Vrijwel altijd mogen deelnemers niet kiezen of ze voor of tegen de stelling zijn: de organisatoren van het debat delen het in. Dit betekent dat debaters dus zowel voor als tegen elke willekeurige stelling moeten kunnen debatteren.
Sterk argumenteren tijdens het debatteren
Naast het inspelen op de emoties van jouw publiek, win je het debat natuurlijk met goede argumentatie. Een goed debater bouwt zijn of haar argumentatie dan ook zo op dat de tegenstander er geen speld tussen krijgt.
Dan kun je ook kiezen voor slotzinnen: elke debater verteld dan in één zin waarom haar of zijn team het meest gelijk had in dit debat. De taak blijft dus wel hetzelfde: laten zien (aan de jury) wat de belangrijkste punten in het debat waren en dus een samenvatting geven.
Een mooie formule voor een goede slotzin is om terug te grijpen op de aandachtstrekker van het begin van je betoog. We noemen dit een cirkelrede: dit stijlmiddel maakt het betoog tot een afgerond geheel. Een ander stijlmiddel is om een boodschap, wens of laatste zin krachtig uit te spreken als drieslag.
Onze debatactiviteiten in het basisonderwijs zijn een eerste introductie tot debatteren. Door te debatteren bouwen kinderen aan hun woordenschat. Ze worden mondiger, leren beter hun verhaal te doen en op een actieve, uitdagende manier om over actuele maatschappelijke vraagstukken na te denken.
Een gespreksleider heeft een centrale rol in de dialoog. Hij of zij begeleidt de dialoog en zorgt ervoor dat deelnemers zich op hun gemak voelen en het gesprek geanimeerd blijft. De gespreksleider ziet er op toe dat zoveel mogelijk stappen in de vraagronde worden doorlopen en dat iedereen voldoende aan het woord komt.
Door te debatteren vergroten leerlingen hun spreek- en luistervaardigheden. Het versterkt burgerschapscompetenties als kritisch denken, argumenteren en respect tonen voor de mening van anderen. En het vergroot het zelfvertrouwen.
Kritisch luisteren
Wie tijdens het debat niet zeer zorgvuldig luistert, kan niet goed reageren op de spreker voor hem. Dit is dodelijk omdat niet-weerlegde argumenten van de voorstander, verliespunten zijn voor de tegenstander.
Een debat is een discussievorm waarbij een stelling verdedigd wordt of juist te bestreden.
Een dertigledendebat (ook spoeddebat) is een type debat in de Nederlandse Tweede Kamer waartoe de voorzitter de vergadering bijeenroept als dit door dertig leden schriftelijk, onder opgave van redenen, is verzocht.
Tijdens een debat behoort men altijd via de Kamervoorzitter te spreken. De Kamerleden spreken elkaar niet direct aan, ook de bewindspersoon wordt niet rechtstreeks aangesproken en zal dat zelf ook niet doen. Wie hiervan afwijkt, wordt door de Kamervoorzitter op de regels gewezen.
Een goede gespreksleider luistert niet alleen naar wat er wordt gezegd, maar ook wat er niet wordt gezegd. In deze functie is een faciliterende taak in communicatie van belang, waarbij het deelnemers gemakkelijk wordt gemaakt. Een andere benaming voor gespreksleider kan zijn debatleider.
Proeven met dieren voor onderzoek moet verboden worden. Ouders moeten verplicht één dag in de week voor hun kinderen zorgen. Roddelbladen moeten verboden worden. De regering moet roken verbieden.
Voorbeeld: Het is fijn dat de aarde opwarmt, want dan kunnen we in ons eigen land lekker veel zonnen (argument voor). Maar de kans dat je huidkanker krijgt,, wordt daardoor wel een stuk groter (argument tegen).
De uitsmijter. Nee, niet het gebakken ei. Het is een verzamelnaam voor doordenkers, paradoxen, opvallende details en ironie. Het kan ook een afsluiting met een knipoog zijn of een aforisme of een grappige vraag.
Een mooie formule voor een goede slotzin is om terug te grijpen op de aandachtstrekker van het begin van je betoog. We noemen dit een cirkelrede: dit stijlmiddel maakt het betoog tot een afgerond geheel. Een ander stijlmiddel is om een boodschap, wens of laatste zin krachtig uit te spreken als drieslag.