Wat is de betalingstermijn voor een factuur aan een bedrijf als géén betalingstermijn is overeengekomen? De hoofdregel is dat een factuur aan een bedrijf moet worden betaald binnen 30 dagen na ontvangst van de factuur als geen uiterste dag van betaling is overeengekomen.
Als algemeen redelijk wordt een termijn van 5 tot 7 dagen gehanteerd. Met andere woorden, als uw factuur niet op tijd wordt betaald door een zakelijk bedrijf, dan dient het bedrijf dat niet heeft betaald nog een redelijke termijn van 5 tot 7 dagen de tijd te krijgen om uw factuur te betalen.
Als u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen: Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken.
Bij de consumentenovereenkomst wordt vaak een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Ondernemingen mogen de betalingstermijnen zelf bepalen, mits dit een redelijk termijn is voor de consument om tot betaling over te gaan. In de praktijk komt dit neer op een redelijke betalingstermijn van 14 dagen.
De meest gebruikelijke betalingstermijn tussen bedrijven is 30 dagen, maar uiteraard mag je daarvan afwijken en er een eigen invulling aan geven. Steeds vaker wordt namelijk ook een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Zeker onder freelancers en kleinere bedrijven wordt dit veelvuldig toegepast.
Hoeveel tijd heeft een klant om te betalen? De normale betalingstermijn voor zelfstandigen of ondernemingen bedraagt 30 dagen, te rekenen vanaf de ontvangstdatum van de factuur.
De standaardtermijn voor het betalen van een factuur is dertig dagen. Binnen dertig dagen na de factuurdatum moet er worden betaald. Een langere betaaltermijn van zestig dagen mag worden afgesproken. De langere betalingstermijn is alleen toegestaan als aangetoond kan worden dat dit voor beide partijen niet nadelig is.
De wettelijke betalingstermijn gaat in vanaf het moment dat de klant jouw factuur ontvangt. Leidend is de ontvangstdatum, dus niet de factuurdatum die je daarop vermeldt. De nieuwe wettelijke betalingstermijn voor (kleine) bedrijven en voor de overheid is ingegaan op 16 maart 2013.
Herinneringskosten aanrekenen mag dus maar het moet duidelijk vermeld zijn in de algemene voorwaarden. In de telecomsector is het al verboden om bij de eerste herinnering kosten in rekening te brengen. De daaropvolgende herinneringen mogen niet meer dan 10 euro aan extra kosten met zich meebrengen.
Wettelijke rente is de rente die een schuldeiser volgens de wet kan eisen als u een betalingsachterstand heeft. De wettelijke rente is 2,00 % (voor niet-handelstransacties) of 8,00 % (voor handelstransacties).
Kort samengevat heeft de overheid een maximale wettelijke betalingstermijn van 30 dagen en bedrijven een termijn van 60 dagen. Daarnaast geldt voor de kleinere bedrijven dat zij bij wettelijke uitzondering een langere betalingstermijn mogen hanteren.
De wet kent, zoals wel vaker, uitzonderingen op deze regel. Voor zakelijke klanten bijvoorbeeld, verjaart een factuur of vordering vijf jaar nadat hij opeisbaar is geworden, ofwel: na de betalingstermijn. In de regel is dat 14 of 30 dagen na de factuurdatum.
Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.
Voor leveringen aan consumenten bedraagt de betalingstermijn vaak 14 of 30 dagen, voor leveringen van bedrijven aan bedrijven is 30 dagen het meest gebruikelijk. Bij transacties tussen bedrijven mag bij overschrijding van de betalingstermijn in bepaalde situaties wettelijke rente berekend worden.
Schuldeiser schakelt incassobureau in
De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen. Doet u dat niet, dan moet u naast de rekening ook incassokosten betalen.
Betekenis aanmaningskosten: Aanmaningskosten zijn kosten die in rekening worden gebracht voor het herinneren of aanmanen voor openstaande vorderingen, zoals voor facturen, leningen, huur of (gemeentelijke) belastingen.
De intrest bedraagt 2,75% indien de wanbetaler een consument is. De intresten beginnen te lopen vanaf de eerste ingebrekestelling. Zorg er voor dat uw ingebrekestelling aangetekend verstuurd wordt!
met de eerstvolgende Het zal per omgaande post worden bezorgd.
De cijfers staan voor het aantal dagen dat de klant heeft om een factuur te betalen. Bedrijven bieden soms ook langere betalingstermijnen aan, zoals 90 dagen (Net 90), of kortere netto betalingstermijnen, zoals 14 dagen (Net 14) of 21 dagen (Net 21).
Als u producten verkoopt of diensten levert dan geldt vaak een betalingstermijn. Voor consumenten mag u de betalingstermijn zelf bepalen. Bij het leveren aan bedrijven en overheden (B2B) moet u zich houden aan de maximale betalingstermijnen.
Incassokosten of herinneringskosten zijn bedoeld om de kosten te dekken van de acties die u moet ondernemen om het factuurbedrag te innen. Dit bedrag komt bovenop het factuurbedrag dat de klant nog aan u moet betalen.
Op de betalingsherinnering dient het factuur- en, debiteur- of klantnummer te benoemen. Over het algemeen is de betalingstermijn korter, dan gegeven in de herinnering en aanmaning, namelijk 5 tot 7 dagen.
Tips bij wanbetalers
Stap 1: De klant bellen en/of een betalingsherinnering(en) sturen. Stap 2: Een aanmaning (sommatiebrief) sturen. Stap 3: Is de factuur na deze stappen nog niet betaald? Dan volgt als laatste redmiddel een incasso.
Ruim een derde van de bedrijven betaalt echter bewust te laat, omdat de eigen organisatie een andere betalingstermijn hanteert en nog eens een derde doet dit om zo de liquide middelen op peil te houden (30%). Volgens het onderzoek gaat het hierbij vooral om bedrijven die aan andere bedrijven leveren (45%).
Je schrijft de brief om betaling te krijgen van een factuur die niet tijdig betaald werd. Dat moet van in het begin duidelijk zijn. Geef aan om welke factuur het gaat door de factuurdatum, het factuurnummer, het openstaand bedrag en de uiterlijke betaaldatum, die overschreden werd, te vermelden.