Een 5W-30 motorolie zal dunner worden bij lage temperaturen dan een 10W-30, maar zal nog steeds trager vloeien dan een 0W-30. Een motor in een kouder klimaat, waar motorolie de neiging heeft om dikker te worden door lagere temperaturen, zou baat hebben bij 0W of 5W.
Normaal gesproken heeft een 0W30 een hogere viscositeitsindex dan een 5W30 motorolie. Bij 100 graden ongeveer even dik, bij koude temperatuur dunner. Boven de 100 graden moet het product dan dikker zijn. De keuze voor een 0W30 wordt normaal gesproken genomen op basis van mogelijke brandstof besparing.
Motorolie met verschillende eigenschappen/specificaties mengen wordt altijd afgeraden. De olie verliest zijn specifieke eigenschappen en de kwaliteit gaat in vrijwel alle gevallen achteruit. Als in het boekje meerdere geschikte oliën staan vermeld, kun je meerdere soorten gebruiken. Maar nooit gemengd gebruiken.
AMSOIL 0W-30, 5W-30 en 10W-30 synthetische motoroliën zijn ALLEMAAL 30-gewicht oliën. Het antwoord is dat ELKE olie gebruikt kan worden, ongeacht de aanbeveling in de handleiding van de voertuigeigenaar . Om het beter te begrijpen: in een 5W-30 olie staat de "W" voor winterprestaties.
Het eerste getal met de letter W: hoe lager het getal, des te dunner is de olie bij lage temperaturen (bij koude starts). De meest voorkomende zijn: 0W, 5W, 10W, 15W, 20W. Het tweede getal na de letter W: hoe hoger het getal des te dikker de olie blijft bij hoge motortemperaturen (van belang in de zomer).
Een dikkere olie biedt namelijk betere bescherming tegen slijtage bij hoge temperaturen. Als u vaak korte ritten maakt of in stadsverkeer rijdt, kan een dunne olie (bijvoorbeeld 0W20 of 5W20) helpen om de motor snel te smeren en efficiënt te laten draaien bij lagere bedrijfstemperaturen.
De schaal loopt van 0W, wat het dunste type olie is, tot een beoordeling van 60 , wat de dikste olie is. De "W" die u op olielabels ziet, staat voor het woord "Winter", omdat dit deel van het label het viscositeitsniveau van olie aangeeft wanneer een motor koud is.
Valvoline European Vehicle Full Synthetic 0W-30 Motor Oil is ontwikkeld met de hoogste kwaliteit synthetische basisoliën en additieven. Daarmee is het onze beste motorolie om te voldoen aan de strenge eisen van benzine- en dieselmotoren in de meeste Audi-, BMW-, Mercedes Benz-, Volkswagen- en Porsche-auto's .
5W30 heeft een lagere viscositeit en biedt betere prestaties bij koude starts, wat gunstig is in koude klimaten. 5W40 heeft een iets hogere viscositeit en kan daardoor beter geschikt zijn voor warmere omstandigheden en zwaardere belastingen.
Overstappen op een geavanceerde, volledig synthetische Mobil™ 0W-30 motorolie kan helpen de motorefficiëntie te verhogen en het brandstofverbruik te verbeteren in vergelijking met oliën met een hogere viscositeit . 0W-30 wordt door Amerikaanse, Europese en Aziatische autofabrikanten veelvuldig aanbevolen als alternatief voor oliën met een hogere viscositeit bij het rijden in ijskoud weer.
Over het algemeen zal het mengen van motoroliën de motor van uw voertuig niet beschadigen . Hoewel het de moeite waard is om op te merken dat als u erover denkt om dit te doen, het het beste is om de viscositeit van beide oliën zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.
Als SAE 5W-40 niet beschikbaar is en u zit in de knel, kunt u 5W-30 of een andere alternatieve viscositeit gebruiken, zolang deze voldoet aan de Audi-oliekwaliteitsnorm . Om te bevestigen of een andere viscositeit wel of niet werkt, kunt u altijd contact opnemen met ons Audi Stratham-servicecentrum.
