Jaarlijkse afschrijving: over het algemeen verliest een populaire auto al 25% van zijn waarde in het eerste jaar. Vervolgens verliest hij 18% van de resterende waarde tijdens het tweede jaar, daarna 15%, 12% en uiteindelijk nog eens 10% per jaar.
De autowaarde daalt jaarlijks met ongeveer tien procent, wat behoorlijk veel is als het om een jonge auto gaat. Hoe hoog zal de autowaarde zijn als je na enkele jaren besluit de auto te verkopen? Om antwoord op deze vraag te geven is het belangrijk te weten welke zaken invloed hebben op de waarde van je auto.
Vervolgens deel je dit door 12 maanden en je ziet wat je auto jaarlijks aan waarde verliest. Rekenvoorbeeld: je koopt een nieuwe BMW 520i, cataloguswaarde: €49.900,-. De (verwachte) restwaarde na 5 jaar bedraagt €20.400,-. Rekensom: (€49.900 - €20.400,-) : 5 jaar = €5.570,- per jaar aan afschrijving.
De auto die in absolute cijfers het meest in waarde daalde is de S 560 Cabriolet.
Gemiddeld verminderd een auto met 10 tot 20% per jaar. Doordat de waardevermindering auto per jaar niet bij elke auto gelijk is en ook niet op dezelfde factoren even zwaar weegt, is het moeilijk om precies te zeggen hoeveel je jaarlijks kwijt bent.
Sommige modellen houden zelfs hun waarde vast gedurende 4 of 5 jaar, om dan plots te dalen wanneer ze 'uit de mode' zijn. Anderen blijven tot 50% of 60% van hun waarde vasthouden na 10 jaar, omdat ze erg gewild zijn. Zeldzaamheid: de zeldzaamheid van een model is vaak een goed teken voor de verkoper.
Hoewel we alle soorten motoriseringen hebben meegenomen in het onderzoek, dus ook diesels en elektrische auto's, blijken auto's met een benzinemotor of benzine-hybride's het meest waardevast. Niet geheel verrassend zijn het vooral Japanse en Duitse crossovers en SUV's die het goed doen in deze lijst.
Na drie jaar is waarde van dit model nog ongeveer 70% tot 80% van de nieuwprijs. Dat betekent dat je bij een populaire kleine auto circa 10% van de waarde hoeft af te schrijven per jaar. Een minder gunstig voorbeeld is de Chrysler Grand Voyager.
De markt voor gebruikte auto's heeft net als die voor nieuwe modellen te maken met krapte. Er is te weinig instroom en ook de import vanuit het buitenland neemt af. Hierdoor lopen de prijzen van gebruikte auto's flink op.
De restwaarde is het verschil tussen de aanschafkosten en de kosten van afschrijving. De formule: Aanschafwaarde – de afschrijvingskosten per jaar (x het aantal jaar) = restwaarde.
Je trekt de restwaarde van de aanschafwaarde af en deelt dit door het aantal verwachte jaren dat je de auto gebruikt. €16.000 - €7.000 : 6 = €1.500 euro afschrijving per jaar. De gemiddelde afschrijving per jaar kun je uitdrukken in euro's of je kunt het omrekenen naar procenten.
Een nog jonge auto die schade heeft opgelopen zal minder opbrengen bij verkoop of inruil, ook al is die schade goed gerepareerd. Hoeveel minder hangt samen met het soort schade, maar ook de leeftijd en kilometerstand van de auto tellen mee. Er kan waardevermindering optreden bij een auto tot drie à vier jaar oud.
De afschrijving is per jaar maximaal 20% op de aanschafkosten van het bedrijfsmiddel. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10%.
Voor de meeste investeringen geldt een maximale afschrijving van 20 procent per jaar. U schrijft de kosten dus in minimaal 5 jaar af. Voor goodwill geldt een percentage van maximaal 10 procent per jaar. Voor het afschrijven van bedrijfspanden gelden andere regels.
Besparen op de kosten van de afschrijving
Nadat een nieuwe auto op naam is gezet, verliest de auto al veel waarde. De auto kan namelijk niet meer verkocht worden als nieuw. Uitgaande van een nieuwwaarde van €25.000, verliest u eenvoudig een paar duizend euro door afschrijving.
Om dat in perspectief te zetten: in het eerste halfjaar van 2021 nam de gemiddelde vraagprijs van een gebruikte auto met 3 procent (€588) toe. In juli 2021 bedroeg de gemiddelde prijs van een occasion op Autoscout24 €19.870.
Waar een gemiddelde tweedehandsauto in 2020 gemiddeld 17.714 euro kostte, is dat nu 22.723 euro. Deze cijfers van platform Autoscout24 suggereren een prijsstijging van ruim 28 procent in twee jaar tijd.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
Als een auto ouder is dan 15 jaar, geldt vanaf dat moment de waarde in het economische verkeer. Dat is de prijs die u normaal zou krijgen als u de auto verkoopt. Bij deze oude auto's is de catalogusprijs dus niet van belang.
Auto dagwaarde v.s. verkoopwaarde
Dit zijn de prijzen van auto's die je op verschillende verkoopsites. Dit is de advertentie vraag prijs van een auto. De verkoopwaarde auto is dus een andere waarde dan een dagwaarde auto of een inruilwaarde van een auto.
De dagwaarde is het bedrag dat uw auto vandaag waard is. Of het bedrag dat uw auto vlak voor de schade of diefstal waard was. De dagwaarde is dus niet het bedrag waarvoor u uw auto kocht. De auto dagwaarde hangt onder andere af van het bouwjaar, aantal gereden kilometers, onderhoud en accessoires.
Volgens het Engelse taxatiebureau Eurotaxglass is de Mini Cooper D het meest waardevaste automodel. Na drie jaar en 60.000 gereden kilometers schrijft de Mini slechts 36,8 procent van zijn nieuwprijs af. Een Engelsman, Fransman en een Italiaan voeren de lijst met meest waardevaste auto's aan.
In de afgelopen jaren is de populariteit van oldtimers fors gegroeid. Zo is het aantal oldtimers in Nederland ten opzichte van 2017 in 2021 met meer dan 2% gestegen. Of het nu vooral gaat om een hobby of een belegging is, oldtimers blijven in de smaak vallen.