Distributieriem vervangen en kosten besparenEen distributieriem is de aandrijfriem van de nokkenas die de kleppen beweegt.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
De distributieriem verzorgt een optimale samenwerking tussen de krukas en de nokkenas. De multiriem of V-snaar zorgt voor aandrijving van de waterpomp, de dynamo, stuurbekrachtiging en aircopomp.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
De meeste moderne auto's hebben meerdere aandrijfriemen aan boord. Deze hebben verschillende namen en worden gebruikt om onderdelen in en aan de motor aan te drijven. De beweging is altijd een draaiende beweging, en vind zijn oorsprong bij de motor zelf.
Symptomen van versleten distributieriem
Een tikkend of ratelend geluid bij het starten of stationair draaien. Lekkende olie uit de motor. Je hoort wel de startmotor, maar de motor draait niet om. De motor loopt af.
Over het algemeen moet een distributieriem elke 5 tot 10 jaar worden vervangen of bij een maximaal aantal kilometers tussen de 60.000 tot 150.000 km. Dat klinkt als grote marges maar daar is een goede reden voor, verschillende motoren hebben namelijk een andere impact op de distributieriem.
Omdat de rol dan meer speling heeft, kan de riem op de poelies slippen. Daarom is het belangrijk om samen met de distributieriem ook altijd de spaninrichting te vervangen. Als je een distributieriemset koopt hoort dit onderdeel er dan ook altijd bij.
Wanneer de monteurs van een autobedrijf de distributieriem hebben vervangen, noteren zij dit altijd. Zij maken een notitie in uw onderhoudsboekje of plakken een sticker met de onderhoudsgegevens in uw auto of onder de motorkap.
De onderhoudsgarage heeft keurig gemeld dat de distributieriem moest worden vervangen omdat de voorgeschreven termijn van 5 jaar of 120.000 km was verstreken, in dit geval de termijn in jaren. Controle van de distributieriem is geen onderdeel van de APK.
Een van de redenen dat het vervangen van de distributieriem zo duur is, is dat veel andere onderdelen van de motor na schade aan de distributieriem ook aan vervanging toe zijn. Vaak moet sowieso de waterpomp ook worden vervangen, en soms zijn nog veel meer onderdelen in de motor aan vervanging toe.
Zonder (werkende) multiriem kunnen dus al deze onderdelen niet functioneren en kunt u in principe niet met de auto rijden. De riem wordt op zijn beurt aangedreven door de krukas van de motor. Het systeem bestaat verder uit een geleiderol, spanrol en spanner.
Door de complexheid van de vervanging van een multiriem, raden wij aan om dit te laten doen door een professional. Controleer regelmatig de spanning van jouw nieuwe v-snaar of multiriem. Zo zorg je ervoor dat je nieuwe ongemakken tijdig ontdekt.
We adviseren je om je distributieriem elke 5 jaar of bij een maximaal aantal kilometers te laten vervangen. Over het algemeen is dit tussen de 80.000 en 120.000 kilometer.
De kosten voor het vervangen van een distributieriem lopen uiteen van ongeveer 250 tot meer dan 1000 euro. De kosten hangen vooral af van het merk en model van uw auto en waar u de reparatie laat uitvoeren.
Wat is beter distributieriem of ketting? Behalve zijn eerder genoemde langdurigheid en het feit dat hij zo weinig onderhoud nodig heeft, is een distributieketting beter bestand tegen temperatuurschommelingen.
Hoe kan dat? Dit is niet slechts een situatieschets, want het probleem doet zich voor bij veel modellen van Peugeot, Citroën, DS en Opel. Zo is dit het geval bij de Peugeot Partner, de 208, 308 en 5008 SUV.
Bij bijvoorbeeld het starten of een stationair draaiende motor, maar de kans is groot dat de kleppen beschadigd raken. Als de distributieriem breekt tijdens het rijden en zeker als de koppeling niet direct ingetrapt wordt, zullen de zuigers hun destructieve werk doen en de kleppen meestal onherstelbaar beschadigen.
Door betere motorisolatie en de toepassing van geleiderails en kettingspanners kan de ketting tegenwoordig net zo stil lopen als een distributieriem. Vervanging van de ketting is over het algemeen iets duurder dan vervanging van de distributieriem.
Wat kan er gebeurt zijn als de distributieriem gebroken is? De meest voorkomende redenen waarom een distributieriem kan breken: Niet op tijd laten vernieuwen conform de fabrieksinterval. Beschadiging door olie lekkage.
Het vervangen van een distributieriem is een moeilijke klus. Het werk verschilt dan ook per merk en type auto. Wij vinden het belangrijk dat je een goed beeld krijgt wat de distributieriem is, wanneer het tijd is om het te vervangen en wat er bij het onderhoud komt kijken.
De kleine beurt dient doorgaans elke 15.000 kilometer of na elk jaar te gebeuren. Dit is een stelregel en er zijn dan ook uitzonderingen mogelijk. Een grote beurt dient doorgaans elke 30.000 kilometer of 2 jaar te gebeuren, ook dit is een stelregel die je in grote lijnen kunt aanhouden.
De makkelijkste manier om erachter te komen of uw motor een riem- of kettingsysteem heeft is door een kijkje te nemen naar de motor. Als er kunststof kappen op zitten, heeft de motor een distributieriem. Distributieriemen draaien namelijk droog en hebben geen aanvullende bescherming nodig.
Hoe lang gaat een waterpomp mee? De levensduur van een waterpomp varieert en is afhankelijk van verschillende factoren, zoals het type voertuig, de kwaliteit van de waterpomp en het onderhoud ervan. Sommige waterpompen kunnen meer dan 100.000 km meegaan, terwijl andere al na 30.000 of 40.000 km problemen kunnen geven.