Chiptuning is in Nederland volledig legaal. Wilt u niet perse het maximale uit uw voertuig halen, maar wilt u wel meer vermogen? Dan kiest u voor deze stage.
Hoe dan ook is chiptunen in Nederland volkomen legaal, zolang jouw gechiptunede voertuig maar blijft voldoen aan de RDW-richtlijnen. Je zult je auto moeten laten herkeuren indien het motorvermogen met meer dan 20% toeneemt, de auto 20% zwaarder wordt en/of meer lawaai maakt.
Een auto die standaard 100 pk levert, kan dus tot 119 pk worden getuned zonder dat er bepaalde eisen tegenover staan. Is die auto echter 121 pk sterk, dan is een ritje naar de RDW verplicht.
Als je de prestaties van je auto verbetert (tunen), betaal je meestal meer premie voor je autoverzekering. Aanpassingen aan het uiterlijk van je auto hebben hier geen invloed op. Toegevoegde of ingebouwde accessoires kun je extra meeverzekeren bij je autoverzekering, waardoor je premie vaak wel omhoog gaat.
Hoe werkt chiptuning stage 2? In Nederland is chiptuning volledig legaal. Met chiptuning stage 2 kunt u het maximale vermogen uit uw auto halen. Deze stage is vergelijkbaar met stage 1+.
Stage 4 chiptuning is het aanbrengen van wijzigingen aan het motormanagementsysteem van een auto om meer vermogen uit de motor te halen.
Wat zijn de nadelen van chiptuning? Verhoogde belasting: Het verhoogde vermogen kan de motoronderdelen of de transmissie zwaarder belasten. Chiptuning kan daarom leiden tot verhoogde slijtage. Brandstofverbruik neemt toe: Het toegenomen vermogen gaat vaak gepaard met een hoger brandstofverbruik.
Is Chiptuning zichtbaar voor de dealer/garagist? Aan de elektronica is van buitenaf niks te zien, het vermogen van uw auto is wel meetbaar op een testbank. Dealers/garagebedrijven beschikken niet over een testbank.
Over het algemeen kun je als 18- tot 24-jarige bestuurder auto's tot 100 kW oftewel 136 pk vermogen verzekeren.
Chiptuning is legaal in Nederland zolang je blijft voldoen aan de regels van de RDW. Volgens de RDW ben je verplicht je auto te herkeuren wanneer het vermogen van de motor met meer dan 20% wordt vergroot na het chippen.
Gemiddeld kunt u na een professionele dyno-afstelling winst van 10% tot 20% in pk verwachten. Het antwoord is echter afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het merk en model van uw auto, de huidige staat ervan en eventuele bestaande aanpassingen.
Chiptuning biedt zowel voordelen als nadelen. Het verhoogt het vermogen en de efficiëntie van de motor, maar brengt ook risico's met zich mee zoals versnelde slijtage en mogelijk verlies van garantie. Of het de moeite waard is, hangt af van je prioriteiten en of je bereid bent de risico's te accepteren.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
De gemiddelde dealer zal met z'n diagnose apparatuur niet kunnen herkennen dat er chiptuning is toegepast.
Stage 1: U kiest voor deze methode als u een betrouwbare en veilige vermogenstoename wilt. Tevens is deze methode ook geschikt voor uw auto als u meer, maar niet het maximale uit uw motor wilt halen. Deze tuning methode is veilig en is ook één van de meest gekozen stages.
Vermogen van de auto
Er zijn geen specifieke wettelijke beperkingen in Nederland met betrekking tot het vermogen (uitgedrukt in pk) van een auto die je mag besturen, zolang je een geldig rijbewijs hebt.
Meer nadelen voor jongeren bij het afsluiten van een autoverzekering. De keuze is minder ruim. Verschillende verzekeraars accepteren geen aanvragen van mensen jonger dan 25 jaar. Jongeren die een wat sportievere auto besturen, zoals een Volkswagen GTI, worden lang niet altijd door autoverzekeraars geaccepteerd.
Het vermogen van de voertuigmotor (en dus ook de fiscale pk's) heeft een directe impact op jouw autoverzekering. Verzekeraars redeneren immers dat wie een voertuig met een zwaarder motorvermogen bestuurt, een grotere kans loopt om in een verkeersongeval betrokken te worden.
Voor welke auto´s is chiptuning geschikt? In principe kunnen alle Europese automerken geoptimaliseerd worden. Zowel de benzine- als de dieselmotoren. Omdat de dieselmotoren beschikken over een turbo net zoals enkele benzinemotoren zijn daar de meeste vermogenswinsten mee te behalen.
Wat is een downpipe? De downpipe met of zonder kat is het gedeelte van de turbo tot aan de uitlaat zelf, hier zitten meestal de katalysator en of een partikelfilter tussen. Een downpipe met of zonder kat geeft minder weerstand tegen uitlaatgassen, waardoor de turbine én je motor minder worden beperkt.
Met stage 2 chiptuning worden hardware gerelateerde aanpassingen aan de auto gedaan. De chiptuning specialisten van Transtune optimaliseren de ontsteking en brandstofinjectie wat ervoor zorgt dat de motor meer vermogen levert. Daarnaast kan er gekozen worden voor extra hardware aanpassingen zoals een downpipe.
Op het moment dat uw motor over 30pk extra beschikt, zal dit vermogen via de koppeling, versnellingsbak en banden overgedragen worden aan het wegdek als u het aanspreekt.
WAT KOST CHIPTUNING? De kosten van chiptuning variëren, afhankelijk van het gewenste stage-niveau en de mate van tuning: Stage 1: Dit omvat een basistuning van de motor voor een prijs van €299,-. Als je ook de transmissie wilt laten tunen, komt de prijs op €499,-
Voor pops and bangs is het noodzakelijk dat de katalysator verwijderd is. Doe je dit niet dan zal hij verbranden en versmelten met alle gevolgen van dien. Of pops aan te raden zijn of slecht zijn voor je auto is het enige juiste antwoord: Ja.