078 170 170 is een normaal nummer, zonder extra kosten. U kunt er ook vanuit het buitenland naar bellen, 24 uur per dag, 7 dagen per week, in het Nederlands, Frans, en Engels.
Wie naar Card Stop moet bellen om z'n bankkaart te blokkeren, kan dat vanaf vandaag doen zonder bijkomende kosten. De dienst verandert van telefoonnummer waardoor je niet langer 30 cent per minuut hoeft te betalen. “De vorige regeling was de wereld op zijn kop”, zegt minister van Telecom Petra De Sutter.
Card Stop kan een kaart die geblokkeerd is niet meer deblokkeren. Dus als je een verloren bankkaart terugvindt na een paar uur, zal je toch een nieuwe kaart moeten aanvragen.
Je kan nu het nummer 078 170 170 (in plaats van 070 344 344) gebruiken om je bankkaart (Bancontact/Mister Cash, ...) of kredietkaart (Mastercard, Visa, ...) te blokkeren in geval van diefstal, verlies of fraude. Als je van buiten België belt, gebruik je +32 78 170 170.
U ontvangt de kaart 5 werkdagen later, op het adres waar u officieel geregistreerd bent.
Card Stop kan je betaalkaart in geen geval deblokkeren.
Zogezegd Card Stop, maar in werkelijkheid zijn het valse berichten die van fraudeurs komen. Een link in de sms leidt naar een valse website waar je je bancaire gegevens moet doorgeven. Doe dat niet, want het resultaat is vaak een geplunderde rekening.
Er is geen wettelijke termijn voor hoe lang een bank je rekening mag blokkeren, maar een bank mag niet zomaar je rekening blokkeren zonder geldige reden. Als je rekening geblokkeerd is, kun je contact opnemen met de bank om te vragen wat de reden is en wat je kunt doen om de blokkade op te heffen.
Ja. Als de bank denkt dat er fraude is, mag de bank uw rekening bekijken en blokkeren. Want de bank is verplicht om fraude te voorkomen en op te sporen. De bank mag u ook om informatie vragen.
Moest je de kaart toch niet meer terugvinden, neem je best voor de zekerheid contact op met Card Stop. De tijdelijke blokkering die je zelf kan instellen, blokkeert enkel de betalingen met die kaart en niet je toegang tot Easy Banking. Ook niet wanneer je een profiel hebt dat aan die kaart werd gekoppeld.
Contacteer meteen uw bank of bel het Card Stop nummer geldig voor alle banken op +32 (0)78 170 170, 24/24 en 7/7 bereikbaar. Uw kaart wordt geblokkeerd en beschermd tegen eventueel frauduleus gebruik. Uw bank bezorgt u zo snel mogelijk een nieuwe kaart.
Blokkeer ze tijdelijk uit veiligheidsoverwegingen. Als u uw kaart binnen 14 dagen terugvindt, kunt u deze deblokkeren en opnieuw gebruiken. Na deze periode wordt uw kaart definitief geblokkeerd en ontvangt u een nieuwe kaart met een nieuwe PIN-code.
De Politie, het Openbaar Ministerie, de Belastingdienst, de Financial Intelligence Unit (FIU) en bijzondere opsporingsdiensten mogen voor het uitoefenen van bepaalde taken identificerende persoonsgegevens bij banken en betaaldienstverleners vorderen of opvragen.
Als u te vaak een verkeerde pincode heeft ingegeven dan wordt de pas voor 24 uur geblokkeerd. Na 24 uur wordt de blokkade automatisch weer opgeheven. Let op! Gebruik uw pas pas écht weer na 24 uur !!
Doe aangifte bij de politie
Ben je slachtoffer van cybercrime, zet je computer of ander apparaat niet uit en bewaar zoveel mogelijk informatie, want het kan bewijsmateriaal zijn. Doe direct aangifte. Voor alle vormen van cybercrime kan dit via het telefoonnummer 0900-8844 of op een politiebureau.
Sms is niet gratis en heeft een aparte taal.
Rekeningen kunnen uit voorzorg (automatisch) geblokkeerd worden als er bijvoorbeeld twijfels rijzen over je identiteit of als er verdachte transacties opgemerkt worden. Het is mogelijk dat je rekening geblokkeerd wordt als de geldigheidstermijn van het document dat je gebruikte voor je identificatie verstreken is.
Kaartgegevens afgeven. Geef uw kaartnummer en vervaldatum bij voorkeur niet aan anderen. Geef alleen uw creditcardgegevens door als u zelf bewust een aankoop doet.
Waarom is je betaalpas geblokkeerd? 3 keer verkeerde pincode ingetoetst: je kunt je pas altijd deblokkeren.Kwijt of gestolen: je kunt je pas deblokkeren als die binnen 14 dagen na blokkering weer terecht is.
Alle grote banken hebben daarvoor een speciale nabestaandenafdeling. Bij sommige banken kunt u de melding online doen. Vaak verlangt de bank dat er een akte van overlijden wordt toegezonden. Op die manier weet de bank zeker dat er sprake is van een overlijden.
Wanneer iemand komt te overlijden dan worden de bankrekeningen van deze persoon meestal (tijdelijk) geblokkeerd. Een bancaire volmacht eindigt ook bij overlijden. De bank doet dit om te voorkomen dat mensen die geen erfgenaam zijn toegang kunnen krijgen tot het geld.