich oldtimer te mogen noemen. Zo is een auto in België al vanaf 25 jaar een oldtimer en in Duitsland vanaf 30 jaar.
Is uw auto ouder dan 40 jaar, gekeurd en ingeschreven als oldtimer, dan is hij volledig belastingvrij. Om de leeftijd van de auto te bepalen wordt gekeken naar de eerste ingebruikname van het voertuig.
Oldtimers die in de overgangsregeling mogen, zijn oldtimers die een bouwjaar hebben tussen 1 januari 1988 en het moment dat de auto 40 jaar oud is. De oldtimerregeling is dus nog geldig tot 2028. Je kunt de overgangsregeling aanvragen op de website van de belastingdienst. Dit moet elk jaar vóór 1 november.
Omdat oldtimers van deze leeftijd niet vaak de weg op gaan, is besloten om de wegenbelasting voor deze auto's af te schaffen. Je hoeft zelf geen vrijstelling aan te vragen. Alle oldtimers waarvan de eerste toelating minimaal 40 jaar is geleden, krijgen automatisch vrijstelling.
Als je wagen oldtimer-gekeurd is, zijn volgende zaken niet toegelaten: commercieel of professioneel gebruik. woon-werkverkeer en woon-schoolverkeer. bezoldigd vervoer en met bezoldigd vervoer van personen gelijkgesteld gratis vervoer.
De vrijstelling van wegenbelasting geldt alleen voor volledig elektrische auto's, dus auto's met een directe uitstoot van 0 gram.
De youngtimer-regeling is een tegemoetkoming van de Belastingdienst richting jou als ondernemer. Rij je in een youngtimer, dan betaal je 35% bijtelling. Het grote voordeel is dat je die 35% betaalt over de dagwaarde, in plaats van de cataloguswaarde. Dit is voor veel ondernemers financieel aantrekkelijk.
Een Europese hervorming legt het volgende op: om als oldtimer te kunnen worden gezien, moet een auto 30 jaar oud zijn.
Veertig jaar. Zo oud moet een auto in Nederland zijn voordat je hem een oldtimer mag noemen. Tot en met 2013 was dat nog 25 jaar, maar die grens werd een jaar later opgeschoven.
Auto's die tussen de 15 en 25 jaar oud zijn worden ook wel Youngtimers genoemd. Het maakt niet uit of de auto in Nederland wordt gekocht of uit het buitenland is geïmporteerd. Youngtimers zijn vooral in trek bij mkb'ers en zzp'ers, omdat zij gebruik kunnen maken van een verlaagde bijtelling.
Hiermee genieten zakelijk rijders met oudere wagens van extra belastingvoordeel. Helaas gaat het belastingstelsel rondom woon-werkverkeer op de schop, waardoor de youngtimer regeling afschaffen ook een optie is. Het plan is om dit belastingvoordeel uiterlijk in 2026 helemaal te stoppen.
Vanaf 1 januari 2023 moet een voertuig de leeftijd van 30 jaar bereikt hebben om de titel van oldtimer en een "O"-kentekenplaat te krijgen. Nu is dat nog 25 jaar.
Verzekeraars stellen namelijk vaak een maximum aan hoeveel kilometers je per jaar mag rijden met de oldtimer. Het maximum verschilt per verzekeraar.Er kan een maximum gelden van 5.000 kilometers per jaar, maar 7.500 kilometers kan ook.
Dekkingen oldtimerverzekering
Een oldtimerverzekering is goedkoper dan een gewone autoverzekering. Wel is het zo dat je bij een oldtimer verzekering geen schadevrije jaren kan opbouwen. Je krijgt dus geen korting op je maandelijkse premie als je een jaar geen schade hebt gereden met je oldtimer.
Stevige kostenpost
Het bezit van een oldtimer is één ding, maar je moet zo'n vierwieler natuurlijk ook in ere kunnen houden en dat kost een pak centen. De bedoeling is dat hij regelmatig onderhoud krijgt en dat hij weinig kilometers aflegt. Niet zelden moet een pas aangekochte klassieke auto gerestaureerd worden.
Oldtimers moeten voortaan 30 jaar oud zijn. Er is nieuws uit de kleine wereld van de oldtimers en youngtimers. Vanaf 1 januari 2023 zal een voertuig 30 jaar oud moeten zijn om bij de DIV op een O-plaat te worden ingeschreven, en niet 25 zoals tot nu toe het geval was.
Vroeger was een auto oldtimer wanneer deze ouder dan 25 jaar was. Enkele jaren geleden is deze voorwaarde aangescherpt. Er is sprake van een oldtimer onder voorwaarden. Een wagen is een oldtimer wanneer deze ouder is dan 40 jaar.
Alle oldtimers die in 2014 geen vrijstelling kregen, zijn dan de 40 jaar gepasseerd. Eén van de eisen om gebruik te kunnen maken van de overgangsregeling is dat oldtimers in december, januari en februari op privéterrein staan. In deze periode is het niet toegestaan om de weg op te gaan met de oldtimer.
De vraag 'Hoeveel auto's mag je op je naam hebben? ' wordt ons regelmatig gesteld. En in principe mag u zo veel auto's op uw naam zetten als dat u thuis aan auto's heeft. In principe geldt er geen limiet.
Inschrijving als gewoon voertuig
Als je de wagen inschreef als gewoon voertuig (dus niet met een O-nummerplaat) en je gaat jaarlijks naar de keuring, dan geldt het voorgaande niet. In dat geval kan je dus onbeperkt met je oldtimer rondrijden.