„Er is vaak een afwijking naar boven van 4-10 procent”, bevestigt Jos van der Drift, auto-expert bij de ANWB, aan de telefoon aan het NRC. „De snelheidsmeter van de auto mag van de Europese wet nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid, maar wel meer. Daarom bouwen autofabrikanten een veiligheidsmarge in.”
Kilometerteller. De snelheidsmeter in het dashboard van je auto geeft haast nooit 100 procent nauwkeurig aan hoe hard je rijdt. Vrijwel altijd geeft deze meter een hogere snelheid aan dan die van een navigatiesysteem.
Standaard geeft het meestal een afwijking van +10% en zeker niet -10.
Die marge verschilt per merk en model, maar een positieve afwijking tussen de 4 en 10% is normaal. Een navigatiesysteem geeft in het normale geval dus een lagere snelheid aan dan de snelheidsmeter van de auto, maar wel de meest nauwkeurige.
Nederlanders rijden niet veel harder op een 130-weg
Uit het onderzoek blijkt dat de gemiddelde snelheden op een 120- en 130-weg tussen 19.00 uur en 06.00 uur erg dicht bij elkaar liggen. Op de snelwegen met een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur is 's avonds gemiddeld 110 kilometer per uur gereden.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
De routeplanner Google Maps rekent met een gemiddelde fietssnelheid van 16 km/u. Op een elektrische fiets ben je een stuk sneller.
De Wema GPS snelheidsmeter geeft u op basis van de ingebouwde GPS ontvanger nauwkeurig analoog de snelheid en digitaal de koers aan. Door het ontbreken van het traditionele schoepenwieltje om de snelheid te meten eenvoudig in te bouwen, slechts 1 gat van 85mm in het dashboard benodigd. Aan te sluiten op 12 of 24 volt.
Sommige scooter wijken wel 7 of 15km/u af op de teller..
Op de rijbaan is de maximumsnelheid 45 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom is de maximumsnelheid 40 kilometer per uur. Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom is de maximumsnelheid 30 kilometer per uur.
De maximale snelheid voor een snorfiets is 25 kilometer per uur. Tel daarbij de wettelijke correctie van 3 kilometer per uur op en je kunt vanaf 28 kilometer per uur een proces-verbaal ontvangen.
Eigenlijk zijn alle scooters op te voeren op een enkeling na. De IVA venice is bijvoorbeeld het enige model bij welke het nog niet mogelijk is uit de IVA collectie. Alle modellen van Piaggio, SYM, Kymco, BTC, AGM, Turbho, en Killerbee zijn verder op te voeren of te ontgrenzen.
Met een meetcorrectie van 5km/u erbij mag je bromfiets maximaal 50 km/u halen tijdens de test. Je krijgt dan eerst alleen een boete. Maar geeft de meting aan dat je scooter of brommer sneller kan dan de maximale constructiesnelheid plus 15 km/u, dan kan ook de scooter in beslag worden genomen.
In Nederland mag een snorscooter niet harder dan 25km p/u en een bromscooter heeft een maximumsnelheid van 45km p/u.
Euro4 injectie opvoeren
Een snorfiets-injectiescooter kan opgevoerd worden van 25km p/u naar *34km p/u. Een bromfiets-injectiescooter kan opgevoerd worden van 45km p/u naar *54km p/u. *Deze waarde kan in de praktijk iets naar beneden afwijken. Hoe het motorblok is ingereden speelt namelijk een rol.
Een elektronische kilometerteller is meestal gebaseerd op een magnetische puls. De teller registreert elke keer dat een speciaal bevestigd magneetje op een wiel langs de ontvanger beweegt een puls, en vertaalt dat in een wielomwenteling.
U kunt iemand vragen om langs de waterkant te fietsen en zelf vol gas parallel aan de fietser te varen. Dan krijgt u een indicatie van uw maximale snelheid. Nauwkeuriger is om de exacte snelheid te meten met GPS. Dit kan met een sporthorloge met GPS, TomTom of een App op uw smartphone.
In een nieuwe grafiek zie je hoe druk het is op de weg en wat je reistijd daadwerkelijk zal zijn. Als je een bestemming in Google Maps kiest en de route bekijkt, dan krijg je de nieuwe grafiek te zien. In deze grafiek zie je verschillende staafjes. Een van deze staafjes is gekleurd.
Maximumsnelheid snelwegen (A-en E-wegen) overdag
Op de Nederlandse snelwegen geldt tussen 06.00 en 19.00 uur een maximumsnelheid van 100 km/h. Wanneer de spitsstrook open is, geldt een aangepaste maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
Waar een elektrische fiets op basis van onderzoek door Rijkswaterstaat met gemiddeld 19 kilometer per uur ongeveer net zo hard als een normale fiets rijdt, ligt de gemiddelde snelheid van een speedpedelec op 29 kilometer per uur.
Een boete voor 1 km/u te hard rijden kost je 11 (elf) euro. Omdat deze boetes verwerkt worden door overgekwalificeerde professoren, bedragen de administratiekosten 9 euro!
Als je jezelf ervan wilt overtuigen dat jij het echt was op de tijd en plaats die is aangegeven, kun je op de website van het CJIB de flitsfoto bekijken. Als je met je eigen auto of motorfiets bent geflitst, kun je met je DigID de foto inzien.
De boete is minimaal €6 per kilometer te hard rijden. Bij 4 kilometer is dat €25, plus €9 administratiekosten. Bij hogere snelheden wordt de boete een stuk hoger. Wie 15 kilometer te hard rijdt, betaalt inclusief administratiekosten €130.
Reacties. Een snelheidsbegrenzer die men in en uit kan schakelen en snelheidsbegrenzers met afstandsbediening zijn verboden." Als bij controle de politie het gebruik van een dergelijke snelheidsbegrenzer aantreft dan kan men voor drie strafbare feiten een sanctie of een proces-verbaal krijgen.