Kies hieronder wat jij zoekt: 5W30 heeft een iets dikkere consistentie en presteert beter bij matig koude temperaturen.5W40 is meer geschikt voor oudere motoren of warmere klimaten door de dikkere consistentie.
Re: 0W30 mengen met 5W30 Longlife
Het kan dus zijn als je twee verschillende oliën bij elkaar mengt het resultaat slechter is dan de slechtste van de twee uitgangsoliën. Viscositeit is daarbij het minste probleem, 0W30 met 5W30 zal viscositeit van ergens iets daar tussnenin hebben.
Zelfs auto's op zonnige plekken profiteren van 0W-oliën , die een hogere viscositeitsindex (VI) hebben en zorgen voor meer stabiliteit en consistentie bij alle bedrijfstemperaturen. Dit resulteert in betere prestaties, bescherming en een lager brandstofverbruik.
Kan ik een olie van de Lidl, Action of Gamma gebruiken? De supermarkt olie / doe-het-zelf winkel / bouwmarkt olie voldoet zeker aan de minium eisen en kan je dus gebruiken.
Een 5W-30 motorolie zal dunner worden bij lage temperaturen dan een 10W-30, maar zal nog steeds trager vloeien dan een 0W-30. Een motor in een kouder klimaat, waar motorolie de neiging heeft om dikker te worden door lagere temperaturen, zou baat hebben bij 0W of 5W.
Een lager getal betekent dunnere olie, die sneller circuleert bij een koude start. Hierdoor is 5W30 beter geschikt voor koude klimaten dan 10W30 , dat dikker is en langzamer circuleert bij koude temperaturen.
De reden van 0W-20 olie
0W20 is erg dunne olie, bij 40 graden Celsius is de dikte ongeveer 46 centistokes. Dat is net zo dik als normale hydrauliek olie. Om te vergelijken, een 10W40, 10-15 jaar geleden het meest gangbare product, is bij 40 graden Celsius ongeveer 100 centistokes dik.
Elke motorolie en dus ook 0W-30 motorolie heeft verschillende sterke en zwakke punten .
De viscositeit bij 40 graden ligt rond de 75 centistokes bij 40 graden centistokes. De viscositeitsindex is rond de 175. Viscositeitsindex van 175 is hoger dan bijvoorbeeld de index 165 van een 0W30 olie. Bij koude temperaturen zijn beide producten net zo dik, bij warme temperaturen is de 0W-40 olie echter dikker.
Nee, als de handleiding van uw eigenaar een dikkere olie voorschrijft, mag u geen dunnere SAE-klasse gebruiken en ook geen dikkere olie voor een aanbevolen dunnere olie vis-klasse . Het gebruik van motorolie met de juiste viscositeit helpt de prestaties van de motor van uw voertuig te beschermen en te behouden.
Het beste is om de olie met de in de handleiding aanbevolen viscositeit te gebruiken, maar het gebruik van een iets dunnere of dikkere olie (lichtere of zwaardere viscositeit) levert over het algemeen geen langetermijnschade op .
Hoewel dikkere olie de motor betere bescherming biedt , wordt het in de winter nog dikker. Dikkere olie betekent meer weerstand. Dit betekent dat het moeilijker is om het voertuig te starten en dat de olie moeilijker in de oliekanalen kan komen en de interne onderdelen van de motor kan beschermen.
Bovendien verspilt de motor energie door de dikkere olie te pompen, waardoor het brandstofverbruik afneemt . Omdat dikkere olie de warmte niet zo goed overdraagt als dunnere olie, zullen de bedrijfstemperaturen toenemen, wat mogelijk leidt tot versnelde chemische afbraak (ook wel "oxidatie" genoemd) en schadelijke slib en afzettingen.