Alle in Nederland verkrijgbare typen brandstof kun je in Duitsland tanken. Wel is er soms sprake van een andere benamingen in vergelijking met Nederlandse tankstations. Euro 95, Super, Diesel en LPG kun je bijna altijd tanken.
E10 wordt Super E10 of Super 95 E10 genoemd. Euro 95 wordt Super of Super 95 in Duitsland of Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd. Daarnaast is er ook SuperPlus 98 (Super Plus 98/98 Oktan), dit is een reguliere premium-brandstof (geen E10-variant).
Euro 95 (Super/Super 95) is in Duitsland goed verkrijgbaar. Deze benzine wordt ook wel Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd (95 is het octaangetal en E5 geeft aan dat er 5% bio-ethanol in de benzine zit, net als in onze Euro 95).
Voorheen was de belangrijkste aanduiding het octaangetal (ook wel bekend als de klopvastheid van benzine). In Nederland was dit Euro 95 of Euro 98. Bijna alle benzineauto's kunnen met Euro 95 overweg, maar sommige oudere of sportieve auto's en motoren hebben brandstof met octaangetal 98 nodig.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Euro 95 E5 (Super/Super 95/ROZ 95/Super bleifrei/Superbenzin/Eurosuper) is in Duitsland nog steeds goed verkrijgbaar naast E10. Superplus 98 E5 (Super Plus 98/98 Oktan) is goed verkrijgbaar. Heb je een auto die niet geschikt is voor E10, let dan altijd op het E-label van de brandstof die je wilt tanken.
Euro 95 (Euro 95 E5/Super (Benzin) E5) is in Duitsland goed verkrijgbaar maar heeft op grote grote schaal plaatsgemaakt voor Super E10. Dit is een brandstof met 10% bijmenging van bio-ethanol. Op de pomp is altijd met stickers aangegeven dat het om E10 gaat.
Brandstof met een octaangehalte van 98 in combinatie met wederom maximaal 5% bio ethanol. In Duitsland heet deze brandstof 'Super Plus 98 Oktan'.
Als er E10 op het label staat, dan tank je benzine met maximaal 10 procent bio-ethanol. Euro98 heeft ten opzichte van Euro95 en hoger octaangetal en is vooral geschikt voor benzinemotoren met meer motorvermogen.
VEELGESTELDE VRAGEN OVER EURO 95 EN SUPER 98 BENZINE
Diesel en benzine zijn allebei brandstoffen op basis van koolwaterstoffen, maar ze zijn niet uitwisselbaar.
Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt. Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren. '
Euro95 is in veel gevallen nog wel verkrijgbaar aan de tank. Euro95 heet in Duitsland Super 95, Super E5, Super bleifrei, Super 95 Oktan of E5 Eurosuper. Sinds 2014 is diesel in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Nederland rekent extra belasting over diesel en Duitsland niet.
Vanaf 1 oktober 2019 wordt Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine wordt dan verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
Vrijwel alle auto's kunnen rijden op E10. Slechts 10% van de benzinemotoren zijn niet geschikt voor E10 benzine. Hiervoor wordt geadviseerd om Euro 95 of 98 te gaan tanken. Er zijn ook brandstofadditieven die u kunt toevoegen aan de E10 benzine.
In E10 benzine zit slechts 90% benzine en 10% Bio-ethanol. Eigenlijk verschilt dit niet veel met Euro 95 waar al een beetje bio-ethanol bijzit. Toch kan E10 benzine een groot verschil maken voor je auto. Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine.
Veelgestelde vragen over brandstofprijzen in Duitsland
De actuele prijs van E10 in Duitsland is € 1,99. De actuele prijs van B7 in Duitsland is € 2,15. De actuele prijs van Euro 95 in Duitsland is € 1,99. De actuele prijs van Euro 98 in Duitsland is € 2,06.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Deze hoogwaardige benzine neemt hiermee het stokje over van de Premium Euro. Superplus 98 is loodvrij. Daarnaast heeft deze brandstof een octaangetal van 98. Hierdoor presteert de motor van uw auto beter in zwaardere omstandigheden.
In Nederland is dat leverbaar als Competition 102 bij meer dan 60 tankstations. In Duitsland komen we het tegen bij Aral onder de naam ''Ultimate 102''.
U kunt niet alleen in het instructieboekje van uw auto vinden welke brandstof er in uw auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop.
De accijns op benzine gaat met ingang van 1 juni in Duitsland namelijk met zo'n 30 cent omlaag, die op diesel met 14 cent. Dat betekent dat - uitgaande van de huidige literprijzen - een liter E5 in Duitsland per 1 juni €1,83 kost. Dat is meer dan 50 cent goedkoper dan in Nederland.
Niet schrikken wanneer u vanaf vrijdag 12 oktober gaat tanken en nieuwe brandstofcodes ziet voor diesel of benzine. Die dag komen er nieuwe benamingen voor brandstof bij; diesel wordt B7, euro 95 krijgt de code E10. Euro 98 wordt E5 maar blijft voorlopig Super of Super plus heten, LPG blijft LPG.
In Duitsland biedt Shell al enige maanden V-Power-benzine met een octaangetal van 100. Het is daar in de plaats gekomen voor Super Plus 98. Naast alle goede eigenschappen heeft V-Power ook een nadeel: het is duurder dan de oorspronkelijke Super Plus 98.
Men noemt de in % uitgedrukte verhouding tussen het gehalte octaan en heptaan het octaangetal. Volgens de Europese richtlijn heeft benzine SP98 een octaangetal van 98 en is het samengesteld uit 98% octaan en 2% heptaan; benzine SP95 heeft een octaangetal van 95 en is samengesteld uit 95% octaan en 5% heptaan.