Bedrijfsresultaat vervaardiging van meubels Hierbij wordt in de branche vervaardiging van meubels gemiddeld een bruto marge van 49.2% behaald. Ten opzichte van het voorgaand jaar (2016) is het gemiddeld bedrijfsresultaat is gestegen van 10.4% naar 10.6%.
Grote huishoudelijke apparaten: tot 15 procent. Keukens: ruim 25 procent. Bankstellen en slaapkamermeubelen: 10 procent. Stoelen en tuinmeubelen: tot 15 procent.
Over prijzen mag je onderhandelen. In Nederland doen we dat vaak wel bij auto's en huizen, maar meestal niet bij andere spullen. Een verkoper mag weigeren om te onderhandelen, want hij kiest voor welke prijs hij iets wil verkopen. En u kiest of u het daarvoor koopt.”
Het is gebruikelijk om te onderhandelen over de verkoopprijs van een (tweedehands) auto, met zo'n 5-10% marge. Als je je auto inruilt, is een deel van de inruilprijs vaak al inbegrepen in dit percentage, en krijg je uiteindelijk vaak minder korting.
De vaste commissie is in vrijwel alle gevallen 83 cent (exclusief btw) voor artikelen boven de 20 euro. Voor artikelen onder de 10 euro en 20 euro, is dit respectievelijk 20 cent en 40 cent (exclusief btw). Voor enkele productcategorieën gelden afwijkende of extra commissies voor artikelen boven de 20 euro.
Het hangt namelijk sterk af van het soort producten dat je aanbiedt en in welke branche jouw bedrijf actief is. Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen.
Weinig variatie in voorraad betekent bijvoorbeeld een kleine koelkast en hierdoor is er minder ruimte nodig. De winstmarges kunnen hier oplopen tot 10-15%. Maar wees gewaarschuwd, de concurrentie is moordend, en de operationele kosten zoals personeel en huur kunnen ook fors zijn.
Weet je niet hoeveel onderhandelingsruimte er is? Bedenk dat het redelijk normaal is dat je 8 tot 10 procent van de verkoopprijs af probeert te krijgen. Zeker als je geen auto inruilt, is het normaal om korting te krijgen. Geen inruil betekent minder risico en minder kosten voor de verkoper.
“Hoe specifieker je bent met de onderhandeling, hoe meer dat als referentiekader gaat dienen. Als je bijvoorbeeld zegt: ik wil deze schoenen wel kopen, maar ik vind ze te duur. Als ik ze nu koop, krijg ik dan 10 of 15 procent korting? Dan neemt de verkoper dat meteen als referentiekader.”
Lang niet alle meubelstukken worden in Nederlandse fabrieken gemaakt; veel meubels moeten vanuit fabrieken in het buitenland komen. Het verschepen van producten kan even duren.
10% is meer dan genoeg korting om een 'normale' consument over te halen om een showmodel te kopen.
Meubels zijn inrichtingsvoorwerpen of huisraad zoals tafels, stoelen, kasten en bedden en vaak ontworpen door meubelontwerpers en gemaakt door meubelmakers en meubelfabrikanten.
Winstmarge in de verkoopprijs berekenen: Winstmarge in de verkoopprijs = (verkoopprijs – inkoopprijs) / verkoopprijs.
Wat is een goede winstmarge? De “juiste” winstmarge bestaat niet omdat marges en rendementen daaruit sectorspecifiek zijn. Een supermarkt kan bijvoorbeeld met een nettowinstmarge-tegen-omzet van 1% redelijk scoren, terwijl in de luxesector een goed jaar 18% oplevert.
Een nieuwe auto kost veel en het lijkt dan ook dat je gemakkelijk een mooi bedrag van de prijs af kunt krijgen. In de praktijk blijkt dat wel tegen te vallen, de meeste nieuwe auto's hebben een marge die tussen de 5 en 8% ligt.
Wanneer je een marge van 25% hanteert, dan betekent dit dat 25% van je verkoopprijs uit marge bestaat. Om van je inkoopprijs tot je verkoopprijs te komen, gebruik je de volgende berekening: 100,00 / (1 – 25%) = 100,00 / 0,75 = €133,33. Anders gezegd: de €33,33 euro is 25% van de verkoopprijs van €133.33.
In de huidige markt is afdingen er niet meer bij, maar voorheen had je een goede deal wanneer je acht- tot tien procent van de vraagprijs wist af te praten. Behalve over de prijs kun je ook onderhandelen over extra's.
Afdingen doen we helaas niet aan.
Wat is de gemiddelde marge van een kledingwinkel? Gemiddeld is je marge in de mode 2.5, waarbij deze lager is bij NOOS en hoger bij zeer modische items. Waarbij de 2.5 inclusief btw is.
"Supermarkten hadden de afgelopen decennia een winstmarge tussen 3 en 5 procent", legt Van Galen uit. "Veel lager dan 3 procent kan een bedrijf ook niet gaan, dan word je een soort non-profit organisatie. Nu zit Albert Heijn in Europa op 3,7 procent.
De verkoopprijs is opgebouwd uit de netto inkoop- of productieprijs + de kosten + de nettowinst + de btw. Om van een bepaald artikel de verkoopprijs te bepalen beginnen we dus bij de netto inkoopprijs van een product. De netto inkoopprijs is de prijs exclusief btw.