Wat is de doelgroep van Facebook? De doelgroep van Facebook zijn eigenlijk alle volwassenen. Dit is een medium dat mensen gebruiken om in contact te blijven met hun familie, vrienden en kennissen, maar ook met hun favoriete bedrijven. Facebook is perfect als je iemand in hun persoonlijke omgeving wil aanspreken.
In de doelgroep 20 – 29 jaar maakt maar liefst 82% gebruik van Facebook, wat daalt naar 77% in de leeftijd tussen de 40 – 64 jaar. Uw (ver)kopers bevinden zich dus nog steeds massaal op dit platform!
In 2017, 26.3 procent van de wereldbevolking Facebook al gebruikt. Als alle diensten zoals Instagram, WhatsApp en Co samen worden beschouwd, is de usage tarief voor januari 2020 is 49 procent van de wereldbevolking.
Al twee jaar op rij is TikTok met ruime afstand het snelst groeiende social media platform. In 2022 ligt het aantal TikTok-gebruikers maar liefst 75% hoger dan een jaar eerder. Naast TikTok maakte ook Instagram een enorme groei door. Van de grote platformen wint Instagram nog het snelst aan populariteit.
Vrijwel iedereen in de leeftijdsgroep van 12 tot 45 jaar gebruikte in 2019 sociale media (meer dan 95 procent). Vooral 65- tot 75‑jarigen gebruiken de laatste jaren vaker sociale media. In 2019 was 76 procent van de mensen in deze leeftijdscategorie actief op sociale media, tegen 40 procent in 2014.
De onderzoekers van Newcom concluderen dat social media gebruik in Nederland stijgt. Enkele conclusies: Instagram stijgt met 710.000 gebruikers het meest (+14%) van 4,9 naar 5,6 miljoen. Facebook gebruik groeit weer met 2% van 10,1 naar 10,4 miljoen (+230.000)
Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. Dit is een percentage van 20. Net als vorig jaar zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar de grootste groep Instagramgebruikers.
Minder Nederlanders maken dagelijks gebruik van Facebook en WhatsApp. Bij WhatsApp daalde het dagelijks gebruik onder jongeren en 20-29-jarigen. De grootste stijgers wat betreft social media gebruik zijn TikTok, Instagram en, erg opvallend, Twitter.
Gemiddeld gebruiken Nederlanders social media 107 minuten per dag, 10 minuten meer dan een jaar eerder.
Hoeveel gebruikers heeft Instagram wereldwijd? Volgens eMarketer gebruiken maandelijks 1,074 miljard mensen Instagram. Dat is ongeveer 12,8% van de wereldbevolking. Zoals het er nu uitziet zal die trend alleen maar doorzetten, en zullen het er in 2023 rond de 1,180 miljard zijn.
Leeftijd: Volgens Facebook zitten mensen van tussen de 18 tot hoogbejaard op Facebook. Hiervan is 22 procent tussen de 25 en 34 jaar oud, 18 procent is tussen de 35 en 44 jaar oud, 18 procent is tussen de 45 en 54 jaar oud en 14 procent is tussen de 55 en 64 jaar oud. De rest is ouder of jonger dan 64 of 25 jaar.
Dagelijks zijn er 293 miljoen mensen actief op Snapchat. Het sociale platform maakt ondanks concurrentie van Instagram, TikTok en zelfs WhatsApp een enorme groei door. Het tweede kwartaal van 2021 laat de groei goed zien: het tweede kwartaal van 21 was het aantal gebruikers 23 procent minder.
Instagram cijfers 2022 in één oogopslag
Instagram heeft 1,074 miljard gebruikers, waarvan 8,5 miljoen uit Nederland komen; Meer dan 50% van de Instagramaccounts zijn van mensen onder de 35; De gemiddelde interactie-ratio van micro- en nano-influencers is 1,29%
TikTok was in 2020 de meest gedownloade app ter wereld en laat daarmee Facebook, Whatsapp en Instagram achter zich. Dat blijkt uit gegevens die het Amerikaanse onderzoeksbureau App Annie heeft gepubliceerd.
Met Facebook kun je juist door middel van events en (privé) groepen, bouwen aan een community. Instagram is dan weer erg visueel en sterk voor de interactie. Je kan met Instagram gemakkelijk het gesprek aangaan met je doelgroep en volgers door middel van stories. Ook dan werk je dus aan een community.
Facebook doet rebranding op Instagram and WhatsApp.
Facebook heeft laten weten dat aan zowel Instagram als WhatsApp zijn naam zal toevoegen. Door deze rebranding zal de naam van beide apps veranderen naar: “Instagram van Facebook” en “WhatsApp van Facebook.”
De constante vergelijking tussen jezelf en wat je van anderen leest of ziet, pakt lang niet altijd in het voordeel van de gebruiker uit. Volgens een ander onderzoek uit 2018 blijkt dat mensen die hun social-mediagebruik beperkten tot 30 minuten per dag, minder gevoelens van depressie en eenzaamheid ervaarden.
Van de 640.000 mensen die stopten met Facebook loggen er 400.000 gewoon niet meer in, 240.000 mensen zegden hun Facebook-account daadwerkelijk op.
Het programma Usenet liet in 1979 als eerste hun gebruikers berichten en bestanden met elkaar uitwisselen. Dit resulteerde in discussies over sport, wetenschap, literatuur en muziek. Het eerste echte social media kanaal zoals we dat nu kennen is het zakelijke LinkedIn, wat werd opgericht in 2003.
Gebruik van social media in Nederland 2020
De grootste Social media platforms in Nederland in 2020 zijn: Whatsapp: 12,1 miljoen gebruikers, groei 2% t.o.v. 2019. Facebook: 10,4 miljoen gebruikers, groei 2% t.o.v. 2019.