In 2025 kwarttarief wegenbelasting elektrische auto Dat wil zeggen dat je 75 procent korting krijgt op het benzinetarief. Maar hoe ziet het er daarna uit? Vanaf 2026 tot en met 2029 krijg je nog 25 procent korting op de wegenbelasting. Oftewel: je gaat 75 procent betalen.
Wegenbelasting 2026: Volledig tarief voor iedereen
Vanaf 2026 betalen elektrische auto's het volledige wegenbelastingtarief, gelijk aan voertuigen met een verbrandingsmotor.
Geen wegenbelasting tot en met 2024, daarna kwarttarief
Vanaf 1 januari 2025 zal een kwarttarief worden ingevoerd. Dat betekent dat eigenaren van een elektrische auto in 2025 slechts 25% van het volledige wegenbelastingtarief betalen.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Vanaf 1 januari 2025 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 25%. Je betaalt dus 75% van het reguliere tarief. Vanaf 1 januari 2026 wordt het kortingspercentage voor plug-in hybride personenauto's verlaagd naar 0%.
Zeker. Maar 2025 wordt het jaar waarin de elektrische opvolger van de traditioneler gemotoriseerde A6-zonder-e-tron zich mag bewijzen op de automarkt. Hij is er als Sportback en als Avant en beide carrosserievarianten zijn te krijgen met een uitgebreid stel aandrijflijnen. Daar zit ook een sportieve S6 tussen.
Toekomst wegenbelasting
In 2025 moeten volledig elektrische auto's het kwarttarief aan wegenbelasting betalen. Het kabinet heeft besloten dit voor de periode 2026 tot en met 2029 om te zetten naar driekwarttarief.
De reden waarom plug-in hybrides duurder moesten worden
De oorzaak ligt bij de wijze waarop de CO2-uitstoot van auto's wordt berekend. Brussel wil dat de uitstoot van de auto's op een nieuwe manier berekend wordt. Bij deze nieuwe meetmethode ligt de uitstoot van plug-ins op papier een stuk hoger.
Kwarttarief verdwijnt per 1 januari 2026
Tot 1 januari 2026 betalen camperbezitters het kwarttarief. Dit is 25% van het tarief voor wegenbelasting van een personenauto.
Een hybride auto kopen kan nog steeds zinvol zijn, als je zorgt dat je niet alleen op de verbrandingsmotor rijdt en als je zorgt dat je een zuinig model hebt met een lage uitstoot. Want: Plug-in hybrides betalen een aangepast BPM tarief en betalen minder Motorrijtuigenbelasting.
Waarom betaalde je voorheen geen wegenbelasting voor elektrische auto's? Volledig elektrische auto's en andere voertuigen zonder directe CO2-uitstoot (zoals elektrische motoren, bussen en vrachtwagens) waren tot het einde van 2024 vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (de officiële naam van wegenbelasting).
Er is geen limiet aan het aantal auto's dat je op je naam mag hebben. Je kunt dus zoveel auto's registreren als dat je in bezit hebt. Wel kan het zijn dat de autoriteiten extra controles doen als je heel veel auto's op je naam zet.
Elektrische auto: geen bpm
Voor volledig elektrische voertuigen betaalt u geen bpm. Dit blijft in elk geval zo tot en met 2024. Op deze manier stimuleert de Rijksoverheid volledig elektrisch rijden.
2024 is het laatste jaar waarin elektrische personenauto's volledig zijn vrijgesteld van wegenbelasting. Ze krijgen dus 100 procent korting op het normale tarief. In 2025 bedraagt de tariefkorting nog altijd 75 procent, dus je betaalt een zogeheten kwarttarief.
De geschatte jaarlijkse kosten vanverzekering voor een elektrische auto variëren van ongeveer €400 voor een WA-dekking tot gemiddeld €600 voor een uitgebreide dekking..
PHEV's zijn dus relatief voordelig in vergelijking met benzine- of dieselauto's. Je betaalt met een plug-in hybride minder wegenbelasting. Naast de BPM is er nog een fiscaal voordeel: je hoeft minder mrb te betalen. Als je een PHEV rijdt, krijg je tot en met 2024 50% korting op de wegenbelasting.
Hogere BPM en wegenbelasting op campers
Een van de voornaamste redenen voor de prijsstijging van campers is de veranderende belastingstructuur. Vanaf 2025 gaat de BPM (Belasting van Personenauto's en Motorvoertuigen) op bedrijfswagens omhoog, wat ook de doorstroom van BPM-vrije gebruikte busjes op termijn beïnvloedt.
Dinsdag 24 oktober biedt de Nederlandse Kampeerauto Club (NKC) samen met initiatiefnemer Jan Catsburg een petitie aan bij de Commissie Financiën van de Tweede Kamer. Aanleiding voor deze actie is de voorgenomen verdubbeling van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor campers met ingang van 2026.
Hoewel de belastingvoordelen voor PHEV's na 2025 zullen afnemen, blijven ze tot die tijd een aantrekkelijke optie vanwege hun milieuvriendelijkheid, brandstofefficiëntie en kostenbesparingen.
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 800 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.
Hoewel de consumentenvraag naar elektrische voertuigen niet zo groot is als de managers oorspronkelijk hadden verwacht, wordt nog steeds voorspeld dat de verkoop van deze voertuigen in de komende jaren zal toenemen . De verkoop van elektrische voertuigen in de VS bedroeg vorig jaar een record van 1,2 miljoen voertuigen, wat 7,6 procent van de totale nationale markt vertegenwoordigt.
Elektrische auto: korting in de motorrijtuigenbelasting
Er gelden belastingvoordelen voor elektrische en plug in hybride auto's en motoren. Het voorstel voor de tariefkorting van de motorrijtuigenbelasting staat in het Belastingplan 2025.
Hoewel elektrische rijders tot 2025 volledig zijn vrijgesteld van het betalen van motorrijtuigenbelasting (in de volksmond ook wel wegenbelasting genoemd), wordt deze vrijstelling per 1 januari teruggeschroefd tot 75 procent. Je zal dan dus 25 procent van het reguliere wegenbelastingtarief moeten betalen.
Elektrisch rijden is niet langer goedkoper dan rijden in een benzineauto. De torenhoge afschrijving en de motorrijtuigenbelasting, die in 2025 ook voor elektrische auto's geldt, maken groen rijden flink duurder. Dat blijkt uit berekeningen van de ANWB in de nieuwste Elektrisch Rijden Monitor.