De all season band, of vier seizoenen band, combineert eigenschappen van winter- en zomerbanden. In de winter hebben ze meer grip dan zomerbanden en zomers meer grip dan winterbanden. Maar de all season banden overtreffen winter- en zomerbanden niet in hun specifieke eigenschappen.
Dit type band is een compromis tussen een zomer- en een winterband. Hij heeft duidelijke voordelen ten opzichte van een zomerband in de winter, maar ook duidelijke tekortkomingen ten opzichte van een winterband in de winter.
Alleen banden met sneeuwvlok symbool zijn écht geschikt voor winterse omstandigheden. Waar moet je op letten bij banden kopen? Zowel winterbanden als all season banden kunnen dit symbool hebben, maar niet alle winterbanden en all season banden hebben standaard het sneeuwvlokje.
Hoe herken ik all season banden? De banden zijn voorzien van het M+S of A/S kenmerk.Daarnaast staat op all season banden het three-peak mountain snowflake (3PMSF) symbool. Beide zijn te vinden op de wang van de band.
All-seasonbanden hebben een gemiddeld prijsniveau van 77 euro. Daarmee zijn all-seasonbanden dus zo'n 10% goedkoper in de aanschaf ten opzichte van winterbanden. Hiernaast zijn 4-seizoenenbanden gemiddeld ook een paar euro per band voordeliger dan zomerbanden.
Ze hebben speciale rubbersamenstellingen die zijn ontworpen om flexibel te blijven bij koudere temperaturen. Dit geeft u betere tractie, zodat u tot 40% eerder kunt stoppen in vergelijking met all-seasonbanden. Winterbanden hebben zelfs betere tractie bij -30°C dan all-seasonbanden bij +4°C .
3PMSF winterbanden
Dit symbool wordt steeds meer de norm voor het herkennen van een goede winterband. Het 3PMSF symbool (3 Peak Mountain Snow Flake) is eenvoudig te herkennen: een sneeuwvlok omringd door 3 bergtoppen. Wegens regelgeving wordt het symbool altijd vergezeld door de M+S markering.
All season banden zijn minder veilig in de zomer
Bij hoge temperaturen zijn all season banden minder veilig. Zo wordt bij een noodstop vanaf 100 km per uur de remweg 1,5 keer zo lang vergeleken met een zomerband. Ook reageert een all season band minder goed op stuurbewegingen.
De letters staan in de verschillende talen voor hetzelfde, namelijk: 'Matsch' + Schnee, Mud + Snow of Modder + Sneeuw. Het is in veel landen wel verplicht om op deze banden te rijden in de winterperiode. De M+S-codering op banden betekent dat het profiel of structuur beter presteert op sneeuw dan standaardbanden.
Winterbanden zijn te herkennen aan een sneeuwvloksymbool op de zijkant van een autoband. Vaak zult u een van de volgende tekens tegenkomen: De M+S aanduiding staat voor Mud + Snow, echter wordt deze code al vrij snel aan banden toegewezen. Ons advies is dan ook om altijd banden met een sneeuwvloksymbool te kiezen.
Duurzaamheid: Door een hardere compound gaan all-seasonbanden langer mee dan winterbanden, hoewel ze vaker vervangen moeten worden omdat ze het hele jaar door worden gebruikt. Rolgeluid: Ook door de hardere compound zijn all-seasonbanden minder luid dan winterbanden .
Als je all-season banden een sneeuwvloksymbool hebben, dan worden deze ook gezien als winterbanden. Met deze 4-seizoenenbanden mag je dus ook in de winter in Duitsland rijden. Hoe herken ik all-season banden? Als op de zijkant van je band de code A/S staat, dan is het een all-season band.
Over het algemeen worden Michelin allround banden iets beter beoordeeld (83%) dan Vredestein (57%). In dit specifieke geval heeft de Michelin CrossClimate 2 een betere beoordeling van 93% in vergelijking met 62% van de Vredestein Quatrac Pro.
