Over het algemeen blijft de trein - in termen van broeikasgasemissies - de meest milieuvriendelijke vorm van gemotoriseerd passagiersvervoer in Europa, in vergelijking met reizen per auto of vliegtuig.
Gemiddeld zorgt een kilometer met een internationale trein door Europa voor relatief weinig klimaatimpact per persoon: 8 keer minder dan de auto en 10 keer minder dan het vliegtuig. Voor de internationale (hogesnelheids)trein geldt wel dat er binnen Europa grote verschillen zijn in CO2-uitstoot per kilometer.
De trein is daarnaast een stuk milieuvriendelijker dan de auto: tel uit je winst! Op je eindstation zijn er bovendien veel duurzame opties om verder te reizen. Bijvoorbeeld ander openbaar vervoer zoals bus, tram en metro. Maar ook (elektrische) ov-fietsen en deelscooters vind je op steeds meer plekken.
Als je de kosten van de trein vergelijkt met een elektrische auto, dan is een elektrische auto dus zeker een beter, duurzamer en vooral goedkoper alternatief dan de trein. Om nog even kort de vergelijking te maken, een maandabonnement voor het OV zit op €377,05 excl.
De meest duurzame vormen van vervoer zijn lopen of fietsen, eventueel met een elektrische fiets, gevolgd door treinreizen. Sinds 2017 is reizen met de trein in Nederland CO2-neutraal doordat spoormaatschappijen windenergie opwekken (Milieu Centraal, 2021a).
De trein wint in alle opzichten van het vliegtuig. Ten eerste is gemiddeld de directe CO₂-uitstoot, dus tijdens het vervoer, lager. Ten tweede is de trein ook in het voordeel als je de emissies als gevolg van de bouw van de infrastructuur meerekent.
Groot deel Nederlandse CO2-uitstoot in buitenland
Van alle vervoersmiddelen leverden personenauto's de grootste bijdrage aan het broeikaseffect, gevolgd door het goederenwegvervoer en de luchtvaart. Het vervoer per trein veroorzaakte weinig directe en indirecte CO2-emissies.
Zelfs als je een e-auto hebt. Dit komt door een mooie ontwikkeling: sinds 2017 is reizen met de NS namelijk bijna geheel CO₂-neutraal. Neem bijvoorbeeld de afstand tussen Rotterdam naar Amsterdam. Als je hiervoor de trein neemt in plaats van de auto, dan stoot je al gauw 7 keer minder CO₂ uit.
Het vliegtuig:
Ten slotte is het vliegtuig het meest vervuilende vervoermiddel en het middel dat de meeste broeikasgassen uitstoot.
Gemiddeld kost een reis met het ov veertien cent per kilometer, tegenover 21 cent voor privéauto's en 49 cent voor leaseauto's.
Binnen de transportsector veroorzaakt de luchtvaart ruim een derde van broeikasgasemissies (40 procent), gevolgd door vervoer over water (zeevaart en binnenvaart) (31 procent) en vervoer over de weg (26 procent). Daarnaast is er nog een klein percentage uitstoot door de dienstverlening ten behoeve van transport.
Een elektrische trein verbruikt 2 gram CO2 per kilometer, een elektrische auto 54 gram, een dieselauto 131 gram en een benzineauto 149. Een bus, tram of metro is weliswaar zuiniger dan een auto, maar stoot volgens Milieucentraal wel 96 gram CO2 per kilometer uit.
Vol vliegtuig, trein of bus heeft minder klimaatimpact
Kies als het kan voor een directe vlucht. Alleen voor lange, intercontinentale vluchten kan een tussenlanding brandstof besparen. Charters en prijsvechters vervoeren per vliegtuig meer mensen; ze zijn daardoor per reiziger milieuvriendelijker dan lijnvluchten.
Met stookolie als brandstof en door de hoeveelheid verbruikte energie aan boord, zijn cruisevakanties vaak bijna net zo vervuilend als een vliegvakantie. Als voorbeeld: een cruise naar de fjorden in Noorwegen heeft deze milieu-impact als een vlucht van Nederland naar Zuid-Afrika.
CO2 - Koolstofdioxide
Voor elke liter benzine die je verbruikt komt 2269 gram CO2 vrij, voor elke liter diesel is dat 2606 gram en bij LPG is dat 1610 gram. Je kunt alleen een lagere CO2-uitstoot bereiken door een auto minder te laten verbruiken of door een andere brandstof te kiezen.
Vanaf 2017 rijden onze treinen in Nederland, als eerste land ter wereld, voor 100% op windstroom.Zo is er voor reizigers de mogelijkheid om echt schoon, dus zonder CO2-uitstoot, te reizen. In totaal gebruikt NS zo'n 1,2 TWh aan stroom voor het rijden van treinen.
Tot 75% minder CO2-uitstoot dan bij een vliegreis en tot 66% minder CO2-uitstoot dan per auto. Ook de uitstoot fijnstof is bij de trein zeer lag vergeleken met auto en vliegtuig. In steeds meer landen rijden alle treinen op groene stroom. Zo wordt een treinreis mogelijk met 100% minder CO2-uitstoot dan vliegen.
1. Tata Steel. Staalbedrijf Tata Steel in IJmuiden heeft de twijfelachtige eer om Neerlands grootste vervuiler te zijn, blijkt uit cijfers van de Nederlandse Emissieautoriteit. Vorig jaar stootte het bedrijf ruim 5,7 miljoen ton CO2 uit.
In die 40% van alle uren in 2022 was onze uitstoot 200 kiloton (waarvan 184 kiloton voor treinen & treinvervangend busvervoer). Location-based: de CO2-uitstoot van de energie die NS per jaar gebruikt, als we helemaal geen duurzame energie zouden opwekken.
Berekeningen van Milieu Centraal wijzen uit dat internationale treinreizen per reiziger gemiddeld 2 tot 4 keer minder CO2-uitstoot oplevert dan een autoreis met twee personen. Per reiziger stoot de trein bovendien gemiddeld 7 keer minder uit dan een vliegreis naar dezelfde bestemming.
Treinen zijn niet 100% vrij van uitstoot, maar ze zitten wel op het goede spoor! Geef vervolgens je vertrekstation en bestemming in, inclusief eventuele tussenstops, om de hoeveelheid verbruikte brandstof te schatten.
CO2-uitstoot fiets, ov en auto
Fietsen en lopen zijn het beste voor het milieu.
Trein is grote winnaar
Het zal niemand verbazen, maar de trein is de grote winnaar met CO2 uitstoot. Zeker wanneer deze ook nog eens op groene stroom rijden. Zeker in Nederland is de trein een bewuste keus. Daarbij zit de trein regelmatig overvol, waarmee wij zeer duurzaam bezig zijn.
Je reist duurzamer met het ov dan met de auto
Treinen, bussen en trams belasten ons milieu tenslotte veel minder dan auto's. Ze vervoeren veel mensen tegelijk, gaan lang mee en stoten veel minder CO2 uit. Sinds 2017 is reizen met de trein in Nederland CO2-neutraal. Alle elektrische treinen rijden 100% op windstroom.
Het vliegverkeer stoot heel veel CO2 uit en is daardoor een van de grote veroorzakers van klimaatverandering. Bovendien zorgt het vliegverkeer voor veel luchtvervuiling waardoor de gezondheid van omwonenden van vliegvelden wordt bedreigd. Ook lawaai is veel omwonenden een doorn in het oog.