Met een nettowaarde van 93 miljard dollar is Disney gedurende zijn 100-jarige geschiedenis een van 's werelds meest succesvolle en herkenbare merken gebleven.
Na het succes van de Alice Comedies en een serie gebaseerd op een personage genaamd Oswald the Lucky Rabbit, begon Disney te werken aan zijn beroemdste creatie. Met de release van Steamboat Willie in 1928 maakte de wereld kennis met Mickey Mouse.
Disney boekte het afgelopen kwartaal een nettowinst van 2,55 miljard dollar, ofwel 1,40 dollar per aandeel. Een jaar eerder was dit 1,04 dollar per aandeel. De aangepaste winst kwam uit op 1,76 dollar per aandeel, een stijging van 44 procent ten opzichte van 1,22 dollar.
Disney werd vooral bekend door zijn vernieuwingen in de animatiefilm-industrie. Als medeoprichter (samen met zijn broer Roy Oliver Disney) van The Disney Brothers Studio, later omgedoopt tot Walt Disney Productions en later naar The Walt Disney Company, werd Disney een van de bekendste filmproducenten ter wereld.
Succesvolste films aller tijden
De lijst wordt aangevoerd door Avatar, die sinds 2009 2,9 miljard dollar heeft opbracht. Inside Out 2 is dus de succesvolste animatiefilm aller tijden en daarnaast ook de best verdienende film van 2024 tot nu toe. Inside Out 2 laat de nummer 2 op de lijst, Dune: Part Two, ver achter.
Inside Out 2 vijf weken na première al animatiefilm met hoogste opbrengst ooit. Inside Out 2 heeft ruim vijf weken na de première al het record gebroken van animatiefilm die het meeste geld ooit heeft opgebracht. De titel heeft wereldwijd 1,46 miljard dollar (omgerekend zo'n 1,35 miljard euro) opgebracht.
De succesvolste Disney-animatiefilms aan de kassa wereldwijd in 2025. In januari 2025 was de meest winstgevende Disney-animatiefilm "Inside Out 2", met een wereldwijde box office-omzet van 1,46 miljard Amerikaanse dollar.
Walt Disney (DIS) is een van de succesvolste bedrijven in een van de machtigste sectoren van elke economie: entertainment. Voordat het een bedrijf werd met een marktkapitalisatie van $ 187 miljard,1 met belangen over de hele wereld, werd Disney nauwer geassocieerd met de visie van de man naar wie het is vernoemd.
Het inzetten van nostalgie, in combinatie met A-lijst acteurs en goed opgebouwde marketingcampagnes, is de beproefde succesformule voor Disney waarmee hun films altijd de kassa's laten rinkelen.
Er worden regelmatig nieuwe attracties toegevoegd en Disneyland is nu zelfs populairder dan in 1955 .
Dalende inkomsten, een te grote afhankelijkheid van franchises en het gebrek aan echt baanbrekende wereldwijde hits suggereren dat Disney weliswaar het jaar 2024 heeft gewonnen , maar dat de box office als geheel nog steeds met aanzienlijke uitdagingen te maken heeft.
EURO DISNEY DS € 2,161 | Euronext Live quotes koersen. Waar vind ik?
In 2024 genereerde de Walt Disney Company een omzet van bijna 34,2 miljard Amerikaanse dollars met zijn parken en ervaringen, een stijging van ongeveer 4,9 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De grootste inkomstenbron van het bedrijf was het entertainmentsegment , dat in 2024 een omzet genereerde van meer dan 41 miljard Amerikaanse dollars.
The Walt Disney Company (Disney en Disney Associates) is een van de grootste mediaconglomeraten ter wereld, de grootste wereldwijde exploitant van themaparken en een marktleidende producent en distributeur van animatiefilms.
Een van de oorzaken dat Fantasia zoveel verlies maakte had ook met de Tweede Wereldoorlog te maken, waardoor Disney een groot deel van zijn afzetmarkt in Europa kwijt was. De studio kwam in grote financiële problemen en maakte snel een eenvoudigere lange tekenfilm, Dumbo (1941) die opnieuw een kaskraker werd.
Disney staat synoniem voor kinder- en familie-entertainment . "Disney raakt een diepere snaar in het Amerikaanse bewustzijn dan welke andere studio dan ook," zei Neuman. "Er is een diepe nostalgie. Je ervaart deze films als kind, en dan zie je je eigen kinderen ze zien."
1. De Leeuwenkoning (The Lion King): natuurlijk staat de Leeuwenkoning op nummer één in de beste Disney films. Uitgebracht in 1994 en nog steeds razend populair. In 1998 verscheen The Lion King deel twee, waar Simba al flink volwassen is.
Voor Disneyland Paris willen we in Nederland het hele jaar door zichtbaar zijn bij onze belangrijkste doelgroep: families met kinderen. Dat doen we met een mediacampagnes, mediapartnerships, via social media, PR en met onze trade partners.
Een van Disney's krachtigste marketingstrategieën is het vermogen om verschillende doelgroepen te targeten via verschillende kanalen . Het mooie van Disney is dat het publiek zo groot is – van kinderen en gezinnen tot oudere generaties. En elk segment is op een andere manier betrokken bij het merk.
Het Magic Kingdom van Walt Disney World in Orlando behield zijn positie als meest bezochte themapark ter wereld en verwelkomde 17,7 miljoen bezoekers.
De inkomsten stegen met 5% voor Q1 tot $ 24,7 miljard van $ 23,5 miljard in Q1 fiscaal 2024. De winst vóór inkomstenbelastingen steeg met 27% voor Q1 tot $ 3,7 miljard van $ 2,9 miljard in Q1 fiscaal 2024. De verwaterde winst per aandeel (EPS) steeg met 35% voor Q1 tot $ 1,40 van $ 1,04 in Q1 fiscaal 2024.
Op 27 november 2013 bracht Walt Disney Animation Studios zijn 53ste speelfilm uit, Frozen. Deze film groeide al snel uit tot een Oscar® - winnende kaskraker ter waarde van 1,29 miljard dollar die zelfs tien jaar later nog steeds fans over de hele wereld betovert.
In januari 2025 was " Inside Out 2 " (2024) de meest winstgevende animatiefilm ooit uitgebracht, met een wereldwijde opbrengst van 1,7 miljard dollar. Het onttroonde "Frozen 2", dat nu de tweede positie bekleedt met meer dan 1,45 miljard dollar sinds de release in de bioscoop in 2019.