Winterbanden zijn wettelijk verplicht voor vrachtwagens (m ≥ 3,5 ton) en bussen van 15 november tot 31 maart als de weersomstandigheden dit vereisen. Sinds oktober 2024 moeten winter- en all-seasonbanden het sneeuwvloksymbool bevatten . Banden met alleen het M+S-symbool zijn niet meer toegestaan in winterse omstandigheden.
Hoewel de MICHELIN ® CrossClimate ® 2-band voldoet aan de eisen van de Tire and Rubber Association of Canada (TRAC) en het 3-Peak Mountain Snowflake-symbool draagt, is deze niet ontworpen voor extreme winterse wegomstandigheden zoals ijs . Voor optimale prestaties wordt het gebruik van vier winterbanden aanbevolen.
Waarom zou ik niet het hele jaar met winterbanden rijden? In de winter raden wij u af om met zomerbanden te rijden, maar kunt u in de zomer wel met winterbanden rijden? Ook dit raden wij af. Het profiel van de winterbanden zorgt ervoor dat u met hogere temperaturen minder grip en een langere remweg hebt.
De naam zegt het eigenlijk al: de winterband is geschikt voor de winter, terwijl de 4-seizoenenband (ook wel all-season of all-weather band genoemd) geschikt is voor alle seizoenen in Nederland. Het grootste verschil is dat een winterband écht geschikt is voor winterse omstandigheden zoals gladheid en sneeuw.
Voor een gemiddelde set van 4 banden ben je zo om en nabij de € 300 kwijt, maar de prijs van winterbanden is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk. Het goede nieuws is: winterbanden zijn vaak lang niet zo duur als de meeste mensen denken.
En met toenemende broosheid kunnen banden hun functie niet meer vervullen, zelfs als het loopvlak nog perfect is. De ANWB beveelt aan geen winterbanden meer te gebruiken die ouder zijn dan 6 jaar. Uiterlijk vanaf de leeftijd van 8 jaar is het einde van hun levensduur definitief bereikt, ongeacht de slijtage.
MICHELIN Primacy 4+ en MICHELIN Pilot Sport 5 zomerbanden presteren het beste op droge en natte wegen tijdens warm weer. Ze hebben een uitstekende levensduur, zoals je van het merk MICHELIN mag verwachten. MICHELIN CrossClimate2 banden zijn all-season banden die zowel in de zomer als in de winter goed presteren, zelfs in de sneeuw .
De topperDeze band komt als beste uit de test
Dat is een noviteit voor een all seasonband, het is voor het eerst dat een all season – de Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 - in onze test 4 sterren scoort. Deze band is goed en zeer aan te raden.
Wettelijk bevatten de winterbanden een berg met een sneeuwvlok erin en de aanduiding M+S, wat staat voor Modder + Sneeuw. Bij oudere autobanden wil het bergje nog wel eens ontbreken maar de aanduiding M+S is er wel op terug te vinden.
V: Hoe weet je of banden all-season of all-weather zijn? Controleer de zijwand van de band. All-weather banden hebben doorgaans een berg- en sneeuwvloksymbool, wat aangeeft dat ze voldoen aan specifieke vereisten voor sneeuwtractieprestaties. All-season banden hebben mogelijk "M+S" (modder en sneeuw), maar hebben geen sneeuwvloksymbool .
Vanaf oktober 2024 zijn in Duitsland winterbanden met het Alpine-symbool verplicht. Tot en met september 2024 mochten banden met een M+S-markering nog gebruikt worden, maar sindsdien riskeer je een boete als je in winterse omstandigheden niet de juiste banden hebt.
Snelheidsaanduiding. Op de wang (zijkant) van de band staat tevens ook het snelheidssymbool, die staat voor de maximale snelheid die met de band kan worden gereden. Op de band staat bijvoorbeeld “91T”, de letter T is het snelheidssymbool en staat in dit geval voor een maximale snelheid van 190 km/h.