Airco's hebben gevolgen voor het klimaat doordat ze stroom verbruiken en koudemiddel bevatten. Een vaste airco waarmee je één kamer koelt (single split) en die je 200 uur gebruikt, verbruikt 150 kWh aan stroom. Dat is 15 keer zoveel als een ventilator die 200 uur aanstaat: die verbruikt maar 10 kWh aan stroom!
Zoals algemeen bekend heeft een ingeschakelde airconditioning een grote invloed op het brandstofverbruik van een auto. Minder bekend is dat dit meerverbruik van een airco de laatste jaren, door de toepassing van efficiëntere systemen, belangrijk lager is geworden.
Airco bijvullen: tussen € 100,- en € 200,-. Airco auto onderhoud: tussen € 80,- en € 120,-. Exclusief de kosten voor het koudemiddel.
Compressor airco vervangen: de kosten
Dit is erg vermoeiend en zal sneller leiden tot concentratieverlies dan onder normale omstandigheden (met een goed werkende airco). Het is mede daarom niet aan te bevelen met een kapotte aircopomp te blijven rijden.
Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten. Tenzij er voor een buitensporig defect een externe oorzaak voor valt aan te wijzen.
Airco 's gebruiken extra brandstof (3 tot 10 procent) en kosten motorvermogen (5 tot 10 pk), afhankelijk van de omstandigheden. Vooral auto's met een automatische versnellingsbak verbruiken aanzienlijk meer dan auto's met een handbak. Tests van TNO wezen uit dat het brandstofverbruik dan tot 27 procent kan toenemen.
Om het begrijpelijk te houden gaan we uit van het gemiddelde stroomverbruik van deze aircosystemen. Bij een gebruik van 8 uur per dag, verbruikt de vaste airco gemiddeld 185 kWh per maand. Dit betekent dat een vaste airco zo'n €40,60 per maand aan stroom kost.
De vorm van een auto zorgt dat er zo min mogelijk luchtweerstand is, ook wel aerodynamisch genoemd. Hoe minder luchtweerstand een auto krijgt, hoe minder brandstof deze verbruikt. Wanneer je met je autoramen open rijdt creëer je meer luchtweerstand. Hierdoor verbruikt je auto tot wel 20% extra brandstof.
Nadelen airco op een rijtje
Een te groot temperatuurverschil tussen binnen en buiten kan zorgen voor verkoudheid. Bij slecht onderhoud kunnen klachten ontstaan zoals vieze luchtjes en gezondheidsklachten. Een onderhoudscontract brengt extra kosten met zich mee.
Een alternatief voor airco is mogelijk een luchtkoeler of aircooler. Zo'n apparaat is een stuk goedkoper in aanschaf en gebruik dan een mobiele airco. De luchtkoker koelt de lucht – in tegenstelling tot een ventilator – wél af. Deze apparaten werken volgens het verdampingsprincipe.
Airco's zorgen voor schonere lucht in huis en dus een betere luchtkwaliteit. Dit komt door de filter die de lucht zuivert. Ook onttrekt airco het vocht uit de lucht en kun je dus probleemloos een douche nemen zonder er weer bezweet onder vandaan te stappen door de hoge luchtvochtigheid.
Zelfs als het buiten warm is, helpt frisse lucht de auto afkoelen. De auto koelt het snelst af als u een raam voor in de auto open zet en een raam achter aan de andere kant. Het werkt natuurlijk alleen als u rijdt.
Ja, je kunt achteraf airco inbouwen. Alleen zullen de kosten erg hoog zijn als je dit laat inbouwen. Je moet dus overwegen , zijn de kosten van de airco inbouw niet te hoog ten op zichte van de waarde van de smart. Soms loont het om de smart in te ruilen op een ander met airco.
Antwoord van Jos
U vraagt of de airco altijd aan moet blijven staan. Dat hoeft zeker niet en heeft inderdaad gevolgen voor het brandstofverbruik. Toch is het verstandig de airco met enige regelmaat actief te houden. Een airco heeft ook zeker een nuttige functie in een wat koudere en natte periode.
Laat de airco niet de hele dag aan staan, dat slurpt energie op! Het is beter om de airco alleen aan te zetten in de kamer die je op dat moment gebruikt. Heb je een oudere airco? Let dan wel even op, het koudemiddel (een sterk broeikasgas) in veel oudere airco's is namelijk schadelijk voor het klimaat.
Het is dus mogelijk om met een airco je woning of te verwarmen, zelfs als het buiten vriest. Het principe bij verwarmen berust niet op het opwekken van warmte maar het verplaatsen van warmte. Dit is een zeer efficiënte wijze van verwarmen met een hoger rendement dan een CV-ketel.
Wat kost een airco aan stroom? Een vaste airco waarmee je één kamer kunt koelen verbruikt gemiddeld 0,75 kWh stroom per uur. Stel dat je de airco 16 uur per dag gebruikt, zit het stroomverbruik van de airco op 12 kWh per dag. En zelfs 1.080 kWh voor de hele zomer.
Wie op de snelweg een raampje openzet, verbruikt méér brandstof dan met de airco aan en de ramen dicht. De lucht die door de ramen naar binnen stroomt remt de auto namelijk af. Door deze luchtweerstand is de aerodynamica van de auto niet optimaal.
Waar een airco 240 tot 528 kilowattuur per jaar verbruikt, verbruikt een koelkast 150 tot 400 kilowattuur per jaar.
In het aircosysteem van uw auto zit een zogenaamd 'koudemiddel'. Dit middel kan verdampen of langs rubbers in de auto weglekken. Jaarlijks daalt het peil van het koudemiddel tussen de 8 en 10%. Hierdoor ontstaat er drukverlies waardoor de airco in de auto minder goed koelt.
Op den duur zal de koelvloeistof in uw airco opraken en hierdoor zal het apparaat minder verkoelend werken. Des ondanks dat het systeem gesloten is, zal er drukverlies ontstaan en er zullen gassen ontsnappen uit het systeem.
Airconditioners werken met koelvloeistof. Deze vloeistof onttrekt de warmte uit de lucht binnen en geeft dit af aan de buitenlucht. Eigenlijk is de werking te vergelijken met die van een koelkast.