Het rijksdeel van de MRB tarieven wordt gebruikelijk per 1 januari van een nieuw jaar verhoogd met de inflatiecorrectie.Voor 2023 bedraagt deze correctie 9,9%. Op 1 januari kunnen de provinciën ook de hoogte van de provinciale opcenten wijzigen. Deze vormen een onderdeel van de MRB tarieven.
Een verhoging van de opcenten moet altijd gekoppeld zijn aan extra investeringen in wegen (aanleg, beheer, onderhoud, vergroten van de veiligheid), fietspaden of openbaar vervoer. De provincies moeten de automobilisten duidelijk inzicht geven in de opbrengst en besteding van de opcenten.
Wegenbelasting gaat in 2023 met 4,75 procent omhoog
Ook in 2023 is dat het geval. Er is een nieuw belastingplan en in dit plan is besloten dat de wegenbelasting in 2023 met 4,75 procent omhoog gaat. Let op: dit betreft alleen het gedeelte dat de rijksoverheid in rekening brengt.
Niet alleen autobezitters in Noord-Holland, maar ook in Noord-Brabant en Utrecht zijn relatief goedkoop uit. In Drenthe, Groningen, Gelderland en Zuid-Holland ligt het tarief boven de 90 procent. In die laatste provincie gaat het tarief naar verwachting omhoog van 95,7 naar 98,7 procent.
De provinciale belasting zal verhoogd worden van 67,9% nu naar 77,4% in 2024 bovenop het landelijke tarief. Afhankelijk van je auto gaat het gemiddeld een paar tientjes per jaar meer kosten.
Hoeveel? Dat hangt af van in welke CO2-schijf de CO2-uitstoot/kilometer valt. Met ingang van 1 januari 2023 wordt er voor elke auto die één of meer gram CO2 per kilometer uitstoot een iets hogere vaste voet van 400 euro gerekend.
Zuid-Holland is volgend jaar de provincie met de hoogste opcenten, het provinciale deel van de motorrijtuigenbelasting. De Provinciale Staten gingen rond middernacht akkoord met een verhoging van 95,7 naar 98,7 opcenten. Deze aanpassing van het tarief levert de provincie komend jaar 11,8 miljoen extra aan inkomsten op.
De wegenbelasting wordt per 2025 verhoogd naar 25% van het reguliere tarief en 100% vanaf 2026. Bovenop deze kortingsregelingen, geldt ook een aanschafsubsidie voor particuliere rijders van emissieloze auto's. De bedragen hiervan worden later bekend gemaakt.
Welke auto's zijn goedkoop in wegenbelasting? De wegenbelasting is laag voor auto's die rijden op benzine en licht in gewicht zijn. Volledige elektrische auto's hoeven ten minste tot en met 2024 geen wegenbelasting te betalen.
Voorwaarden vrijstelling mrb
Het gaat om de datum van 1e toelating op uw kentekenbewijs. Deze moet 40 jaar of ouder zijn; u uw vrachtauto of autobus niet gebruikt voor uw bedrijf. Of voor andere commerciële activiteiten.
De regio waar u woont, het type en gewicht van de auto, soort brandstof en de mate van milieuvervuiling door uw auto, spelen een rol in de bepaling van hoogte van de wegenbelasting. De gemiddelde kosten voor de wegenbelasting per maand liggen tussen de € 20,- en € 60,-.
De belastingzaken voor uw auto regelt u met de Belastingdienst.
De wegenbelasting wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig. Hoe hoger de uitstoot, hoe hoger het bedrag aan wegenbelasting. Daarnaast speelt ook het type voertuig een rol. Zo zijn bijvoorbeeld elektrische auto's en hybride auto's meestal goedkoper in wegenbelasting dan benzine- of dieselauto's.
Wie in Nederland een auto op zijn of haar naam heeft staan, moet wegenbelasting betalen. De bedragen voor 2024 zijn inmiddels voor de meeste provincies bekend. Zo betaal je in Zuid-Holland dat jaar de hoogste prijs, terwijl je bij de buren in Noord-Holland het minst betaalt.
Wegenbelasting Noord-holland. Noord-holland is de goedkoopste provincie wat betreft de wegenbelasting. In de bovenstaande grafiek zijn de jaarlijkse kosten weergegeven voor het jaar 2021. Dit voor een personenauto van 1.200 kg met een benzinemotor.
Wil je goedkoop autorijden, kies dan voor een kleine, lichte en zuinige auto. Zo wordt er onder andere gekeken naar het gewicht van je wagen voor de wegenbelasting. Als je dus in een auto met een laag gewicht en een kleine cilinderinhoud van de motor rijdt, dan verbruik je ook minder brandstof.
De goedkoopste personenauto van Nederland is de Dacia Sandero, die voor nog geen 17 mille op de prijslijst staat. De Sandero is niet de enige nieuwe auto die in zijn voordeligste vorm minder dan €20.000 kost.
De Hyundai i10 is de goedkoopste nieuwe auto die je op dit moment kunt kopen. Toch is dit een hele degelijke auto, die uitblinkt in betrouwbaarheid. De Hyundai i10 rijdt ook lekker en ziet er leuk uit.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Eigenaren van een plug-in hybride personenauto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting.
Wie in Zuid-Holland woont, gaat komend jaar van alle provincies in Nederland het meeste betalen voor de wegenbelasting. Het provinciale deel van de motorrijtuigenbelasting ,de opcenten, wordt in de provincie het hoogst.
In grote lijnen moet je het volgende betalen om je auto te importeren in Spanje: de invoer/registratie belasting: +/- 100 euro. de wegenbelasting (jaarlijks): +/- 120 euro.
Eigenlijk niet, neen. Er is geen verbod op voertuigen op fossiele brandstoffen of hybride (zelfladende of plug-in hybride) voertuigen.
Volgens ANWB expert Menno Neeteson is de verwachting voor 2024 dat we een gemiddelde pompprijs krijgen van tussen de 2,02 en 2,10 euro per liter benzine (euro 95 e10). De landelijke adviesprijs, zeg maar de 'snelweg-prijs', ligt doorgaans nog zo'n 16 cent per liter hoger.