Kosten besparen door te gaan lessen in een automaat Het grootste deel van de kosten voor een rijbewijs wordt 'gemaakt' met de lessen zelf. Juist dat maakt dat het goedkoper kan zijn om voor een automaat rijbewijs op te gaan. In het algemeen heb je namelijk minder lessen nodig om te leren rijden in een automaat.
Een automaatrijbewijs is volgens Alvares vaak ook een stuk voordeliger. "Het kost gemiddeld 10 tot 12 rijlessen om te leren koppelen en schakelen. Als je dat overslaat, kun je veel sneller en dus goedkoper je rijbewijs halen."
Automaat rijbewijs pakket €1199,-
De rijlessen in een automaat of een handgeschakelde auto zijn grotendeels hetzelfde. Je leert in beide gevallen de verkeersregels, het toepassen van de verkeersregels en de rijvaardigheden met de auto. Het enige verschil is dat je in de automaat niet leert te schakelen en koppelen.
Rijlessen in een automaat
Als je schakelen moeilijk vindt. In een automaat heb je hier geen last van en kun je je beter concentreren op het verkeer. Als je je rijbewijs snel wilt halen. Met een automaat zul je minder lessen hoeven nemen.
Je automaat rijbewijs voor categorie B behalen kan al vanaf 16,5 jaar. De 1-daagse theoriecursus, bewezen de beste van Nederland, de rijopleiding die niet langer hoeft te duren dan 10 weken en gespreide betalingsmogelijkheden vormen de basis van ons en jullie succes.
Waar in 2016 nog circa 2.000 mensen examen deden voor een automaatrijbewijs, is dat aantal inmiddels verdrievoudigd naar ruim 6.000 examenkandidaten in 2022. In totaal legden dit jaar 145.000 mensen een rijexamen af.
Een automaat is in veel gevallen duurder dan een handgeschakelde bedrijfswagen. Dit heeft onder andere te maken met het gewicht dat vaak hoger is dan de handgeschakelde variant. Hierdoor zijn ze ook iets duurder in de wegenbelasting.
Het aandeel van zowel elektrische auto's, als overige auto's zonder schakelpook, neemt elk jaar toe. Vanaf 2030 mogen er geen nieuwe auto's met verbrandingsmotoren verkocht worden, zo is de ambitie van het Klimaatakkoord. De automaat wordt in de toekomst dus de standaard.
Velen vinden het rijden in een automaat makkelijk, wat ook wel zo is. Toch is het wennen als je voor het eerst in een automaat rijdt omdat een aantal dingen anders werkt. Zo heb je regelmatig mensen die in een automaat helemaal niet wegkomen omdat ze niet weten dat je de rem moet indrukken om de auto te starten.
Zo werkt het en hier moet je rekening mee houden. Iedereen die begint met autorijden, leert dit in een handgeschakelde lesauto. Na het behalen van je rijbewijs kan je ervoor kiezen om te rijden in een automaat.
Aantal lessen automaat: In Nederland behalen de meeste mensen in gemiddeld 39 rijlessen hun rijbewijs. Maar met een automaat rijbewijs heb je gemiddeld 32 lessen nodig. Dit scheelt mooi in de kosten van het behalen van je rijbewijs.
Als je tijdens reguliere rijlessen merkt dat je veel moeite hebt met schakelen, of je hebt een prettiger gevoel bij het rijden in een automaat, dan is het mogelijk om rijles met automaat te volgen. Veel aspecten uit je rijles komen overeen met de reguliere lessen, maar er zijn ook veel verschillen.
Ja, een automaat is duurder in aanschaf dan een schakelauto. Ook is de automaat minder zuinig dan een handgeschakelde auto en daardoor ook duurder in gebruik. Daarnaast liggen onderhoudskosten van automaat specifieke onderdelen hoger.
Voor wie autorijden geen hobby is, is het vaak prettiger om automaat te rijden. De automaat schakelt rustig en op het beste moment, zo wordt de motor minder belast, daardoor rijdt een automaat ook zuiniger.
Schokken en bokken tijdens het schakelen, en ook eventueel afslaan van de motor, zal niet gebeuren bij een automaat. Bovendien kun je in een auto met automaat altijd beide handen aan het stuur houden en je volledig focussen op het overige verkeer, wat de verkeersveiligheid bevordert.
Voor- en nadelen van een automaat
Daarnaast begint een automaat vanzelf te rijden wanneer je de rem loslaat, waardoor je geen last meer hebt van de hellingproef en de motor niet kan afslaan.
In 2021 was meer dan 60 procent van alle nieuwe auto's in Nederland voorzien van een automaat, terwijl bijna 20 procent elektrisch aangedreven was en bijna 32 procent (plug-in) hybride. In 2019 betrof voor het eerst ooit minder dan de helft van de nieuwverkoop een handbak, met destijds 48,9 procent.
Handmatig schakelen is zuiniger
Wat is zuiniger: automaat of handgeschakeld? Vroeger waren het de handgeschakelde bolides — tegenwoordig is het meestal de automaat, maar is het verschil niet enorm. Dankzij verbeterde technieken schakelt een automaat op het gunstigste moment en bespaar je brandstof.
Een automaat beschikt over een automatisch schakelsysteem, waardoor u niet zelf hoeft te schakelen. Dit zorgt voor meer rust tijdens het rijden. Daarnaast zorgt dit er ook voor dat u beter de focus op de weg kan houden. Uiteindelijk zorgt dit voor meer veiligheid in het verkeer en u kunt rustiger de weg op.
Met code 78 op uw rijbewijs mag u alleen met een automaat rijden.
Schakelen is een lastige handeling tijdens het autorijden, aangezien je snel moet kunnen reageren en goed vooruit moet plannen. Dit combineren in het verkeer kan voor sommige mensen net te moeilijk zijn. Over het algemeen kunnen de meeste mensen het leren tijdens rijlessen.
Het gemiddeld aantal lesuren voor het rijbewijs is ongeveer 43 (volgens CBR-onderzoek onder examenkandidaten in 2021). Het aantal rijlessen dat je nodig hebt, is voor iedereen anders. Niet iedereen leert even snel. Laat de instructeur van je rijschool daarom inschatten hoeveel rijlessen jij nodig hebt.
Het is zo als je zelf wil. Zo kan jij snel je rijbewijs halen. Een mogelijkheid bij de spoedcursus is om binnen 5-8 dagen je praktijkexamen af te leggen. Het betekent dat je in een week tijd bijvoorbeeld 5 lessen afneemt, elke dag drie uur rijlessen achtereen.