Het korte antwoord: ja. Volgens een onderzoek uit 2020 is de kans het grootst dat klanten terugkeren naar een merk vanwege de kwaliteit van het product, maar duurzaam ondernemen komt op de tweede plaats.
Het 5P's model van duurzaamheid – People, Planet, Profit, Peace en Partnership – biedt een uitgebreid kader voor het begrijpen en toepassen van duurzaamheid in je bedrijf.
Consumenten denken als merken en bedrijven, en zien duurzaamheid als een publieke bedreiging en een grondstoffenprobleem in plaats van een emotioneel, milieugerelateerd probleem. Dit inzicht leidt hen naar het maken van gezondere en efficiëntere consumptiekeuzes .
Consument kijkt steeds vaker naar duurzaamheid voor aankopen, blijkt uit nieuw onderzoek. De zorg voor mens en planeet wordt steeds belangrijker voor consumenten. Uit nieuw Amerikaans onderzoek blijkt dat duurzaamheid zelfs een must aan het worden is bij aankoopbeslissingen.
Volgens een Sustainability Trends Report 2023 in opdracht van Alibaba Group, gaf 76% van de consumenten aan dat ze duurzaam willen leven. Uit ander onderzoek blijkt dat 32% van de consumenten aangaf eerder een duurzaam product te kopen dan een minder duurzame en goedkopere optie .
Het belang van duurzame producten
Duurzame producten zorgen ervoor dat we onze planeet minder belasten. Dit komt doordat ze langer mee gaan en op een niet-milieubelastende manier zijn geproduceerd. Ook zijn ze vaak recyclebaar en dus te hergebruiken.
LONDEN, 15 mei 2024 – Volgens de Voice of the Consumer Survey 2024 van PwC, die vandaag is gepubliceerd, zijn consumenten bereid om gemiddeld 9,7% meer uit te geven aan duurzaam geproduceerde of ingekochte goederen , ook al wegen de zorgen over de kosten van levensonderhoud en inflatie zwaar.
In een duurzame wereld zijn mens, milieu en economie met elkaar in evenwicht, zodat we de aarde niet uitputten. Duurzame ontwikkeling betekent de aarde zo gebruiken dat toekomstige generaties er ook nog plezier van kunnen hebben. Daarom is duurzaamheid zo belangrijk, ook voor de waterschappen.
Consumenten kunnen hun koopkracht gebruiken om bedrijven en producten te steunen die aansluiten bij hun waarden. Door producten te kiezen die milieu- en sociaal verantwoord zijn, kunnen consumenten een boodschap sturen naar bedrijven dat duurzaamheid belangrijk is en hen aanmoedigen om duurzamere praktijken te hanteren.
Duurzaam consumeren is niet duurder dan gewoon consumeren. Wie duurzaam consumeert, eet bewuster en vaak minder.Je verbruikt minder energie, verspilt minder voedsel en je hebt minder afval.Zo bespaar je geld.
Duurzaamheid, eens een niche-onderwerp, is een belangrijk aspect van de moderne samenleving. Vooral onder de jongere generatie (18-34 jaar) is duurzaamheid een groeiend interessegebied. Dit heeft niet alleen gevolgen voor individueel consumptiegedrag, maar beïnvloedt ook hun professionele keuzes.
Naast betaalbaarheid is gebrek aan kennis over duurzame alternatieven de belangrijkste belemmering voor mensen om duurzaam te leven. Wereldwijd zijn watervervuiling, kinderarbeid en arbeidsuitbuiting de grootste duurzame problemen waar bedrijven volgens consumenten aandacht aan moeten besteden.
Duurzaamheid is dé megatrend voor de komende decennia. Toenemende schaarste van bijvoorbeeld grondstoffen en olie alsook de beschadiging van milieu en de gevolgen van klimaatverandering vertalen zich steeds concreter in zowel kansen als extra lasten voor uw organisatie. Consumenten gaan steeds meer voor duurzaam.
De vier principes van duurzaamheid – sociale rechtvaardigheid, economische welvaart, ecologische balans en culturele vitaliteit – kunnen gemakkelijk worden geïntegreerd in de keuzes die je als bedrijf maakt.
In de wereld van marketing is het belangrijk om een helder en effectief plan te hebben dat jouw merk onderscheidt en je doelgroep effectief bereikt. Dit is waar de Marketing Mix, oftewel de 5P's, een belangrijke rol speelt. De 5P's staan voor Product, Prijs, Plaats, Promotie en Personeel.
Toekomstbestendig
De wereld verandert en duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Door nu al stappen te zetten, maakt u uw bedrijf klaar voor de toekomst. Gezien de huidige maatschappelijke ontwikkelingen hebben duurzame bedrijven een grotere kans op winst en zelfs overleven dan bedrijven die deze stappen niet zetten.
Maar liefst 80 procent van de consumenten in Nederland maakt zich zorgen over duurzaamheid, blijkt uit het KPMG-onderzoek Me, my life, my wallet (pdf), dat in juli 2023 verscheen. En daar blijft het niet bij. Zes op de tien Nederlanders geloven dat hun eigen gedrag invloed heeft op klimaatverandering (CBS, 2021).
Onderwijs dat zowel inzet op relevante duurzaamheidskennis als op vaardigheden en attitudeontwikkeling, noemen we competentiegerichte duurzaamheidseducatie. Het vormt een hefboom voor een duurzame toekomst.
People, Planet, Profit (Triple P) De basis onder MVO en duurzaamheid is een juiste balans tussen People, Planet en Profit (Triple P), ofwel tussen de sociale, de milieu- en de economische aspecten (Bergmans, 2003).
De afgelopen decennia wordt de impact van de mens op de aarde steeds meer voelbaar. Het klimaat verandert en dit zorgt voor extreme weersomstandigheden: Droogte, overstromingen maar ook extreme stormen zijn het nieuwe normaal aan het worden. Dieren sterven massaal uit en ook de biodiversiteit neemt sterk af.
Dankzij hun hoge kwaliteit, gaan duurzame producten vaak een stuk langer mee.Dit leidt tot minder afval, minder én lagere kosten voor vervanging van de producten op de lange termijn. Een ander groot voordeel is de positieve impact op het milieu van duurzame producten of diensten.
31% gaf aan dat hun laatste aankoop voornamelijk bestond uit 'duurzame' of 'milieuverantwoorde' producten . 35% gaf aan dat ze nog duurzamere producten zouden kopen als de prijzen vergelijkbaar waren met die van producten die dat niet zijn.
Consumenten geven aan dat ze duurzaamheid belangrijk vinden. Uit een recent EU-onderzoek bleek dat 73 procent van de ondervraagde EU-burgers aangaf dat de milieu-impact van een product "zeer belangrijk" of "tamelijk belangrijk" voor hen is bij het nemen van een aankoopbeslissing.