Veel mensen denken dat na de chiptuning van een auto er meer schadelijke stoffen worden uitgestoot. Dit klopt echter niet. Na het chiptunen is er niks veranderd aan de stoffen en de hoeveelheid schadelijke stoffen die vrijkomen bij uitstoot. Hierdoor kunnen er dus geen extra schadelijke stoffen ontstaan.
Wat wel een nadeel schijnt te zijn van chiptuning is dat bij een gechip-tunede auto in de stad bougies en zuurstofsensoren vaker moeten worden vervangen. Ook is het verminderde brandstofverbruik niet merkbaar als je je rijstijl aanzienlijk veranderd na de tuning.
Door chiptuning gaat het verbruik van de auto bij gelijk gebruik omlaag.De motor presteert beter en om dezelfde prestaties te leveren heeft deze minder brandstof nodig. Als de bestuurder juist gebruik gaat maken van het verbeterde rendement en niet harder gaat optrekken of rijden, zal het verbruik dalen.
Tijdens een chiptuning wordt de originele opgeslagen informatie in de chip(s) vervangen door geoptimaliseerde gegevens om het vermogen en het koppel te verhogen. Het resultaat is een aangenamer en vlotter motorkarakter. ATM-Chiptuning houdt tijdens het optimaliseren rekening met de geldende Europese emissie-eisen.
De gemiddelde dealer zal met z'n diagnose apparatuur niet kunnen herkennen dat er chiptuning is toegepast.
Wordt mijn auto zuiniger met een chiptuning? Met een chiptuning is het mogelijk om wat zuiniger te rijden, reken op maximaal een paar procent. Hier moet wel de rijstijl naar zijn, wanneer u vaak het extra vermogen aan spreekt dan wordt dit weer teniet gedaan.
Stage 1: U kiest voor deze methode als u een betrouwbare en veilige vermogenstoename wilt. Tevens is deze methode ook geschikt voor uw auto als u meer, maar niet het maximale uit uw motor wilt halen. Deze tuning methode is veilig en is ook één van de meest gekozen stages.
Zijn er gevolgen voor de verzekering door chiptuning? Ja, omdat verzekeringen berekend worden aan de hand van het kW van het voertuig,moet u in principe uw verzekering aan laten passen na het uitvoeren van chiptuning.
Het tunen van een auto is legaal en zeker niet strafbaar. Betreft de garantie, deze zal komen te vervallen op het moment dat de dealer ziet dat de software is aangepast. Daarom is het verstandig om voor je bezoek aan de dealer contact met ons op te nemen.
Over het algemeen kan chiptuning het vermogen van een auto met 20% tot 40% verhogen. Dit betekent dat als uw auto bijvoorbeeld 150 PK had, u na chiptuning mogelijk 180 tot 210 PK zou kunnen hebben.
Een auto kan tuning altijd blijven rijden op de door de fabriek voorgeschreven brandstof, echter raden wij klanten altijd aan premium brandstof te tanken dit is beter voor het resultaat en zeker voor behoud van de motor.
Het is absoluut mogelijk om de tuning ongedaan te maken. Bij chiptuning wordt namelijk in alle gevallen een kopie van het originele bestand opgeslagen. Daarnaast wordt ook de tuning op kenteken bewaard. U kunt dus altijd terug naar zowel het origineel als weer terug na de tuning.
Mijn auto heeft geen turbo, kan ik deze dan wel laten chippen? Bij motoren zonder turbo is de winst na chiptuning meestal gering (enkele procenten) en daarom wordt het niet vaak uitgevoerd.
Een goede stage 1 chiptuning kost tussen de 200 en 400 euro. Onder de 200 euro is het lastig om goede tuning te doen, aangezien er 2 tot 4 uur duurt om uit te voeren. Ook is er specialistische kennis nodig om goede chiptuning uit te voeren. Je kunt chippen met een goedkoop OBD stekertje uit china.
Stage 2 Chiptuning €399,-
Dat kan met stage 2 chiptuning in combinatie met mechanische aanpassingen aan uw auto. Om het vermogen van uw auto – op een veilige manier – met meer dan 20 pk te verhogen, zijn mechanische aanpassingen aan de auto vereist. Enkele voorbeelden hiervan leest u hieronder.
Motor Tuning:
Maar ook door te chippen. Chiptuning is legaal in Nederland zolang je blijft voldoen aan de regels van de RDW. Volgens de RDW ben je verplicht je auto te herkeuren wanneer het vermogen van de motor met meer dan 20% wordt vergroot na het chippen.
Hoe werkt chiptuning stage 1
Chiptuning is in Nederland volledig legaal. Wilt u niet perse het maximale uit uw voertuig halen, maar wilt u wel meer vermogen? Dan kiest u voor deze stage.
En bij Transtune kunt u zeker zijn dat het tunen van uw auto veilig gebeurd, wij respecteren namelijk de begrenzingen en weten wat uw motor aankan. Daarnaast krijgt u een levenslange softwaregarantie nadat stage 2 chiptuning afgerond is.
Stage 1 chiptunen
Stage1 chiptunen is de eenvoudige manier om zonder grote ingrepen en kosten meer vermogen uit uw auto te halen. Dit zorgt voor meer souplesse en rijplezier. Dit wordt gedaan door de software van de ECU (Motorcomputer) aan te passen.
Hoe werkt chiptuning stage 2? In Nederland is chiptuning volledig legaal. Met chiptuning stage 2 kunt u het maximale vermogen uit uw auto halen. Deze stage is vergelijkbaar met stage 1+.
Ook kan met stage 1 tuning het rijcomfort verbetert worden. De auto eerder of juist later laten schakelen, de versnellingsbak te chiptunen en het brandstofverbruik hierdoor omlaag laten gaan. Bij de meeste motoren zit er een verschil van tientallen tot wel meer dan honderd PK voor en na chiptuning.
Chiptuning fase 3 is het proces waarbij de computer van een auto wordt aangepast om meer vermogen uit de motor te halen. Het proces omvat het wijzigen van de manier waarop de motormanagement systeem (ECU) het brandstofmengsel, het ontstekingstijdstip en de laaddruk regelt.
Door middel van chiptuning wordt de motor over algemeen zo'n 5 tot wel 10 procent zuiniger. Het is wel van belang dat dezelfde rijstijl, als voor de chiptuning, toegepast wordt. Vaak is het zo dat wanneer de motor extra vermogen kan leveren, het aanlokkelijk is dit ook te gebruiken.