Nee, de Gotthardtunnel is geen gratis tunnel. Je moet tol betalen om door de tunnel te rijden. De tol kan online worden betaald voordat je de tunnel binnenrijdt, of bij de tolpoortjes bij de ingang van de tunnel. De tarieven zijn afhankelijk van het voertuigtype en de lengte van de reis.
Dit zijn de tolkosten voor de Gotthardtunnel
42 euro. Hiermee kun je ook door de Gotthardtunnel rijden. Er zijn dus nergens in Zwitserland tolpoortjes, je betaalt namelijk eenmalig jaarlijks een bedrag door middel van een tolvignet. Het vignet is te koop aan de Zwitserse grens, bij postkantoren of in tankstations.
De weg is behoorlijk uitgebouwd en daarmee een geschikt alternatief, vooral voor personenauto's. Afhankelijk van de drukte voor de tunnel kan men het beste afrit 39 nemen of in het geval van grote drukte al afrit 38. Afrit 40 ligt direct voor de tunnelingang, als men daar al is, is de route door de tunnel het snelst.
De Gotthardtunnel is berucht vanwege de enorme congestie en geldt als het grootste vakantieknelpunt van Europa. De wachttijd is veelal 15 minuten per 1 kilometer file. Dit kan nauwkeurig berekend worden vanwege de dosering voor de tunnel en het maximum aantal voertuigen dat er doorheen mag.
De beste tijd om door de Gotthardtunnel in Zwitserland te rijden is tijdens de daluren, meestal vroeg in de ochtend of laat in de avond. Dit kan verkeersdrukte en lange wachttijden, die gebruikelijk zijn tijdens de drukke zomermaanden en vakantieperiodes, helpen voorkomen.
De lengte van de Gotthardtunnel is ongeveer 17 kilometer en de rijtijd kan variëren afhankelijk van de verkeersdrukte en andere factoren zoals wegwerkzaamheden en weersomstandigheden. Gemiddeld duurt de rit door de tunnel ongeveer 15 tot 20 minuten.
Vorige week ontspoorde een goederentrein in de 57 kilometer lange Gotthard-spoortunnel onder de Zwitserse Alpen.
Het voor de hand liggende alternatief is de Gotthardpas (in de winter gesloten).Dan rijd je over de berg heen in plaats van er onderdoor. Vooral voor personenauto's is dit een geschikt alternatief. Je moet tegen een slingerweg kunnen en de pas kan hier en daar steil zijn, dus je auto heeft wat power nodig.
Vanwege werkzaamheden is de Sint Gotthardtunnel op de volgende data 's nachts gesloten: van 20 – 24 juni, 27 juni – 1 juli; 12 – 16 september, 19 – 23 september, 26 – 30 september, 3 – 5 oktober 2022 tussen 20.00 en 05.00 uur.
The Gotthard Pass will remain closed from 9.11.2023.
De nieuwe Gotthardpas is gewoon een autoweg met weinig bochten die met 12% omhoog gaat. Sterke caravantrekkers rijden probleemloos met losse auto's (70/80km p.u) mee omhoog.
Die tunnel gaat in oktober meerdere nachten tussen 22.00 uur en 05.00 uur dicht voor sanering en onderhoud. De Gotthard-spoortunnel is sinds 10 augustus dicht voor passagierstreinen. Dat is vanwege de ontsporing van een trein. Passagierstreinen worden over de pas geleid.
Je rijdt dan na Martigny via de (lage) Col de la Forclaz en Argentiere naar Chamonix. Als je dit in de winter wilt doen, moet je helemaal de andere kant van het meer van Genève (Lac Leman) om. Via de Mont-Blanctunnel kom je dan bij Courmayeur in het Aostadal in Italië.
Via Frankrijk naar Italië rijden is vooral aan te raden wanneer je in het westen of zuidwesten van Italië wil verblijven, bijvoorbeeld in Turijn, Genua, Pisa of Florence. De populairste route vanuit België naar Italië gaat via Frankrijk.
De tunnel- en spoorwegbouw specialisten van Heitkamp Construction Swiss GmbH hebben 's werelds langste en diepste tunnel gebouwd: de Gotthard Base Tunnel. Deze tunnel is maar liefst 57 kilometer lang en ligt op 2,300 meter diepte.
Instabiel gesteente, gesteentelagen die soms om de paar honderd meter van aard veranderden, en het regelmatig binnendringen van water, zorgden voor enorme problemen die gedurende de gehele bouw aanhielden. Daar kwam nog bij dat de temperatuur in de tunnel plaatselijk tot 33° en later zelfs tot 40° Celsius opliep.
De Gotthard-wegtunnel is een Zwitserse autotunnel die het dorp Göschenen gelegen in het kanton Uri verbindt met het dorp Airolo gelegen in het kanton Ticino. De tunnel loopt door het Gotthardmassief onder de Gotthardpas.
In Noorwegen ligt al de langste autotunnel ter wereld, de Lærdalstunnelen (24,5 km). Hij zal worden ingehaald door een tunnel van 26,7 km die nu wordt gebouwd en tot 392 m onder de zeespiegel van de Atlantische Oceaan daalt. De Boknafjordtunnelen zal ook de diepste onderwatertunnel ter wereld worden.
Risico op ongevallen: Door de lange lengte van de Gotthardtunnel is er een verhoogd risico op ongevallen, vooral bij druk verkeer en slecht weer. Bij een ongeval kan het verkeer worden stilgelegd, waardoor er nog meer vertragingen ontstaan.
De 16 kilometer lange Gotthard-tunnel is de belangrijkste verbinding door de Alpen. Elk jaar gaan er meer dan 5 miljoen auto's en bijna 1 miljoen vrachtwagens door de tunnelbuis.
De tunnel is onderdeel van de Zwitserse autosnelweg A2 die van Basel naar Chiasso gaat. De A2 is weer verbonden met het Duitse, Franse en Italiaanse snelwegennet en vormt daarmee een drukke corridor voor (vakantie)verkeer tussen Noord- en West- en Zuid-Europa.
Of reis je erdoorheen naar Italië? Dan heb je een vignet nodig. Voor toeristisch en zakelijk verkeer is het op de Oostenrijkse en Zwitserse snelwegen verplicht om een Autobahnvignet te hebben. Deze vignetten zijn verkrijgbaar in Nederland bij de ANWB.
De Gaasperdammertunnel maakt onderdeel uit van de snelweg A9 in het traject Holendrecht-Diemen en ligt in Amsterdam-Zuidoost. Met een lengte van 3 km, is het de langste landtunnel van Nederland.
De Tunnel du Fréjus is een 12.895 meter lange enkelbuizige tunnel. De tunnel ligt in een noord-zuid richting, vanaf Modane in Frankrijk tot Bardonecchia in Italië. De tunnel is onderdeel van de route van Lyon naar Torino. Het is één van twee lange tunnels tussen beide landen, de andere is de Tunnel du Mont-Blanc.