Koelvloeistof is koelvloeistof, behalve als er silicaten inzitten (Action is silicaat vrij) na verloop van tijd zal het je pomp seal aantasten. En let op de concentratie van antivries, het moet volgens de specs meer dan 40% zijn anders bied het te weinig bescherming tegen corrosie.
Blauwe of rode koelvloeistof
Blauwe koelvloeistof zou van het type G11 moeten zijn. De rode/roze betreft G12 koelvloeistof en beschikt weer over ander additieven waardoor ik vermengen met G11 tóch zou willen afraden. In het ergste geval zou dat bepaalde afdichtingen kunnen aantasten met lekkage als gevolg.
G13 is helder paars/violet van kleur en levert dezelfde uitzonderlijke koel- en antivriesprestaties als G12++. Het grootste verschil is dat er bij de productie de voorkeur is gegeven aan glycerine in plaats van glycol. De productie van glycerine is veel milieuvriendelijker dan die van glycol.
Deze koelvloeistof is rood, soms geel. In tegenstelling tot G11, is G12 gebaseerd op Organic Acid Technolgie (OAT). Dat betekent onder meer dat G12 geen silicaten bevat, waardoor deze niet schadelijk is voor aluminium onderdelen. Daarnaast bevat G12 verbeterde additieven die je motor helpen beschermen.
Blauwe koelvloeistof is inderdaad agressiever dan rode koelvloeistof en zal op den duur rubbers, pakkingen en plastics aantasten. Indien je rood met blauw mengt heb je kans op verstoppingen in verband met vlokvorming. Systeem dus inderdaad spoelen en afvullen met de voorgeschreven koelvloeistof.
Verschillende kleuren koelvloeistof moet u nooit mengen. Mengen kan ervoor zorgen dat er een chemische reactie ontstaat waardoor het mengsel gaat verdikken. Deze gelachtige substantie kan er dan voor zorgen dat de kanalen in het koelsysteem verstop raken. Ook kan de thermostaat en de waterpomp oververhit raken.
Je koelvloeistof vervangen is een onderhoudstaak die elke 2 jaar hoort te gebeuren. Zelf kun je herkennen dat je auto aan koelvloeistof vervangen toe is, als de huidige vloeistof donker is geworden. Het verversen hiervan kun je in de buurt door de garage laten doen, langs de weg door de wegenwacht, of thuis zelf.
Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Welke koelvloeistof moet ik gebruiken? Het type koelwater wat u mag gebruiken verschilt per auto(merk). U kunt het eenvoudig zien door uw motorklep te openen en te kijken naar uw koelvloeistofreservoir. Deze zijn vaak doorzichtig en hier is de kleur makkelijk af te kijken.
Het mengen van verschillende soorten koelvloeistof wordt afgeraden, omdat je zo waarschijnlijk schade aan de motor toebrengt.
U mag daarom nooit de koelvloeistof bijvullen terwijl de motor niet volledig is afgekoeld. Deze kan uit de koelvloeistoftank spuiten en dit kan logischerwijs ernstige brandwonden veroorzaken.
Koelvloeistof is niet alleen belangrijk voor de koeling van de motor, maar ook voor de reiniging en de bescherming van de motor tegen vorst en corrosie. Ook koelvloeistof veroudert. Wanneer bijvoorbeeld de anticorrosie-additieven (middelen die zijn toegevoegd) zijn afgebroken, kan koelvloeistof bruin worden.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Mag je roze koelvloeistof mengen met blauwe koelvloeistof? Nee, niet doen! In de roze variant zitten andere additieven (zoals glycol) dan de blauwe versie.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Als er te weinig koelvloeistof in het systeem aanwezig is, kan dat duiden op een lek. De motor kan oververhit raken. In het ergste geval kan de koppakking er tussenuit geblazen worden en sta je voor een dure reparatie.
Als dit lampje brandt, is het belangrijk om zo snel mogelijk te stoppen en de koelvloeistof te controleren. Als je doorrijdt met dit lampje aan, kun je je motor serieus beschadigen. Zorg dat de auto voldoende afkoelt voordat je weer verder rijdt en houd de temperatuur vervolgens in de gaten.
Een lekke koppakking is te herkennen op verschillende manieren en op verschillende plekken, dit zijn: Witte rookwolken omdat er koelvloeistof terecht komt in de cilinders tijdens verbranding in de motor. Deze zorgen voor stoom die de uitlaatgassen wit kleuren. Controleren van lekken de vloeistoffen rondom de pakking.
De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.
Water kan van zichzelf uitstekend je motor koelen en is ook de basis van wat je normaal in je auto gebruikt. Het heeft alleen wel nadelen, bijvoorbeeld dat het makkelijk bevriest en corrosie kan veroorzaken. Koelvloeistof bevat additieven die dit tegenwerken.
In principe zijn alle koelvloeistoffen voor auto's in de basis gelijk. Ze bestaan idealiter voor ongeveer 50% uit water en voor bijna 50% uit 1,2 ethaandiol (ook (mono)ethyleenglycol). De ethyleenglycol beschermt het koelsysteem tegen bevriezing.
Koelvloeistof met een blauwe kleur zijn over het algemeen vloeistoffen van het type G11. G11 is het oudste type koelvloeistof. In deze koelvloeistof zitten silicaten, dat zijn een soort zouten en dit maakt dat deze blauwe vloeistof goed geschikt is voor auto van 1997 of ouder.
Niet doen! Door de menging van koelvloeistof en antivries ontstaan er vlokken, en dus vervuiling in het koelsysteem. Ook Het mengen van twee verschillende kleuren koelvloeistof zal voor een bepaalde reactie zorgen, en ook daardoor zal het koelsysteem worden vervuild.